Annons

Tiktok dissar hajpad shoppingtrend

Att shoppa via livesändningar spåddes slå stort inom e-handeln, men intresset har varit svalt i Europa. Nu skalar kinesiska Tiktok ned sin satsning, enligt FT. 

Livevideoshopping-trenden är stor i Kina och fick ett lyft av pandemin, då många bytte handeln i fysisk butik mot att e-handla i hemmet.
Livevideoshopping-trenden är stor i Kina och fick ett lyft av pandemin, då många bytte handeln i fysisk butik mot att e-handla i hemmet.Foto:Mark Schiefelbein

Livevideoshopping har beskrivits som nästa stora trend inom e-handeln. I praktiken innebär det att varumärken gör reklam via en livesändning där tittare sedan kan beställa hem varan i realtid – lite som ett tv-shop i nytt format. I Sverige har bolag som Monki och Lyko satsat på trenden, och videoteknikbolaget Bambuser ridit på vågen. 

Men trots förväntningarna har den kinesiska shoppingtekniken inte slagit brett i väst än. Nu rapporterar FT att det sociala mediet Tiktok skalar ned sin satsning på livevideoshopping i Europa och USA. 

Tiktok har testat tekniken i Storbritannien sedan slutet av förra året, men responsen har varit sparsmakad och flera involverade influerare har hoppat av projektet. 

Enligt tidigare plan skulle Tiktoks liveshopping finnas tillgänglig i Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien under 2022. Dessa planer är nu lagda på is. 

Livevideoshopping har varit lukrativt för Tiktoks systerbolag Douyin, som har mer än trefaldigat sin försäljning det senaste året och säljer flera miljarder produkter via plattformen. 

Instagram och Youtube utvecklar liknande tjänster för att kunna shoppa via deras plattformar. 

Läs mer: Svenskans lyxbaddräkter av fisknät bärs av kändisarna 

Innehåll från OxceedAnnons

Så skapar du rapporter som övertygar investerare

Att presentera sitt bolag för investerare handlar om att skapa förtroende. Då är det viktigt att den finansiella rapporteringen är tydlig, konsekvent och relevant för att den ska vara övertygande, särskilt i tider då granskningen är tuffare och kapitalflödet är mer begränsat. Så här anpassar du rapporteringen för att försäkra investerare om potentialen i just ditt bolag.

Var tydlig och konsekvent

Om en investerare ska tro på ert bolag behöver företagets ekonomi presenteras på ett trovärdigt sätt. En investerare vill lära känna bolaget och snabbt kunna förstå verksamheten. Att ha en tydlig och konsekvent rapportering är då grundläggande. 

För att kunna förstå bolagets historik och utveckling är det nödvändigt att rapporteringen ser likadan ut över tid. Hitta ett standardiserat format för rapporteringen så att den finansiella utvecklingen presenteras på samma, kvartal för kvartal. Om ni vill göra förändringar i rapporteringen behöver ni också motivera förändringarna väl och uppdatera historiken så att den blir jämförbar.

Förtydliga siffrorna och beskriv utvecklingen med hjälp av enkla och överskådliga grafer. Håll det enkelt och tänk ”less is more”. Multidimensionella grafer med många variabler blir ofta svåra att förstå. Använd hellre flera, enklare grafer för att lyfta fram det du vill att investeraren ska se. 

Läs mer: Tech-bolag i tillväxt effektiviserar med Oxceed 

Välj nyckeltal som är relevanta för investeraren

Vilka nyckeltal som är mest relevanta att visa i rapporteringen beror dels på den typ av verksamhet som ni driver och på vad investeraren är intresserad av att se. 

Beroende på om ni är ett techbolag som erbjuder digitala prenumerationer, ett ehandelsföretag som säljer fysiska produkter eller en konsultbyrå med tidsdebitering som intäktskälla kommer det att vara olika nyckeltal som driver bolagsvärdet. Genom att kombinera finansiella data med data från er verksamhet kan ni skapa skräddarsydda nyckeltal som lyfter fram ert företags specifika egenskaper.

Generellt finns det tre områden som investerare brukar intressera sig särskilt mycket för: lönsamhet, tillväxt och kassaflöde. Lönsamhet är viktig i mogna bolag och men i osäkra tider även för unga bolag. Tillväxt vill alla investerare se och för startups är det som regel helt avgörande. Kassaflöde indikerar för investeraren om nytt kapital kommer att behövas på sikt.

Läs mer: Bevaka företagets nyckeltal i realtid med Oxceed 

Bygg förtroende med transparens

För att övertyga investerare vill ni givetvis visa upp bolagets styrkor. Men för att ha trovärdighet behöver ni också nämna svagheterna. Tänk därför noga igenom vad era rapporter ska innehålla.

Eftersom era styrkor idag kan ha förvandlats till svagheter om ett år kan det vara bra att inte trycka alltför hårt på specifika delar av bolaget. Och för att hålla en konsekvent rapportering kommer ni att behöva fortsätta rapportera samma siffror. 

Rapportpaketet bör därför vara noga genomarbetat med ett långsiktigt tänk. Det ska ge en rättvisande bild av bolaget som skapar förtroende hos alla som tar del av det. 

Genom att ta fram rapporter som är tydliga och konsekventa, presenterar relevanta nyckeltal och är transparenta kommer ni att bygga förtroende hos investerarna.

Läs mer: Så skapar du skräddarsydda finansiella rapporter med Oxceed 

 

Mer från Oxceed

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera