Kinesiska Tiktok är det första sociala medie att utmana Silicon Valley-jättar som Facebook och Snapchat om användarnas tid. Appen, som bygger på korta videor, fick fart 2019 i väst och beräknas nå 755 miljoner månatliga användare under 2022.
Till följd av populariteten har bland annat Facebook-ägda Instagram satsat på funktionen Reels i sin app, som beskrivs som en Tiktok-kopia.
Men det är inte bara de andra apparna som kopierar Tiktok. Nu rullar Tiktok ut berättelse-funktionen ”Tiktok Stories” i ett utökat pilottest, som man tidigare enbart erbjudit ett fåtal användare. Det rapporterar The Verge.
Med en Stories-funktion kan användare dela foton och videos på Tiktok som sedan försvinner efter 24 timmar. Funktionen har varit en viktig grund för Snapchats tjänst, men har sedermera även kopierats av Instagram och Facebook liksom Twitter.
Draget ses enligt Emma Blom, grundare av sociala medier-byrån Social Industries, som ett sätt för Tiktok att bredda tjänsten.
”På Instagram ligger stories i en 'feed', till skillnad från 'Tiktok Stories' där du måste klicka in dig på en profil för att se stories”, säger hon, och fortsätter:
”Det man hoppas på är troligen att användare i större utsträckning ska börja lägga vikt vid enskilda profiler i stället för enskilda inlägg eller videos.”
Hon konstaterar också att man förmodligen utvecklat detta för att behålla användare på Tiktok, då det är väldigt enkelt att publicera Tiktok-material på andra plattformar.
Samtidigt säger hon att det kan bli ett problem för Tiktok i framtiden att användare inte stannar på plattformen så länge.
”Med det nya formatet kan man tänka sig att de kanske börjar göra det.”
Läs mer: Så ska Netflix få stopp på gratisåkare med ny taktik