1515

Tidigare Ratos-chefen tar över styrelseklubban i Babyshop

E-handlaren Babyshop får en ny styrelseordförande i form av den tidigare Ratos-vd:n Susanna Campbell. Hon går dessutom in som delägare i bolaget.

Näringslivsprofilen Susanna Campbell tar plats i e-handelsbolagets styrelse.
Näringslivsprofilen Susanna Campbell tar plats i e-handelsbolagets styrelse.Foto:AMANDA LINDGREN, Amanda Lindgren (Di)

Svenska Babyshop har vuxit till en av Europas största e-handlare inom barnmode och i samband med en nyemission under 2017 sprängde bolagets värdering miljardvallen. 

Nu har bolaget gjort en namnstark rekrytering till sin styrelse. Susanna Campbell, tidigare vd på det börsnoterade investmentbolaget Ratos, tar nämligen över ordförandeklubban i Babyshop.

”Jag tycker att Babyshop har en otroligt imponerande resa bakom sig, där man tagit en stark marknadsposition och växt snabbt både organiskt och genom förvärv”, säger Susanna Campbell till Di Digital.

Läs mer: Nu är deras Babyshop ett dubbelt miljardbolag 

Babyshop grundades 2006 av Marcus Tagesson och Linn Tagesson och säljer kläder och andra produkter för barn via nätet. Alltsedan dess har deras affärer gått särskilt starkt i Norden och Storbritannien, men på senare år har även USA och Asien blivit snabbväxande marknader för bolagets del. I fjol förvärvade man dessutom konkurrenten Lekmer för 90 miljoner kronor från Qliro.

Susanna Campbell kom i kontakt med bolaget genom Verdane Capital, som är största ägare i Babyshop, berättar hon. Framåt vill hon fortsätta leda bolaget på redan inslagen väg.

”Tillväxt kommer fortsatt att tydligt vara på agendan. Det är A och O. Med tiden ska vi också öka lönsamheten”, säger Susanna Campbell.

Sommaren 2017 omsatte Babyshop mellan 1,2 och 1,3 miljarder kronor över en rullande tolvmånadersperiod. Bolaget gick då också med vinst, även om det exakta rörelseresultatet inte avslöjades.

Läs mer: Miljardbolaget Babyshop varslar hälften av Lekmers personal 

Medgrundaren och vd:n Marcus Tagesson är mycket nöjd över att ha fått in Susanna Campbell i styrelsen.

”Hon kommer bidra mycket med sin långa erfarenhet kring att bygga framgångsrika och snabbväxande bolag. Med henne ombord kommer vi kunna fortsätta att stärka vår marknadsledande position både i Sverige och internationellt, genom stark organisk tillväxt såväl som förvärv”, säger Marcus Tagesson till Di Digital.

Susanna Campbell var vd för Ratos mellan 2012 och 2016, innan hon fick lämna posten på styrelsens initiativ efter en negativ utveckling bland portföljbolagen. Numera är hon bland annat styrelseledamot i börsnoterade Telia och Indutrade, respektive ordförande i investeringskommittén hos Klarna-grundaren Niklas Adalberths välgörande stiftelse Norrsken.

I samband med att hon nu drygar ut sina uppdrag med ordförandeposten i Babyshop väljer Susanna Campbell att även investera privat i bolaget. Detta har skett genom en nyemission i e-handelsbolaget under våren 2018 där hon var enda deltagare. 

Men hur mycket pengar det handlar om vill Susanna Campell inte berätta.

”Babyshop har ju växt sig stora, så det handlar om en väldigt liten ägarandel. Men det var viktigt för mig att gå in som delägare, det skapar incitament för värdeutveckling och fungerar som en drivkraft för personer i ledande roller”, säger hon.

Bolaget med den unga målgruppen har blivit något av en favorit bland svenska näringslivsprofiler, vid sidan av storägaren Verdane Capital. I ägarlistan finns till exempel Industrial Development Partners med de avhoppade SCA-cheferna Sverker Martin-Löf och Jan Johansson och Nordnets tidigare styrelseordförande Claes Dinkelspiel.

Läs mer: Babyshops medgrundare Marcus Tagesson hyllar avgift på Kina-shopping: ”Ska inte vara någon gräddfil” 


Innehåll från ChessITAnnons

Med en CPQ får ni stöd på digitaliseringsresan

Medan det inte är någon nyhet att det senaste året kraftigt har drivit på den digitala utvecklingen, är det ännu svårt att överblicka hur det fortsatta digitaliseringsracet ser ut – och hur man som företag bör hantera det.

– Ju mer komplex digitalisering och automatisering, desto större erfarenhet och expertis behövs, konstaterar Christian Sjögren, medgrundare och utvecklingsansvarig för ChessIT.

Läs mer om effektivisering med CPQ  

– Att digitalisera tjänster kan förenklat beskrivas som att den kunskap och erfarenhet som krävs för att leverera tjänsten byggs in i ett systemstöd. Först samlas beslutsunderlaget in, och därefter beräknas vad som krävs för att leverera tjänsten. I många fall kan man effektivisera upp till 80 eller 90 procent, det ger en mycket god effekt till en rimlig insats, betonar Christian.

Satsa på en CPQ

Så vilken typ av funktionalitet bör man satsa på i sin digitalisering? Christian rekommenderar att satsa på en CPQ, vilken kan automatisera både komplexa och tidskrävande arbetsuppgifter. CPQ:ns regelmotorer och avancerade algoritmer gör att användarna kan halvera tiden som läggs på att beräkna och ta fram underlag och paketera dessa till erbjudanden.

– En central komponent i en CPQ är dokumentgeneratorn; denna används för att generera de dokument som behövs, exempelvis offerter, avtal och specifikationer. Kopplar man därtill samman sin CPQ med kringsystem som är intressenter av resultatet, exempelvis affärssystem, ekonomisystem och tidsrapporteringssystem, får man ett väsentligt mervärde. Resultatet blir ytterligare effektivisering och reducerade felmarginaler.

Så underlättar ni säljprocess och offerthantering  

Har många användningsområden

Christian förklarar att det vanligaste tillämpningsområdet för CPQ fortfarande är offert- och avtalsgenerering, men belyser flera övriga användningsområden, från kundkännedom och riskberäkning till hållbarhetsklassning och att finna optimala resurser utifrån behov. Att gå från kalkylering i Excel till en CPQ. ChessIT erbjuder en CPQ som täcker alla dessa områden – och fler än så.

– Vi har funktionalitet som många saknar. Det inkluderar stöd för tjänster och produkter, dynamisk prissättning, årliga prisjusteringar samt processtöd för att genomföra och godkänna ändringar i en konfiguration även efter påskriven affär. Det gör oss helt unika på marknaden.

En modern och flexibel produkt

CPQ:ns främsta fördel är dock att det är en modern och flexibel produkt som tillåter användarna att affärsutveckla sin verksamhet.

– Systemstöden behöver kunna hänga med i svängarna när verksamheten vidareutvecklas och anpassas till marknaden, inte minst för att nya tjänster ställer nya krav. Här hjälper vi gärna till, avslutar Christian.

Skala upp – utan att nyanställda  

Mer från ChessIT

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChessIT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?