1515

THQ Nordic rusar på stark rapport

Börsraketen THQ Nordic redovisar ökad omsättning och förbättrat rörelseresultat för andra kvartalet. Aktien rusar på beskedet.

Lars Wingefors, vd för THQ Nordic.
Lars Wingefors, vd för THQ Nordic.

Spelbolaget THQ Nordic redovisar ökad omsättning under andra kvartalet 2017 jämfört med samma period året innan. Bolaget rapporterar också högre rörelseresultat.

”Vi hade en stark försäljning av gamla titlar, inte minst Darksiders som är ett av våra starkaste varumärken. Detta eftersom vi aviserade att vi släpper Darksiders 3 nästa år. Då köper fansen de gamla spelen. Annars är detta ett kvartal utan några nya, större lanseringar. I kvartal fyra släpper vi en rad olika nya produkter, som våra egna titlar Spellforce 3, The Guild 3 och Elex”, säger Lars Wingefors, vd och grundare på THQ Nordic.

Omsättningen uppgick till 85,6 miljoner kronor (52,7), en ökning med 62 procent mot föregående år. Rörelseresultatet blev 30,3 miljoner kronor (14,2), med en rörelsemarginal på 35,4 procent (14,2).

I kvartal fyra släpper vi en rad olika nya produkter.

Aktien stiger på resultatet. Tretton minuter efter börsens öppning hade aktiekursen stigit med 13 procent till 68 kronor. Det kan jämföras med en teckningskurs på 20 kronor när bolaget noterades på First North i november i fjol. 

THQ Nordic har därmed ett börsvärde på drygt 4,3 miljarder kronor. Följ kursen här.

Ebitda-resultatet blev 39,7 miljoner kronor (23,2), med en ebitda-marginal på 46,4 procent (44,0). 

Resultatet efter skatt blev 23,2 miljoner kronor (10,6), en ökning med 119 procent mot föregående år. 

Resultat per aktie hamnade på 0,32 kronor (0,18), vilket innebär en ökning med 78 procent mot föregående år.

Läs mer: Börsnykomlingen växer med 90 procent 

THQ Nordic förvärvar, utvecklar och förlägger pc- och konsolspel. Bolaget har en portfölj på cirka 260 spel och 80 egna varumärken.

Läs mer: De köper aktier för 210 miljoner när THQ Nordic noteras 


THQ Nordic, Mkr Q2-2017 Q2-2016 Förändring

Nettoomsättning 85,6  52,7  62,4%
Rörelseresultat 30,3  14,2  113,4%
Rörelsemarginal  35,4%  26,9%
Nettoresultat 23,2  10,6  118,9%
Resultat per aktie, kr 0,32  0,18  77,8%
EBITDA  39,7  23,2  71,1%
EBITDA-marginal  46,4%  44,0%

Direkt / Di Digital


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?