1515
Annons

Tesla missar målen – Elon Musk lovar uppsving i höst

Missade försäljningsmål men storslagna löften om en guldskimrande framtid – Elon Musk gjorde som han brukar med Teslas kvartalsresultat. Här är siffrorna du behöver ha koll på.

Teslas vd och grundare Elon Musk i en Tesa
Teslas vd och grundare Elon Musk i en Tesa

Efter en turbulent sommar med en aktie som åkt berg och dalbana på börsen levererar elbilstillverkaren Tesla ett resultat under förväntningarna. 

Omsättningen landade på 1,53 miljarder dollar, under det förväntade 1,63 miljarder dollar enligt Bloombergs sammanställning. 

Förlusten landade på 1,06 dollar per aktie, också det under det förväntade 0,6 dollar per aktie. 

Kvartalet är det trettonde förlustkvartalet i rad för Tesla. Bolagets aktie föll med ungefär en procent i efterhandeln på New York-börsen.

Sannolikt lindrades kursfallet av vd och grundare Elon Musks optimism inför framtiden. Han räknar med att leverera totalt 50 000 Tesla-bilar under årets andra hälft, och står fast vid sitt löfte om att tillverka totalt 500 000 bilar under 2018.

Foto: TT/Justin Prichard

Teslas lågprisbil Model 3 ska börja levereras under 2017. Foto: Tesla

Det som utlovas är ett rejält uppsving från idag. Under det nyss avslutade kvartalet levererade Tesla 14 402 bilar, vilket är mindre än försäljningsmålet om 17 000. Under det första halvåret 2016 levererade Tesla totalt 29 212 bilar. 

Tidigare har Tesla utlovat 80 000 levererade bilar under 2016. Givet att Musk håller sitt löfte för  hösten så kommer han alltså att landa nära den siffran för helåret. 

Vidare sa Elon Musk att bolagets produktionsapparat nu är redo för att skala upp rejält. 

“Vi har klättrat tillbaka up ur fabrikshelvetet”, sa han efter att, enligt egen utsago, ha jobbat dygnet runt i bolagets fabriker under våren. 

Designarbetet på Teslas kommande lågprisbil Model 3 uppges nu vara avklarat, och bolaget räknar med att kunna leverera enligt plan under 2017. Totalt uppges 373 000 personer ha förbokat bilen, vilket är samma siffra som i maj i år. 

För ett par veckor sedan framkom att bolaget även jobbar på en Tesla-lastbil och en Tesla-buss.

Nu säger Elon Musk att dessa ska premiärvisas i början eller mitten av 2017. Det lär dock dröja ytterligare ett antal år innan de nya fordonen börjar produceras. 

Läs även: Solarcity och Tesla redo att slås ihop

Läs även: Bussar, lastbilar och robotar – här är Elon Musks hemliga plan för världsherravälde

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera