Annons

Tiktok erkänner – delade känslig information i Kina

Trots att datan lagras i USA har känslig information om amerikanska användare nått kinesiska medarbetare på Tiktok. Nu uppger appen att man samarbetar medregeringen för att stärska datasäkerheten. 

Tiktog ägs av det kinesiska moderbolaget Bytedance.
Tiktog ägs av det kinesiska moderbolaget Bytedance.Foto:Shiho Fukada

Den kinesiska videoappen Tiktok har tidigare sagt att all data som man samlar in om amerikanska användare lagras i USA, delvis som svar kring oro över användarintegriteten på plattformen. 

Nyligen avslöjade Buzzfeed News, som kommit åt läckta inspelningar från interna möten på Tiktok, att anställda i Kina kommit åt detaljerad information om amerikanska användare. 

Nu bekräftar Tiktok att somliga anställda utanför USA kunnat få tillgång till känslig information om amerikanska användare. Det skriver Bloomberg News, och hänvisar till ett brev från TikToks vd Shou Zi Chew.

Uttalandet har skapat frågetecken hos lagstiftare kring företagets metoder för datahantering.

Shou Zi Chew uppger att anställda baserade i Kina som klarat av olika säkerhetsprotokoll kunnat få viss tillgång till användare baserade i USA. Informationen har dock inte delats med den kinesiska regeringen, menar han. 

Enligt bolaget samarbetar man nu med den amerikanska regeringen för att stärka datasäkerheten, särskilt inom den data som anses vara extra känslig enligt det amerikanska utskottet CFIUS. 

En del av samarbetet innebär att TikTok ska flytta sin plattform till Oracles infrastruktur för datalagring, framgår det. 

Läs mer: Svenskarna blir först med ljudbaserade NFT:er 

Innehåll från PaypalAnnons

Kommer metaverse verkligen förändra e-handeln för alltid?

Metaverse sägs vara ”nästa version av internet, som sömlöst kommer kombinera våra digitala och fysiska liv” enligt McKinsey & Co. Det inkluderar ett flertal tekniker och fenomen som senaste åren fått stor uppmärksamhet, som exempelvis virtuell (VR) och augmented reality (AR), kryptovalutor och non-fungible tokens (NFT:er).

Storslagna visioner om vad metaverse kan bli i framtiden har lett till att många inom e-handelsområdet som vill vara med på tåget tagit fram nya lösningar. Med uppskattningar av möjliga framtida intäkter på en trillion USD finns det inga tvivel om att de nya typerna av underhållning och konsumtion som metaverse gör möjliga kommer förändra vår tillvaro. 

– Utvecklingen pekar på att människor kommer att arbeta, shoppa, utbilda sig och underhållas i minst en timme om dagen i metaversum redan 2026. Konsumenter över hela världen reagerar och anpassar sig till den här livsstilsförändringen, särskilt Generation Z. 32 procent av Gen Z-kunder har redan testat att köpa någon vara virtuellt, enligt YPulse granskning ‘Young Europeans Are Already Buying Virtual Goods – Here’s Why’, från i april, säger Jonas Breding, chef för norra Europa på PayPal.

Jonas menar dock att fenomenet metaverse inte är okontroversiellt. I nyhetsrapporteringar har röster höjts som ifrågasätter hur livskraftigt metaversums egentligen är, framförallt i en postpandemisk värld där efterfrågan på fysiska möten ökar igen. Så bör företag investera i den typ av teknologi som möjliggör för dem att möta sina kunder i metaverse framöver, eller är det bara en fluga?

– En nyligen genomförd studie av PayPal och TrendWatching visar att innovation är nödvändigt för företag för att de ska kunna möta nästa generations konsumenter och deras förväntningar på sin shoppingupplevelse. Företag bör samtidigt inte agera som om metaverse är något som fullständigt kommer ersätta det nuvarande landskapet inom e-handel och fysiska butiker. Istället är det klokt att investera i den typ av teknologi som förbättrar den vardagliga shoppingupplevelsen, konstaterar Jonas. 

Redan i juni i år kunde BusinessWire i sin granskning ‘New Study Reveals How Gen Z Consumers Are Shopping in the Metaverse’ konstatera att konsumenter omfamnar den typ av handel som sträcker sig över flera kanaler när denna ger dem möjlighet att konsumera online, via olika enheter och i butiker, utan friktion. Enligt Financial Express julirapport från 2021, anser 60 procent av konsumenter att varumärken bör vara tillgängliga med sin försäljning i metaverse medan 64 procent föredrar att handla från varumärken som har både en fysisk och en digital närvaro. Metaverse-teknologi kan sannolikt hjälpa företag att möta dessa krav. 

– Hur ska då varumärken agera för att överbrygga klyftan mellan olika kanaler? För att minimera kostnaden för returer har framstående modeföretag med goda resultat testat virtuella provningar. Genom AR-funktioner i metaverse kan konsumenten testa en vara hemma innan de köper den. 66 procent av de som handlat en produkt med hjälp av AR är mindre benägna att returnera sina inköp, enligt en undersökning av Snap Inc i juni 2022, säger Jonas. 

Genom att kombinera underhållning med möjligheten att omedelbart köpa det man ser har livesänd shopping, ‘shoppable-streaming’, blivit en ny populär kanal inom e-handeln. Formatet är redan enormt populärt i Asien och företag runt om i världen följer nu med intresse hur livesänd shopping-streaming ökar i popularitet även i Europa.

– Metaverse förmåga att fullständigt förändra vår verklighetsuppfattning och sättet vi konsumerar på må än så länge vara begränsad. Men det råder ingen tvekan om att teknologin driver detaljhandeln framåt och att det kommer bidra till att förändra den på nya revolutionerande sätt, avslutar Jonas. 

Läs mer i rapporten PayPal’s Think Forward: The Commerce Report, Exploring The Metaverse. 

Mer från Paypal

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Paypal och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera