1515

Tictails vd: "Vi är en underdog som slåss mot jättar"

Tictails vd Carl Waldekranz tar nu upp kampen om den globala ehandelsmarknaden på allvar. Men 200 miljoner i nytt kapital är för lite för att bara köpa sig en position."Vi måste vara smartare", säger han.

Carl Waldekranz, vd och medgrundare av Tictail.
Carl Waldekranz, vd och medgrundare av Tictail.Foto:Oskar Omne

Den svenska ehandelsplattformen Tictail meddelade i dag att de tagit in 189 miljoner kronor i ny finansiering

Bolagets vd och medgrundare Carl Waldekranz menar att det trots allt inte är så mycket pengar i sammanhanget.

"Man får sätta det i förhållande till marknaden vi siktar på, med 150 miljoner mikroföretag runt om i världen. Etsy spenderade 340 miljoner kronor bara på marknadsföring i fjol. Då inser man ganska snart att vi inte har tillräckligt med pengar för att köpa oss in på marknaden", säger han.

"Vi måste istället förtjäna vår plats på marknaden genom att ha en produkt som inte bara är lite bättre utan 10 gånger bättre än konkurenterna".

Den nya finansieringen ska användas till att bygga vidare på Tictails Etsy-liknande marknadsplats och internationell expansion. 

"Vi har butiker i 140 länder. Vår ambition är att bli den lokala ehandelsplattformen i vartenda land vi har närvaro i. Det handlar om att ha produkten på lokalt språk och ha lokal distribution", säger Carl Waldekranz.

Tictail har i dag 85 000 varumärken, eller butiker om man så vill, anslutna till plattformen. Jämfört med amerikanska Shopify och Etsy är Tictail ett litet bolag men det är just dem man nu ska utmana. 

"Etsy och Shopify har funnits i mer än tio år medan Tictail funnits i tre år. Vi har gjort mer framsteg än de gjorde under sina tre första år men vi är fortfarande mycket mindre. Vi är en underdog som slåss mot jättarna. Vi är mindre och måste vara smartare".

Carl Waldekranz pratar mycket om Etsy som bolagets viktigaste konkurent.

"Det är Etsy vi ska ta marknadsandelar av. Till skillnad från Etsy vill Tictail alltid vara en ehandelsplattform som sätter varumärkena först. Vi vill att de ska kunna bygga sin egen relation till sina egna kunder. På Etsy handlar kunderna från Etsy och då förlorar man den fantastiska kreativitet som redan finns på Tictail".

Hur länge räcker 189 miljoner kronor?

"När vi tittar på bolaget så planerar vi inte verksamheten efter hur mycket vi kan spendera. Vi tittar på vilka de viktigaste målen de kommande 6 månadernasom är för oss. Det gör att vi hela tiden kan ta nya beslut om att satsa mer eller vänta. Så det är omöjligt att svara på frågan eftersom det beror helt på hur det går. Men utifrån bolagets nuvarande storlek så skulle det räcka i flera år."

Tictail tjänar i dag inga pengar. När ska ni göra det?

"Vi har varit väldigt tålmodiga med att inte byta fokus från tillväxt till vinst. Om man tittar på våra mål så handlar det om saker som takten vi växer i och antalet transaktioner som görs på plattformen. Idag har vi miljoner dollar som rör sig genom plattformen. Att göra det till en intäkt kommer inte att vara den stora utmaningen. För oss handlar det om att långsiktigt bygga upp ett bolag som har en position lika stark som Etsy eller Shopify. Intäkter är inte en prioritet de kommande 6 månaderna. Vi kommer nog att titta mer på det under nästa år."

Hur planerar ni att tjäna pengar? 

"Vårt fokus är tjänster för butikerna. Det handlar om lösningar som annonsering som linjerar med butikernas framgång. Främst tittar vi på annonseringsverktyg och frakt. Ett litet bolag som fraktar en vara från Stockholm till Berlin får betala priser som är rena rama rånet. Det vi insett är att om vi går till DHL och förhandlar för 85 000 varumärken kan vi få ett mycket bättre pris. Vi vill att Tictail kan bli ett operativsystem för butiker, där man kan beställa allt från annonslösningar till shipping".

 


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?