1515
Annons

Tiktok testar nytt format – utmanar Snapchat

Tiktok rullar ut sin berättelse-funktion ”Tiktok Stories” till flera användare och utmanar därmed sociala medier-giganter som Snapchat och Instagram. 

Emma Blom på Social Industries.
Emma Blom på Social Industries.Foto:Amanda Lindgren, Gorm Kallestad

Kinesiska Tiktok är det första sociala medie att utmana Silicon Valley-jättar som Facebook och Snapchat om användarnas tid. Appen, som bygger på korta videor, fick fart 2019 i väst och beräknas nå 755 miljoner månatliga användare under 2022. 

Till följd av populariteten har bland annat Facebook-ägda Instagram satsat på funktionen Reels i sin app, som beskrivs som en Tiktok-kopia. 

Men det är inte bara de andra apparna som kopierar Tiktok. Nu rullar Tiktok ut berättelse-funktionen ”Tiktok Stories” i ett utökat pilottest, som man tidigare enbart erbjudit ett fåtal användare. Det rapporterar The Verge

Med en Stories-funktion kan användare dela foton och videos på Tiktok som sedan försvinner efter 24 timmar. Funktionen har varit en viktig grund för Snapchats tjänst, men har sedermera även kopierats av Instagram och Facebook liksom Twitter. 

Draget ses enligt Emma Blom, grundare av sociala medier-byrån Social Industries, som ett sätt för Tiktok att bredda tjänsten. 

”På Instagram ligger stories i en 'feed', till skillnad från 'Tiktok Stories' där du måste klicka in dig på en profil för att se stories”, säger hon, och fortsätter:

”Det man hoppas på är troligen att användare i större utsträckning ska börja lägga vikt vid enskilda profiler i stället för enskilda inlägg eller videos.”

Hon konstaterar också att man förmodligen utvecklat detta för att behålla användare på Tiktok, då det är väldigt enkelt att publicera Tiktok-material på andra plattformar. 

Samtidigt säger hon att det kan bli ett problem för Tiktok i framtiden att användare inte stannar på plattformen så länge. 

”Med det nya formatet kan man tänka sig att de kanske börjar göra det.”

Läs mer: Så ska Netflix få stopp på gratisåkare med ny taktik 


Innehåll från ZimplerAnnons

Fintechföretaget Zimpler expanderar globalt: ”Nya spelregler”

Mer medvetna slutkunder ställer nya krav på företag och deras betalaktörer. Johan Strand, CEO på fintechföretaget Zimpler, menar att det i dag inte bara gäller att förstå kundens behov och utmaningar utan även hålla sig uppdaterad om vad som driver slutkunden i sin betalning.

– Den nya, medvetna konsumenten gör att scaleupbolag måste ta hänsyn till en annan typ av spelregler. För att komma närmare våra kunder och vara den inlyssnande partnern som behövs för att kunna expandera vidare gör vi en omarbetning av Zimplers varumärkesplattform.

Det är enklare än någonsin att göra smidiga digitala köp och både tjänster och varor är bara ett par knapptryck bort. Därför använder många företag smidiga betaltjänster till sina kunder – men enligt Johan Strand, CEO på Zimpler, är det lätt att fastna i en lösning som fungerar i stunden, utan att tänka framåt.

– Kundernas behov och förväntningar förändras hela tiden – dagens konsument har en helt annan förståelse för, och kontroll över, produkterna samt en medvetenhet kring vad de kan kräva av en tjänst sett till exempelvis säkerhet, integritet, flexibilitet och inte minst värderingar. Företag måste vara transparenta och autentiska i sin kommunikation för att målgrupper i gamla och nya segment ska vilja stötta dem. Nyligen lanserade vi en ny varumärkesplattform som tydligare speglar vilka Zimpler är i dag och vad vi står för, något som vi hoppas och tror gör att våra kunder kommer att lära känna oss och våra värderingar ännu bättre.

Expanderar globalt

Zimpler är ett svenskt fintechbolag specialiserat på account-to-accountlösningar, A2A, vars främsta syfte är att göra betalningar enklare, snabbare och säkrare. Företaget har funnits sedan 2012 och 2020 adderades A2A- och open-bankbetalningar som gjorde att företaget kunde växa i rekordsnabb fart. Nu siktar Zimpler på en större global expansion och har under det senaste halvåret även infört B2B-betalningar samt utökat verksamheten till tio länder.

Hemligheten bakom den snabba expansionen menar Johan Strand är utvecklingsfokuset, partnerskapet med kunderna och förståelsen för slutkundens växande krav. Han berättar att teknik och utveckling går snabbare och snabbare och det är naivt att tro att en produkt som lanseras i dag är relevant om ett par år. 

Fokus på värde och nytta

– Produkten som vi erbjuder våra kunder kunde inte ens byggas rent tekniskt för fem år sedan. Fintechbolag måste vara innovativa och hålla sig i framkant. Jag ser att flera aktörer gräver ner sig så djupt i sin egen produkt och dess storhet att de många gånger missar kundens perspektiv och utmaningen de har som behöver lösas; det vill säga vilken nytta produkten gör för dem. Jag är helt övertygad om att man i allt högre grad behöver gå från att fokusera på feature till värde och nytta och att Zimplers förmåga att göra detta är en bakomliggande faktor till vår möjlighet att fortsätta vårt arbete och expansion, globalt såväl som på hemmaplan.

Läs mer här 

Mer från Zimpler

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zimpler och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?