1515
Annons

Tillväxtverket startar program för svenska bolag som vill till Mellanöstern

I samband med världsmötet Expo 2020 i Dubai i höst anordnar myndigheten Tillväxtverket en accelerator för kvinnogrundade bolag. ”Vi vill öka kunskapen om marknaderna i Mellanöstern och Nordafrika”, säger projektledaren Dawn Nordenblank.

Stadssiluett av Dubai och Dawn Nordenblank som är projektledare på Startup Sweden och ansvarig för acceleratorprogrammet Access Mena.
Stadssiluett av Dubai och Dawn Nordenblank som är projektledare på Startup Sweden och ansvarig för acceleratorprogrammet Access Mena.Foto:Annika Derwinger Falkuggla

I samband med Sveriges medverkan på Expo 2020 i Dubai har Startup Sweden, som under Tillväxtverkets flagg stöttar svenska startupbolag, tagit initiativ till ett acceleratorprogram. Det går under namnet Access Mena och anordnas tillsammans med myndigheten Svenska Institutet, som jobbar för att öka intresset kring Sverige som land.

”Expo 2020 har flyttats fram ett år på grund av pandemin och och man hade initialt räknat med totalt 25 miljoner deltagare under de sex månader det pågår. Vi håller tummarna för att det går att ses i Dubai för programmet den 17–21 oktober i år”, säger Dawn Nordenblank, som är projektledare för Access Mena på Startup Sweden. 

Hon har själv bott i Dubai i åtta år och är ursprungligen från Australien.

Expo 2020 är ett världsmöte för kunskapsutbyte och tanken är att tio svenska och tio internationella företag ska samlas under en vecka i oktober för att undersöka marknader i Mellanöstern och Nordafrika. 

Mena-regionen – ett samlingsnamn för de 18 länderna i Mellanöstern och Nordafrika – är relativt outforskad från svenskt håll. Men det finns några mer kända exempel med en svensk grundare, som den numera Uber-ägda taxitjänsten Careem.

Kriterierna för bolagen som kan söka till acceleratorn är att man har minst en kvinnlig grundare som äger en betydande del av bolaget. Och att man antingen ska vara på väg att etablera sig i någon av Mena-länderna eller har en tjänst som kan passa in den regionen. 

En jury tillsammans med Startup Sweden och Svenska Institutet kommer att avgöra vem som får chans att delta i Access Mena. Programmet är kostnadsfritt, men deltagarna står för resa och boende på plats i Dubai.

Läs också: Tillväxtverket i ny rapport: Bolag grundade av kvinnor tjänar mer

Acceleratorn går ut på att entreprenörerna får möjlighet att sätta sig in mer i marknaden, ekosystemet och vad som behöver vara på plats för en etablering. 

”Vi vill öka kunskapen kring Mena och deltagarna kommer att få träffa lokala investerare, potentiella kunder och partners på plats. Vi satsar på att ha ett interaktivt och konkret program”, säger Dawn Nordenblank.

Mena-regionen har totalt 600 miljoner invånare och många unga teknikintresserade människor. En miljard dollar, motsvarande runt 8,3 miljarder kronor, investerades i techföretag där i fjol.

”Förenade Arabemiraten, som är en del av Mena, har en vision om att bli en kunskapsekonomi och inte behöva förlita sig så mycket på oljan. Det finns en stor potential i regionen och vi kan erbjuda ett lokalt nätverk”, säger Dawn Nordenblank.

För att marknadsföra programmet och förbereda deltagarna kommer Startup Sweden att publicera åtta inspirationspoddar med kvinnliga grundare som driver bolag i Mena-området.

”Arabiska kvinnor är ofta väldigt entreprenöriella”, säger Dawn Nordenblank.

Först ut är Loulou Khazen Baz som grundat frilansnätverket Nabbesh.com, Mai Medhat som grundat vr-eventplattformen Eventtus och Ulrika Hedlund som är en svensk entreprenör på plats.

Startup Sweden har tidigare anordnat ett par ”femtech bootcamps” i Sverige, och acceleratorn i Dubai är en utveckling av det konceptet.

Läs också: Putsar underrepresenterade entreprenörer till investeringsklara


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?