1515

THQ Nordic köper spelutvecklare för 75 miljoner

Spelbolaget THQ Nordic köper spelstudion Experiment 101. Säljare är grundaren Stefan Ljungqvist och Goodbye Kansas-gruppen. Prislappen visar 75,3 miljoner kronor.

Lars WIngefors, vd för THQ Nordic. Foto: Andreas Reichenberg.
Lars WIngefors, vd för THQ Nordic. Foto: Andreas Reichenberg.

Miljardären Lars Wingefors THQ Nordic fortsätter sin shoppingrunda i spelutvecklarvärlden.

Experiment 101 blir bolagets femte helägda studio. Så sent som i slutet av augusti tog bolaget över Skövdebaserade Pieces Interactive och äger även studior i Tyskland och USA. 

”Vi såg en stor potential i Experiment 101 och Biomutant under Stefan Ljungqvists ledning, redan när spelet började utvecklas 2016. Efter det positiva mottagandet av Biomutant när det presenterades på Gamescom 2017 är vi väldigt glada att ha fått möjlighet att förvärva Experiment 101 och Biomutant”, säger Lars Wingefors i ett pressmeddelande. 

Läs mer: Wingefors spelbolag ökar vinsten med 50 procent

Med köpet befäster THQ Nordic sin position som Sveriges näst största spelutvecklare på börsen, efter Paradox Interactive, med ett marknadsvärde på nära 6 miljarder kronor. Lars Wingefors äger 50 procent av bolaget vilket gör honom till en av Sveriges spelmiljardärer.

”Jag är övertygad om att 2018 kommer bli vårt mest spännande år hittills”, sa Lars Wingefors i samband med kvartalsrapporten tidigare i veckan.

THQ Nordic omsatte 84,7 Mkr under tredje kvartalet i år och gjorde ett rörelseresultat på 34,6 Mkr, en ökning med 36 procent jämfört med samma period i fjol.

Läs mer: THQ Nordic tar in 600 miljoner till förvärv

Bolaget gjorde i början av hösten en så kallad riktad nyemission till svenska och internationella investerare. Nära 600 Mkr togs in i den rundan. Pengar som nu uppenbarligen sätts i arbete.

Goodbye Kansas-gruppen gick in som hälftenägare när Experiment 101 startades för bara två och ett halvt år sedan. Grundaren Stefan Ljungqvist har ett förflutet inom Avalanche Studios och var en av de drivande bakom spel som Just Cause och Mad Max.

Nu jobbar studions 17 anställda med Biomutant. Det är ett actionäventyrsspel – en kung fu-fabel med inspiration från Zelda och Mad Max – som ska släppas 2018. I samband med förhandsvisningen vid spelmässan Gamescom i Köln i somras fick spelet stor uppmärksamhet och hyllades av såväl branschpress som andra spelutvecklare.

”Vårt mål är att bygga upp Biomutant till ett av våra viktigaste varumärken. Rekryteringen av Stefan Ljungqvist och hans talangfulla medarbetare tillför en väldig styrka till THQ Nordic. Förutom att fortsätta att leda utvecklingen av Biomutant kommer Stefan att vara involverad i strategifrågor, framtida förvärv och ytterligare spelutvecklingsprojekt”, säger Lars Wingefors. 

Läs mer: THQ Nordic köper den svenska utvecklingsstudion Pieces Interactive

Den nu aktuella affären låg i korten redan när THQ Nordic tecknade förläggaravtal för Biomutant i februari i år.

Goodbye Kansas-gruppen gör visuella effekter och digital animation för film och tv samt reklam- och spelbranschen. Underhållningskoncernen har efter de senaste åren investerat i ett flertal spelutvecklare och har i sin studioportfölj bland annat Fall Damage, som startades av fyra veteraner från Dice.

”Vi säljer inte för att vi behöver pengar utan för att det är en bra affär som ger ytterligare förutsättningar för oss framåt. Det är en win-win-win om man ska uttrycka sig med en floskel”, säger Peter Levin vd för Goodbye Kansas Holding.

Han medger dock att det varit känslomässigt aningen svårt att sälja redan nu.

”Det är lite tidigt ur mitt perspektiv, men i vår lilla värld är det mycket pengar efter att ha varit delägare i bara 30 månader. Allt har en prislapp och vi har inte ändrat vår strategi att investera i små spelutvecklare.”

Nya affärer kommer att ske det närmaste året.

”Vi förhandlar redan med flera mindre studior”, säger Peter Levin.


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?