1515

Tessin slår crowd-rekord – planerar nordisk expansion

Tessin fyrfaldigade sin kapitalförmedling under 2016 och förbereder en expansion i Norden. Bolaget säger sig nu vara störst i Sverige på crowdfunding.

Jonas Björkman, vd och medgrundare på Tessin. Foto: Tobias Björkgren.
Jonas Björkman, vd och medgrundare på Tessin. Foto: Tobias Björkgren.

Startupbolaget Tessin kan se tillbaka på ett framgångsrikt 2016. Under året förmedlade man 260 miljoner kronor till olika fastighetsprojekt. Det är fyra gånger så mycket som under 2015.

”Vi är störst på crowdfunding i Norden! I fjol förmedlade vi mer kapital än konkurrenter som Fundedbyme, finska Invesdor, Toborrow och Kameo”, säger Jonas Björkman, vd och medgrundare på Tessin.

Vi är störst på crowdfunding i Norden!

Antalet långivare och investerare på Tessins plattform dubblades under året till 23 000. Och den genomsnittliga avkastningen på investerat kapital var hela 9-13 procent per projekt, något som resulterat i ett enormt intresse.

”Den genomsnittliga tiden från att ett projekt öppnas upp till dess det är fulltecknat är nu en timme”, förklarar Jonas Björkman.

Tessin tjänar pengar genom att ta ut en avgift från de bygg- och fastighetsbolag som lånar pengar via plattformen. Under 2016 landade bolagets omsättning på 12 miljoner kronor. Vinsten ser ut att bli strax över 1,5 miljoner kronor för året.

Vi säger nej till 7 av 10 projekt just nu.

”I år hoppas vi omsätta 25 miljoner kronor, varav en majoritet inom crowdlending-segmentet. Vi ser stor tillväxt här och tror vi kommer kunna ta en rejäl marknadsandel från bankerna, framför allt för att de själva ständigt minskar sin exponering mot fastigheter”, säger Jonas Björkman.

Läs mer: Över en miljard investerades i svensk fintech 2016

Bolaget kraftsamlar nu för en lansering i övriga Norden.

”Vi tittar primärt på Finland och Norge, men även Danmark är intressant. I samband med det planerar vi i så fall att ta in 50-100 miljoner kronor i en ny finansieringsrunda under andra halvåret i år”, säger Jonas Björkman.

Hittills har inga av Tessins 36 påbörjade fastighetsprojekt drabbats av några större problem än de smärre förseningar som avtalen är gjorda för att klara.

En orsak är att den låga räntan och den starka konjunkturen för närvarande gynnar fastighetsmarknaden. Enigt Jonas Björkman är Tessins team även duktiga på att sålla bort dåliga projekt.

”Vi säger nej till 7 av 10 projekt just nu”, säger han.

Men några garantier för fortsatta framgångar finns ej. Förr eller senare kommer investerarna att drabbas av en eller flera smällar.

Läs mer: Så gick det för Tessin i Di Digital Startup Tour

Till saken hör att det i regel är förenat med en minimuminsats på minst 50 000 kronor när man lånar ut pengar till ett fastighetsprojekt via Tessin. När ett projekt väl går snett kommer det således att slå relativt hårt mot de drabbade investerarna.

Vad händer när ett projekt går åt skogen?

”Vi har en agent som företräder långivarna i varje projekt. De träder in vid en default, det vill säga om pengarna inte betalas ut i tid. Hur mycket man få tillbaka är svårt att säga. Ofta finns det ju en fastighet i botten som utgör en säkerhet. Vidare används andra bolag ofta som borgen i de olika projekten. Men spannet sträcker sig från noll till hundra procent.”

Hittills har ett typiskt Tessin-projekt finansierats till 60 procent via ett banklån, till 20 procent av Tessins användare och till 20 procent av bolaget bakom projektet. Men i år ska plattformen även börja erbjuda sina långivare att ansvara för en större andel av ett fastighetsprojekts lånekapital.

”Tidigare har vi främst kompletterat banken. Nu ska vi erbjuda byggkreditiv, det vill säga täcka 60-80 procent av kapitalbehovet och sätta olika säkerheter i pant på samma sätt som banken”, förklarar Jonas Björkman.

Det första projektet av detta slag väntas redan inom 1-2 månader.


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?