Tesla har sänkt priserna på Model S och Model X i USA, enligt företagets amerikanska hemsida. Det här är andra gången i år som Tesla har sänkt priserna, och det kan vara ett försök att öka försäljningen före slutet av kvartalet, skriver Techcrunch.
Di Digital
Text
Tesla Model S.Foto:Carl-Johan Lejland
Model S med fyrhjulsdrift är nu tillgänglig för 89.990 dollar, vilket är en sänkning med 5,2 procent eller cirka 5.000 dollar från 94.990 dollar, rapporterar Techcrunch.
Priset på Model S Plaid är nu 109.990 dollar, en minskning med 4,3 procent från 114.990 dollar.
Model X fyrhjulsdrift kostar 99.990 USD, en nedgång med 9,1 procent eller 10.000 dollar från 109.990 dollar. Plaidversionen kostar nu 109.990 dollar, en minskning med 8,3 procent från 119.990 dollar.
Den senaste prissänkningen kommer efter att Tesla drastiskt sänkte priserna i januari, vilket gör det till åtminstone femte gången biltillverkaren har sänkt kostnaderna för sina fordon under de senaste månaderna.
Elbilstillverkaren räknar med att sälja 1,8 miljoner bilar i år och på Teslas investerardag förra veckan i företagets fabrik i Austin, diskuterade vd Elon Musk och andra ledare vikten av effektiv tillverkning och kostnadsbesparingar.
Enligt Techcrunch påpekade Elon Musk att efterfrågan att äga en Tesla är extremt hög:
”Den begränsande faktorn är deras förmåga att betala för en Tesla.”
Tesla Models 3 och Y är fortfarande tillgängliga för den federala skattelättnaden på 7.500 dollar i USA under resten av denna månad.
Några prisförändringar i Sverige syntes inte på Teslas webbplats på måndagsmorgonen. Däremot har den amerikanska elbilstillverkaren sänks priserna på bilar som finns i lager. Det innebär till exempel att en Model 3 går att köpa för under 500.000 kronor, en sänkning på drygt 30.000 kronor.
Därför behövs Data-Tactics för att få ut effekt av AI-driven innovation
Förutsättningarna kring dataanvändning och AI-driven innovation har förbättrats avsevärt de senaste åren. Verktygslådan för AI har blivit mer tillgänglig, bredare, kraftfullare och mer skalbar. Företag bygger upp interna operativa verksamheter med investeringar i data, system och kompetens – trots detta uteblir effekten.
I många fall har verksamheter en gedigen datastrategi för hur datautveckling ska stötta affären. Det läggs kraft på den operativa nivån och ibland även på strategin. Däremot saknas ofta fokus på den taktiska nivån, vilket kan resultera i en minskad genomslagskraft.
– Data Tactics måste upp på agendan. Tre vanliga symptom på detta är ett gap mellan AI-lösningar och beslutsprocesser, utebliven verksamhetsförändring och oförmåga att industrialisera AI-lösningar, säger Niklas Liedholm, Principal Consultant, Solita.
Gap mellan AI-lösning och beslutsprocess
Kopplingen mellan en AI-lösning och hur den faktiskt driver värde i exempelvis en beslutsprocess måste vara mycket tydlig för alla som påverkas. En djup förståelse måste finnas för både verksamhetsmål, beslutskontext, beslutsalternativ och hur detta kopplar till möjligheter men också begränsningar med datadrivna insikter. Om dessa inte samspelar uteblir effekten.
Utebliven verksamhetsförändring
Att fatta datadrivna beslut är betydligt mer komplext än att se på data som stöttande fakta. Därför krävs ett förändringsarbete för att bygga upp en organisations förmåga och vilja att agera på datadrivna insikter. Lyckas man inte med detta skapas inget tydligt pull från verksamheten vilket kraftigt reducerar momentum kring införandet av AI-lösningar.
Oförmåga att industrialisera AI-lösningar
Det är viktigt att bygga upp strukturer och arbetssätt som driver produktivitet och skalbarhet för AI-användningsfall. Gör man inte det hamnar man lätt i en teknisk skuld som skapar risker med existerande modeller och stjäl allt mer tid från värdeskapande utvecklingsarbete. Här har det hänt väldigt mycket kring exempelvis Machine Learning operations (MLOps) och Data operations (DataOps).
Att bygga upp Data-Tactics förmågan är kritiskt för att få ut effekt
Data Tactics är verksamhetens förmåga att ständigt och effektivt identifiera, prioritera och säkerställa effekt från vitt skilda data-relaterade användningsfall, exempelvis vid AI-lösningar.
Den underbyggs av en en förmåga att kombinera affärsbehov med mänskliga insikter och datamöjligheter, ett hypotes och evidensbaserat arbetssätt, multidisciplinär kompetens, ett tätt samarbete med affärsansvariga och processer, verktyg samt organisation som driver momentum och skalbarhet.
Möjligheterna kring användningen av AI för att optimera beslutsprocesser, automatisera komplexa processer och förbättra produkter och tjänster har aldrig varit större.
– Många företag riskerar dock att få ut liten effekt av sina AI-investeringar för att de underskattar behovet av att bygga sina Data-Tactics förmågor, avslutar Carl Tivelius, CMO på Solita Sverige.
Är du intresserad av fler insikter kring AI, ChatGPT och low code, missa då inte att anmäla dig till Solita Summit 2023.