1515
Annons

Tillväxtverket tar startups till fler länder

Tillväxtverket har genom Startup Sweden sedan tidigare ett acceleratorprogram i USA. Nu fördjupas initiativet där och samtidigt utökas det till Tyskland och Dubai.

”En internationell expansion är utmanande och tidskrävande, inte minst sett till skillnader i kultur och byråkrati”, menar Arash Sangari, programansvarig.

Seliro, med vd:n Kajsa Arvidsson (till höger), är ett av bolagen som deltar i Tillväxtverkets acceleratorprogram i Tyskland med chefen Arash Sangari.
Seliro, med vd:n Kajsa Arvidsson (till höger), är ett av bolagen som deltar i Tillväxtverkets acceleratorprogram i Tyskland med chefen Arash Sangari.

Startup Sweden hjälper nystartade svenska bolag att ta sig in på nya marknader. Bolagen får först en introduktion på respektive marknad på nationell och lokal nivå. 

”En internationell expansion är utmanande och tidskrävande, inte minst sett till skillnader i kultur och byråkrati. Med Access-programmen vill vi underlätta processen och erbjuda en ordentlig introduktion till den nya marknaden samtidigt som vi också ordnar med ett skräddarsytt nätverk för respektive bolag”, säger Arash Sangari, programansvarig för Startup Sweden, i ett uttalande.

Som stöds sätts det upp individualiserade möten för att skapa rätt förutsättningar för en lyckad etablering.

”Vi har tidigare uppmätt framgångar för över 50 procent för våra USA-program”, menar Arash Sangari.

För att höja nivån sätts fler möten in med ankarkunder tidigt i processen. Programmet i USA sker i samarbete med den svenska ambassaden i Washington samt lokala handelskamrar under SACC, Swedish American Chambers of Commerce.

De antagna bolagen är verksamma inom bland annat edtech och fintech med Minna, Seliro, Trustrace, Upgraded, Vivologica, Beatly, Flype, Inex One och Matteappen. 

För första gången sätts nu acceleratorprogrammet in i Tyskland tillsammans med Svenska Handelskammaren och Germany Trade & Invest.

Här ingår Airmee, Ekkono Solutions, Gigapay, Learnster, Neonode, Näktergal och Vilja. Imagimob, Seliro och Trustrace går även in i det tyska programmet.

Seliro utvecklar mjukvarulösningar för smarta hem, har enligt bolaget miljontals användare och är inne i en uppskalningsfas.

”USA och Tyskland är två marknader där det satsas stora resurser på att alla hem ska ha väl fungerande tillgång till internet. Pandemin har tydliggjort behovet av uppkopplade hem och att hela bostaden kräver god täckning, som är enkel att sätta upp och med effektiv kundsupport som kan ske utan att någon kommer hem till dig”, meddelar Kajsa Arvidsson, vd för Seliro.

Programmet i Dubai kommer att genomföras i samband med världsutställningen där och har fokus på bolag med minst en kvinnlig grundare. Det genomförs i samarbete med Svenska Ambassaden i Abu Dhabi, Business Sweden, Svenska Institutet och Astrolabs, men det framgår ännu inte vilka bolag som deltar.

Läs mer: Tillväxtverket startar program för svenska bolag som vill till Mellanöstern


Innehåll från Wittra Sweden ABAnnons

Ny enkel lösning för 3D-positionering förutspås revolutionera möjligheten för IoT inom bygg och fastighet

Företaget Wittra har en ny lösning för automatisk 3D-positionering av sensorer, byggd på en öppen radiostandard som förstärker erbjudandet från redan existerande stora LPWAN leverantörer som LoRa och MIOTY, via Wittras nyligen lanserade Unified Gateway.

– Nu kan alla fastighetsutvecklare accelerera utvecklingen mot smarta fastigheter genom att enkelt och snabbt installera sensorer. Det är en game-changer för hela branschen, säger Patrik Johansson, Partner & Strategic Advisor på Wittra.

I smarta fastigheter används sensorer för digitalisering och automatisering av processer för att optimera drift och skötsel men också komfort och säkerhet. Det sänker de totala kostnaderna och ökar samtidigt värdet på fastigheten.

Den här utvecklingen har dock försvårats av höga kostnader för installation och igångsättning.

Det svenska företaget Wittra har efter 10 års arbete och över 60 patent utvecklat en kommersiell lösning för 3D-positionering som gör det enklare, billigare och snabbare att göra fastigheter smarta.

– Vi kan sätta upp sensorerna i varje rum och de vet själva i vilket rum de finns. En färdig installation i en fastighet som tidigare tagit två veckor till hög kostnad görs nu på en dag till låg kostnad, säger Håkan Dackefjord, Chief Commercial Officer på Wittra.

Wittras infrastruktur öppnar för många leverantörer

Sensorernas uppgift kan enkelt ändras genom FOTA, alltså ny programvara.

– Man kan alltså byta roll på sensorn och använda den i ett annat syfte. Det gör vår lösning digitalt hållbar, säger Patrik Johansson.

Wittra jobbar med globala distributörer så som Farnell och Mouser. Det möjliggör för partners och kunder att nyttja Wittras teknologi på en stadigt växande världsmarknad för IoT.

Wittras teknik har många användningsområden, som till exempel i byggsektorn. Där kan små sensortaggar placeras på material och utrustning.

– Man kan då enkelt följa materialflödet eller snabbt hitta rätt verktyg. Det ökar effektiviteten dramatiskt. Man kan mäta framdrift och avvikelser och få en bättre överblick, avslutar Patrik Johansson.

Läs mer på: www.wittra.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wittra Sweden AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?