1515
Annons

Tidigare Ratos-chefen tar över styrelseklubban i Babyshop

E-handlaren Babyshop får en ny styrelseordförande i form av den tidigare Ratos-vd:n Susanna Campbell. Hon går dessutom in som delägare i bolaget.

Näringslivsprofilen Susanna Campbell tar plats i e-handelsbolagets styrelse.
Näringslivsprofilen Susanna Campbell tar plats i e-handelsbolagets styrelse.Foto:AMANDA LINDGREN, Amanda Lindgren (Di)

Svenska Babyshop har vuxit till en av Europas största e-handlare inom barnmode och i samband med en nyemission under 2017 sprängde bolagets värdering miljardvallen. 

Nu har bolaget gjort en namnstark rekrytering till sin styrelse. Susanna Campbell, tidigare vd på det börsnoterade investmentbolaget Ratos, tar nämligen över ordförandeklubban i Babyshop.

”Jag tycker att Babyshop har en otroligt imponerande resa bakom sig, där man tagit en stark marknadsposition och växt snabbt både organiskt och genom förvärv”, säger Susanna Campbell till Di Digital.

Läs mer: Nu är deras Babyshop ett dubbelt miljardbolag 

Babyshop grundades 2006 av Marcus Tagesson och Linn Tagesson och säljer kläder och andra produkter för barn via nätet. Alltsedan dess har deras affärer gått särskilt starkt i Norden och Storbritannien, men på senare år har även USA och Asien blivit snabbväxande marknader för bolagets del. I fjol förvärvade man dessutom konkurrenten Lekmer för 90 miljoner kronor från Qliro.

Susanna Campbell kom i kontakt med bolaget genom Verdane Capital, som är största ägare i Babyshop, berättar hon. Framåt vill hon fortsätta leda bolaget på redan inslagen väg.

”Tillväxt kommer fortsatt att tydligt vara på agendan. Det är A och O. Med tiden ska vi också öka lönsamheten”, säger Susanna Campbell.

Sommaren 2017 omsatte Babyshop mellan 1,2 och 1,3 miljarder kronor över en rullande tolvmånadersperiod. Bolaget gick då också med vinst, även om det exakta rörelseresultatet inte avslöjades.

Läs mer: Miljardbolaget Babyshop varslar hälften av Lekmers personal 

Medgrundaren och vd:n Marcus Tagesson är mycket nöjd över att ha fått in Susanna Campbell i styrelsen.

”Hon kommer bidra mycket med sin långa erfarenhet kring att bygga framgångsrika och snabbväxande bolag. Med henne ombord kommer vi kunna fortsätta att stärka vår marknadsledande position både i Sverige och internationellt, genom stark organisk tillväxt såväl som förvärv”, säger Marcus Tagesson till Di Digital.

Susanna Campbell var vd för Ratos mellan 2012 och 2016, innan hon fick lämna posten på styrelsens initiativ efter en negativ utveckling bland portföljbolagen. Numera är hon bland annat styrelseledamot i börsnoterade Telia och Indutrade, respektive ordförande i investeringskommittén hos Klarna-grundaren Niklas Adalberths välgörande stiftelse Norrsken.

I samband med att hon nu drygar ut sina uppdrag med ordförandeposten i Babyshop väljer Susanna Campbell att även investera privat i bolaget. Detta har skett genom en nyemission i e-handelsbolaget under våren 2018 där hon var enda deltagare. 

Men hur mycket pengar det handlar om vill Susanna Campell inte berätta.

”Babyshop har ju växt sig stora, så det handlar om en väldigt liten ägarandel. Men det var viktigt för mig att gå in som delägare, det skapar incitament för värdeutveckling och fungerar som en drivkraft för personer i ledande roller”, säger hon.

Bolaget med den unga målgruppen har blivit något av en favorit bland svenska näringslivsprofiler, vid sidan av storägaren Verdane Capital. I ägarlistan finns till exempel Industrial Development Partners med de avhoppade SCA-cheferna Sverker Martin-Löf och Jan Johansson och Nordnets tidigare styrelseordförande Claes Dinkelspiel.

Läs mer: Babyshops medgrundare Marcus Tagesson hyllar avgift på Kina-shopping: ”Ska inte vara någon gräddfil” 


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?