Under 2021 fortsätter rakettillväxten för kinesiska Tiktok, som nu har en miljard aktiva användare.
Julia Caesar
Text
Tiktok ägs av det kinesiska moderbolaget Bytedance.Foto:Shiho Fukada
Tiktok har gjort en resa som få andra appar. Trots att plattformen bildades så sent som 2018 är den det första sociala medie som på riktigt utmanar techjättarna Facebook, Instagram och Twitter om användarnas uppmärksamhet.
2021 är inget undantag. Under året går Tiktok om Google som världens mest besökta internetsida, enligt data från molnbolaget Cloudflare. Google får därmed nöja sig med en andraplats följt av Facebook, Microsoft och Apple i fallande ordning.
Den pågående pandemin ses som en viktig faktor till att allt fler laddar ner Tiktok. Appen är känd för sina rörliga klipp till musik, där användare ofta gör tolkningar av virala videor. Gemenskapen bland användarna har varit en fördel när covid-19 lett till att städer och samhällen varit mer eller mindre nedstängda.
Enligt data från Sensor Tower har Tiktok nu laddats ner mer än tre miljarder gånger och man uppskattas ha mer än en miljard aktiva användare.
Ägarbolaget Bytedance har mer än tredubblat sin värdering jämfört med 2020 och är nu världens största onoterade bolag sett till marknadsvärdet.
Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel
Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.
The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik.
Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler.
Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.
Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”
Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet.
– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT.
Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering.
Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm
Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln.
– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels.
Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.
Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk.
Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt.
Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com