1515

Tessin trotsar bostadskrisen – tar in 22 Mkr och lanserar låneplattformen i Finland

Oron på marknaden för nybyggda bostäder har fått crowdfuningplattformen Tessin att skrota preferensaktierna och fokusera på ren utlåning istället. Samtidigt trotsar man marknadsläget genom att ta in 22 miljoner kronor i riskkapital och lansera i Finland.

Jonas Björkman, vd och grundare på Tessin.
Jonas Björkman, vd och grundare på Tessin.Foto:Pressbild

Fastighetsmarknaden i Sverige är svajigare än på länge. Inte minst när det gäller marknaden för nybyggda bostäder. 

Problematiken slår mot crowdfuningplattformen Tessin som grundades 2014 och som möjliggör för småsparare att låna ut pengar till olika fastighetsprojekt. Bolaget går bra. I fjol lyckades man förmedla hela 461 miljoner kronor till 38 olika projekt. Merparten, 32 stycken, var dock bostadsprojekt. 

I veckan upplevde Tessin sin första riktiga smäll i samband med det stoppade lyxbygget Altitude på Kungsholmen. Under tisdagen stod det klart att bostadsutvecklaren bakom projektet, Axxonen Properties, lägger ned hela sin verksamhet. 

”Framtiden är oviss för de som investerat i projektet”, medger Tessins vd och medgrundare Jonas Björkman. 

Totalt förmedlade Tessin 20 miljoner kronor i lån till byggprojektet Altitude. Dessa pengar riskerar nu att gå upp i rök. Vidare har Tessin sedan 2015 hjälpt Axxonen dra in 50 miljoner kronor genom att utfärda preferensaktier på plattformen. De kvartalsvisa utbetalningarna för dessa preferensaktier har nu upphört och även de riskerar att bli värdelösa.

Läs mer: Lyxfiaskot första smällen för Tessins investerare 

För att undvika fler liknande problem i framtiden har Tessin (NTL) sedan något år slutat förmedla utgivandet av preferensaktier. Idag sker alla projekt via rena låneinstrument istället. 

”Det blir betydligt tydligare för spararna på det viset", säger Jonas Björkman.

Han medger även att den skakiga bostadsmarknaden fått investerarna att dra öronen åt sig.

”Investerarna är ju lite mindre spekulativa nu. När det gäller nybyggda bostäder ställer de exempelvis högre krav på försålda enheter och hantering av risk. Vi hanterar det genom att skifta vårt fokus bort från bostadsrätter i innerstaden och mer mot andra typer av bostadsprojekt, hyresrätter, industrilokaler och samhällsfastigeter”, säger han.

Men trots det utmanade marknadsläget fortsätter Tessin ändå att växa med lönsamhet och locka till sig nya investerare.

Bolaget tjänar pengar på förmedlingsavgifter – och i fjol dubblades denna omsättning till knappt 23 Mkr, enligt siffror som Di Digital tagit del av. Vinsten uppgick till 1,9 Mkr, vilket är betydligt bättre än året dessförinnan.

”Vi har visat att vår modell fungerar och att vi är en aktör att räkna med. Det gäller inte minst nu när marknaden för finansiering av fastighetsprojekt är svårare med tanke på alla bankregleringar", säger bolagets vd och medgrundare Jonas Björkman.

Hittills har Tessin återbetalt cirka 237 miljoner kronor till de privatpersoner som investerat via sajten. Det innebär att många projekt fortfarande löper.

Enligt Jonas Björkman har några projekt har blivit försenade, vilket inneburit att utbetalningarna dröjt några extra månader. Dessa situationer är i regel att betrakta som betydligt mindre allvarliga än den med Axxonen, då långivarna kompenseras i form av räntebetalningar. 

För Di Digital avslöjar Jonas Björkman även att Tessin nyligen tog in 22 Mkr från befintliga ägare som NFT Ventures (NTL), samt personal och nya investerare. Kapitalrundan värderar bolaget till 175 Mkr, exklusive nyemission. 

”Vi ska bland annat använda pengarna till att lansera Tessin i Finland till hösten då många investerare vill in på den marknaden. Vi vill även växa och hjälpa fler att investera via plattformen. Vi vet att många instutionella ägare vill komma åt det här tillgångsslaget, men de behöver hjälp för att kunna göra det i den regulatoriska värd de agerar i”, säger Jonas Björkman.


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?