1515
Annons

Tinder drar in storkovan – så går det för dejting-appen

Dejting på nätet är värt stora pengar. Match Group, som äger dejtingtjänster som Tinder, Match.com och Okcupid, ökade omsättningen rejält under kvartalet.

Sean Rad, vd och grundare av Tinder
Sean Rad, vd och grundare av TinderFoto:Tomas Engström

Match.com-koncernen omsatte 301 miljoner dollar, motsvarande drygt 2,6 miljarder kronor, under perioden april till juni 2016, en ökning med drygt 21 procent jämfört med året innan.

Resultatet efter skatt för perioden landade på 295 Mkr, en ökning med 46 procent.

Tillväxten drivs framförallt av Tinder, som får allt fler användare världen över. Bolaget avslöjar dock inga faktiska användartal för någon av sina tjänster. 

Läs även: Så bestämmer Tinder hur åtråvärd du är

Däremot uppges att koncernens olika tjänster nu har 5,3 miljoner betalande medlemmar, upp 30 procent jämfört med i fjol. De flesta av Match-koncernens dejtingtjänster bygger på en freemium-modell, där användaren kan betala pengar för vissa extrafunktioner.

Trots de starka siffrorna föll Match-aktien i efterhandeln, uppger sajten Techcrunch. Orsaken uppges vara en oro över möjligheterna att konvertera fler kunder till betalande användare. 

Trots att det totala antalet betalande användare ökade så föll nämligen snittintäkten per betalande användare till 0,55 dollar under perioden. Motsvarande siffra för ett år sedan var 0,58 dollar.

Läs även: Viggo Cavling vill locka unga att videotindra


Innehåll från BillogramAnnons

Svenskarna tummar på hållbarhetstänket när elpriset stiger

Nära hälften av svenskarna kan tänka sig att byta till ett mindre hållbart energialternativ om det innebär att deras egen månadskostnad för el sänks. Det visar en ny undersökning som utförts av Novus på uppdrag av Billogram.

Läs mer och ta del av alla undersökningsresultat här 

Undersökningen gjordes i mars 2022 i syfte att ta reda på hur de stigande elpriserna har påverkat slutkundernas inställning, ageranden och önskemål gentemot sina energileverantörer. Nu släpper Billogram en rapport där resultaten har sammanställts.

Enligt undersökningen har omkring 8 av 10 konsumenter märkt av att elräkningen blivit högre under hösten och vintern. Många uppger att deras inställning till sin elleverantör har försämrats på grund av de höga priserna, och en betydande del säger att de redan har gjort aktiva förändringar i sina elavtal till följd av detta. Det mest anmärkningsvärda är dock att nära hälften – 45 procent – av de tillfrågade säger sig vara villiga att byta till ett mindre hållbart elalternativ om det sänker deras egna månadskostnader.

Privatekonomin går före hållbar el

Hållbarhet och miljöfrågor har länge präglat de svenska energibolagen och deras arbete. Drygt en fjärdedel av världens koldioxidutsläpp kommer från produktion av el och värme, och elektricitetens ursprung har därför stor betydelse för miljön. I Sverige har vi idag världens högsta andel förnybar energi. Dessutom är svenskarnas miljömedvetenhet stor och miljöfrågan har länge påverkat kundernas inställning till, och val av, energileverantörer.

Att så många nu säger sig vara villiga att byta till mindre hållbara alternativ tyder på en utbredd priskänslighet bland konsumenterna. Det går i linje med en SCB-undersökning från 2021 som visade att allt fler svenskar oroar sig för hushållets ekonomi – en oro som kan antas ha ökat med vårens börsnedgångar och Riksbankens nyliga höjning av reporäntan. 

Så kan elbolagen möta kundernas behov genom krisen 

Få upplever sig ha informerats om stigande elpriser av sin leverantör

Energikrisen har i flera månaders tid fått stor uppmärksamhet, och ibland helt dominerat, i svensk media. Det är också via traditionella medier som majoriteten säger sig ha tagit del av mest information kring de höga elpriserna. Bara 6 procent upplever sig ha fått information direkt från sin elleverantör.

Rapporteringen i media har i hög grad kretsat kring de bakomliggande orsakerna till krisen. Mindre fokus har lagts på information av mer konkret karaktär, kopplad till kundernas egna kostnader – trots att det är vad konsumenterna själva vill veta mer om. I undersökningen uppgav 76 procent att de skulle uppskatta att få information som förklarar den höga kostnaden direkt på sin faktura. Andra ämnen som kunderna gärna vill informeras om direkt av sin leverantör är regeringens elpriskompensation, sätt att minska sin elförbrukning samt hur man går tillväga för att producera egen el. 

Läs hela rapporten och ta del av alla undersökningsresultat här 

 

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?