1515

”Teslas lastbilssatsning är värd mer än ännu en sportbil”

På fredagen visade Tesla upp sin nya eldrivna lastbil samt bolagets snabbaste sportbil någonsin. Det är däremot inte sportbilen som kommer att bli betydande för Teslas framtid, spår Di Digitals Mimi Billing.

Mimi Billing är reporter på Di Digital.
Mimi Billing är reporter på Di Digital.Foto:Di

Förväntningarna var höga inför uppvisningen av Teslas nya ellastbil på fredagsmorgonen. Vad de flesta av oss inte räknade med att Tesla dessutom skulle visa upp ytterligare ett fordon – en sportbil i det dyrare segmentet. 

Många bedömare beskriver Teslas beslut att släppa en ny sportbil som ett smart beslut. Det kanske stämmer men det är däremot ingenting emot vad lastbilssegmentet kan betyda för bilbolaget.

Läs även: Teslas stora överraskning – en ny sportbil

Tesla har fram till nu vänt sig till privatpersoner med mer kapital än en vanlig Svensson, och trots att de släppt den ”billigare” Model 3 så är fordonet knappast tillgänglig för de många. 

Nu har man släppt en ny sportbil, som enligt Elon Musk kommer att bli den snabbaste fabriksproducerade bilen någonsin, med en möjlighet att komma upp i 100 kilometer i timmen på 1,9 sekunder. Maxhastigheten ligger enligt vd:n på över 400 kilometer i timmen. Frågan är vilken nytta det ger på svenska vägar med en maxgräns på 120.

Med en prislapp på över 2 miljoner kronor kommer bilen inte att ägas av var varannan men kanske släpper man den som en påminnelse till sportbilsälskande - vi har inte glömt er. 

Visst är sportbilen sexigare men det är på den elektriska lastbilen som Teslas krut borde läggas. Och även om lastbilen behöver ett väldigt stort batteri för att kunna köra fullastad i 80 mil så är det inom industrin tekniken kan bli revolutionerande. 

Läs även: Här är Teslas nya lastbil – och pickup

Städerna Oslo och Stuttgart har redan gått i bräschen och förbjudit dieselfordon tillfälligt. Även Paris har förbjudit vissa dieselbilar i centrala delar av stan. Det är bara en tidsfråga till dess att detta sprider sig till andra metropoler. Men trots sådana förbud så behöver varor kunna nå konsumenterna. 

Samtidigt kommer, med stor säkerhet, batterierna i elfordon bli mindre och mer effektiva med tiden. 

Elon Musk har inga problem med att tänka stort. År 2025 hoppas han ha kunnat sätta människor på Mars. Att förändra industrin för lastbilar är bara ett litet steg i jämförelse, men ett som kan göra stor skillnad.

Läs även: Elon Musk: Mina skepp ska landa på Mars 2022


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?