Hoppa till innehållet

Annons

Tiktok går om Google som världens mest besökta

Under 2021 fortsätter rakettillväxten för kinesiska Tiktok, som nu har en miljard aktiva användare. 

Tiktok ägs av det kinesiska moderbolaget Bytedance.
Tiktok ägs av det kinesiska moderbolaget Bytedance.Foto: Shiho Fukada

Tiktok har gjort en resa som få andra appar. Trots att plattformen bildades så sent som 2018 är den det första sociala medie som på riktigt utmanar techjättarna Facebook, Instagram och Twitter om användarnas uppmärksamhet. 

2021 är inget undantag.  Under året går Tiktok om Google som världens mest besökta internetsida, enligt data från molnbolaget Cloudflare. Google får därmed nöja sig med en andraplats följt av Facebook, Microsoft och Apple i fallande ordning. 

Den pågående pandemin ses som en viktig faktor till att allt fler laddar ner Tiktok. Appen är känd för sina rörliga klipp till musik, där användare ofta gör tolkningar av virala videor. Gemenskapen bland användarna har varit en fördel när covid-19 lett till att städer och samhällen varit mer eller mindre nedstängda. 

Enligt data från Sensor Tower har Tiktok nu laddats ner mer än tre miljarder gånger och man uppskattas ha mer än en miljard aktiva användare. 

Ägarbolaget Bytedance har mer än tredubblat sin värdering jämfört med 2020 och är nu världens största onoterade bolag sett till marknadsvärdet. 

Läs mer: Krönika: Metaversum är redan här

Innehåll från SolitaAnnons

Den nya molnresan skapar värde men ställer nya krav på organisationen

Med smarta molnlösningar går det att göra mer med mindre. De kan öka produktiviteten, effektiviteten och skapar förutsättningar för företagets tillväxt. Men den nya molnresan ställer också krav på organisationen. Trycket på kortare leveranstider ökar – färre personer måste göra mer, kompetenserna måste upp och man måste jobba smartare.

Den gamla molnresan handlade om att dra nytta av molnets skalbarhet, att komma bort ifrån peak-last problematik och dra nytta av pay as you go-prismodeller. Den nya molnresan handlar mer om värdeskapande kopplat till affären, säger Mattias Wuori, Senior Vice President, Cloud and Connectivity på Solita. 

Viktigt att prioritera rätt

I dag ger molnet tillgång till en bred uppsättning toppmoderna teknologier som stödjer applikationsmodernisering och som samtidigt skapar möjligheter för en skalbar digitalisering där kommunikation med miljontals kunder och partners är möjlig.

– Dels måste man fokusera på var värde skapas så att man prioriterar rätt. Dels kan nya tekniker som low code-plattformar vara intressanta så att icke-tekniker också kan utveckla tjänster. 

Den nya molnresan är en förändringsresa, berättar Mattias. Förr migrerade man till molnet för kostnader och förenklingar. Nu handlar det om att producera mer - utan att IT blir en flaskhals.  

IT kommer fortsatt att ha en central roll, men för att kunna skala måste graden av decentralisering öka, och man måste hitta former för effektivare arbetssätt.

– För att göra det så måste man ha en ledning som tror på molnresan, och som har en vision. Man måste vara beredd att jobba med det här över tid, säger Mattias Wuori.  

Den nya molnresan skapar mer med mindre 

I dag handlar det snarare om att realisera affärspotential genom att använda data på ett smartare sätt i företagens verksamhetsprocesser och beslutsfattande. Man behöver formulera hur data skapar värde för organisationen och kunderna.  

– Därefter måste man se över organisationens datahantering, arbetssätt, processer, utbildningsbehov och ledarskap. 

Det finns stor potential i molnet, menar Mattias Wuori, och lyfter bland annat fram ökad produktivitet och accelererad tillväxt som några av de främsta fördelarna. 

– Vi går mot en demokratiserad leveransmodell där fler medarbetare kan göra mycket mer själva, genom de verktyg som IT-avdelningen tillhandahåller för dem. 

IT central roll – men ökat samarbete krävs 

IT-organisationen blir i framtiden en möjliggörare för affärsutveckling understödd av tekniska möjligheter. För att det ska gå vägen måste man jobba med flera aspekter: vision och mål, data governance, arkitekturstyrning, arbetssätt, utbildning och ledarskap.  

– IT kommer fortsatt att ha en central roll men för att kunna skala måste graden av decentralisering öka, och man måste hitta former för effektivare arbetssätt.

Men att påbörja ett sådant arbete kan vara både resurskrävande och utmanande. Många företag vänder sig därför direkt till experter. 

– Solita hjälper kunder att etablera nya förmågor, välja rätt plattformar och verktyg och att utbilda personalen så de kan göra saker själva. Vi är inte kvar i all evighet - utan vi stannar så länge kunden vill att vi ska vara med och underlätta för dem. 

Läs mer hos Solita 

Mer från Solita

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Solita och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera