1515
Annons

Tim Cooks galna siffra: Apples appbutik genererar 5000 miljarder

Lagom till sin stora utvecklarkonferens levererar Apple siffror över hur mycket pengar som passerar App Store. 2019 var den siffran hisnande 519 miljarder dollar. ”I dessa tider kan App Store tillhandahålla möjligheter”, säger vd Tim Cook.

Apples vd Tim Cook.
Apples vd Tim Cook.Foto:Patrick T. Fallon

Vid den här tiden på året strömmar apputvecklare vanligtvis till Silicon Valley för Apples stora utvecklarkonferens, WWDC. I år kommer hela kalaset dock att hållas digitalt.

Men Apple gör ändå sitt bästa för att förklara storheten med det egna ekosystemet av appar. 

Nu senast genom en rapport från Analysis Group som gått igenom hur mycket pengar som genereras genom appar i App Store.

Summan för 2019 landade på hisnande 519 miljarder dollar, eller knappt 5 000 miljarder kronor.

”I dessa svåra och turbulenta tider tillhandahåller App Store oändliga möjligheter för entreprenörskap, hälsa och välbefinnande, utbildning och jobbskapande, som hjälper människor att snabbt anpassa sig till en värld i förändring”, säger vd:n Tim Cook i ett uttalande om rapporten.

Läs mer: TIN Fonders grundare: Så klarade vi coronakrisen – pekar ut guldkornen i portföljen

Ungefär 4 000 miljarder av totalsumman kommer från branscher som säljer fysiska varor, enligt rapporten. Merparten från försäljningen sker genom mobilhandelsappar. Bland exemplen som nämns finns svenska Ikeas och H&M:s respektive appar.

Reseappar av typen Sas och Norwegian stod för 550 miljarder kronor och apptaxi- och transportbolag som Uber och Voi stod för nära 400 miljarder kronor.

Digitala tjänster, kategorin där Spotify och andra streamingbolag klumpas ihop, stod för 600 miljarder kronor. Spel tog dock merparten av kakan, enligt rapporten.

App Store lanserades 2008 och innehåller i dag omkring två miljoner appar.

Bolaget skriver i anslutning till rapporten att mer än 85 procent av de 5000 miljarder kronorna gått till utvecklarna och företagen. Själva tar Apple bara en provision på ”fakturor knutna till digitala tjänster och medier”.

Det är ändå ingen dålig deal för jätten. Omkring 15 procent skulle innebära att Apple drog in 750 miljarder på bara App store 2019.

Läs mer: Apples nya mål: En Oscar – och så dyrt kan det bli


Innehåll från DinteroAnnons

Nu blir betalningstransaktioner ännu enklare

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.
‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam hittade en brist i betalningsmarknaden. Med en unik och kundcentrerad strategi förvandlade han bristen till en framgångssaga. Nu gör Dintero betalningstransaktioner ännu enklare för företag.

Tech-företaget Dintero har haft en kraftig tillväxt ända sedan starten. I januari 2021, efter bara tre års verksamhet, värdesattes bolaget till 200 miljoner kronor. Sedan dess har marknadsvärdet fortsatt att öka. 

Dintero har sin bas i Daros erfarenhet från det första företag han byggde – Dsafe. I kombination med en klar företagsfilosofi och en bra idé, visste han att han var något riktigt unikt på spåren. 

– Vi såg att de minsta kunderna betalar ganska mycket för sina betalningslösningar i jämförelse med stora aktörer och tänkte att så bör det inte vara, säger Daro Navaratnam. 

Målet med Dintero var därför att ta bort komplexiteten i betalningsbranschen. Daro föresatte sig att utveckla en användarvänlig och flexibel betallösning för att skapa ett rimligare alternativ för små och medelstora företag. För kunderna har skillnaden blivit markant – Dintero erbjuder stor flexibilitet, men också en samlad plats för alla behov och funktioner. 

I starten var det bara två anställda, Daro och Frode Aannevik, som idag är Chief Technology Officer (CTO) i Dintero.

– Vi fokuserar väldigt mycket på att skaffa en förståelse för kundernas behov, speciellt vad gäller små- och medelstora företag. Det är helt essentiellt att lyssna på kunderna för att förstå vilka utmaningar de har och hur vi kan lösa deras unika behov på ett bra sätt med teknologi, konstaterar Frode.  

En sak i synnerhet var uppenbar: 

– Att bygga en långsiktig, förtroendebaserad relation med kunderna betyder väldigt mycket mer än kortsiktig försäljning. 

Läs mer om Dintero  

Fick licens från finansinspektionen

‍Denna grundfilosofi har företaget fortfarande, fyra år senare och många kunder rikare. Idag har Dintero 16 anställda som arbetar med utveckling och försäljning. I november i fjol nådde företaget en ny milstolpe – då de fick sin licens beviljad hos norska finansinspektionen. 

– Detta var ett stort erkännande som möjliggör för oss att förenkla kundernas betalningsresa ytterligare, säger Magnus Gleditsch, som är Growth Manager hos Dintero.

Företaget fortsätter att kontinuerligt utveckla och förbereda betalningslösningar anpassade för omnikanal och vidareutvecklar ständigt för att göra livet enklare för sina kunder.

– Vårt mål är sund växt framför snabb tillväxt. Vi ska alltid leverera det vi har lovat våra kunder och följa upp med goda råd och support, avslutar Magnus. 

Se hur enkelt det är att komma igång med Dintero 

Mer från Dintero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dintero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?