1515

Telia går in i Soundtrack Your Brand

Spotify-kusinen Soundtrack Your Brand tar in 88,6 miljoner kronor i en ny finansieringsrunda. Bland de nya delägarna märks operatörsjätten Teliasonera.

Ola Sars och Andreas Liffgarden är männen bakom Soundtrack Your Brand.
Ola Sars och Andreas Liffgarden är männen bakom Soundtrack Your Brand.Foto:Oskar Omne

Soundtrack Your Brand, som säljer en lösning för strömmad musik till företagskunder, får en ny delägare i teleoperatören Teliasonera. Tillsammans med riskkapitalbolagen Creandum, Northzone och Wellington Partners samt amerikanska Play Network satsar Telia totalt 10,9 miljoner dollar, motsvarande 88,6 miljoner kronor, i bolaget.

“Företagsmarknaden för musik ligger fem, tio år efter konsumentmarknaden. Många kör fortfarande med cd-skivor. Vi har haft turen att hitta en marknad som inte har digitaliserats än”, säger Ola Sars, vd och medgrundare på Soundtrack your brand.

Vi har haft turen att hitta en marknad som inte har digitaliserats än.

De nya pengarna ska användas för expansion till fler länder. Först på tur står norden och därefter USA. Samarbetet med Telia förväntas öppna dörrar till de företag som redan har en relation med operatören.

Bland kunderna på hemmaplan finns bolag som McDonalds, Starbucks, Lindex och Elite Hotels.

“Väldigt många internationella varumärken har sin hemvist i USA så det är naturligt för oss att börja där”, säger Ola Sars.

Soundtrack Your Brands affärsmodell är enkel: mindre företag betalar 350 kronor per månad och försäljningsställe för tjänsten, större företag betalar 750 kronor per månad och försäljningsställe. Bolaget betalar en licenskostnad tillbaka till Spotify och behåller sedan mellanskillnaden.

“Givet de planer vi har kan vi nå break-even vid 20 till 30 000 butiker. Men det handlar som alltid om vad man prioriterar. Vi tror att vi kan bli världsdominerande på det här området”, säger Andreas Liffgarden, styrelseordförande och medgrundare. 

Svenska Spotify är en delägare i Soundtrack Your Brand och just nu bolagets enda leverantör av musik. Men Ola Sars och Andreas Liffgarden utesluter inte samarbeten med flera musiktjänster framöver.

“Vi är ett fristående bolag med en fristående teknisk plattform. Spotify finns i ett sextiotal länder idag. Vi har kunder med verksamhet i över 100 länder. Jag säger inte att vi är vid det vägskälet idag, men vi måste köpa råvaran av den som kan leverera”, säger Andreas Liffgarden.

För Teliasonera är investeringen den tredje på kort tid inom området musik. För två veckor sedan gick bolaget in med 115 miljoner dollar, motsvarande en knapp miljard svenska kronor, i Spotify. Sedan i fjol är bolaget även delägare i hörlurstillverkaren Zound Industries.

Läs även: Telia går in i Spotify

“Vi behöver anpassa oss till ett landskap där vi inte bara konkurrerar med andra operatörer utan även med bolag som Google, Whatsapp och ibland även Apple. Det kan handla om partnerskap men även om investeringar när vi ser ett strategiskt värde”, säger Henriette Wendt, affärsutvecklingsansvarig på Teliasonera.

Soundtrack Your Brand grundades år 2013 av Ola Sars och Andreas Liffgarden. Ola Sars är även känd som en av männen bakom musiktjänsten Beats, som senare såldes till Apple och blev till Spotify-utmanaren Apple Music. Andreas Liffgarden jobbade tidigare med operatörssamarbeten på Spotify. 

Creandum, Northzone och Wellington Partners är alla tidigare investerare i Soundtrack Your Brand. 

Läs även: Soundtrack Your Brand tar in på hotell


Innehåll från MicrosoftAnnons

Därför är AI och molntjänster nästa steg för finansvärlden

Medan AI överlag anses vara framtiden är det fortfarande förhållandevis få företag som nyttjar AI till fullo i praktiken. Finansbranschen i synnerhet är i behov av applicerade AI-lösningar, inte minst för att driva den gröna utvecklingen, bygga digitala tjänster, göra riskanalyser och motverka bedrägerier. Så vad står i vägen? För att svara på den och andra aktuella frågor arrangerar Microsoft och DI ett webbinarium om den digitala utvecklingen för finansiella tjänster, såväl som finansbranschens framtidsutsikter och möjligheter.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium 

Medan de unga fintechbolagen rusar framåt inom digitaliseringen kämpar många traditionella aktörer med att hänga med i nya lösningar och tekniker. Regulatoriska villkor blir allt mer komplexa, samtidigt som konsumenternas krav och förväntningar förändras. Sammantaget ställer detta mycket höga krav på flexibilitet, en ordentlig utmaning inte minst då många finansiella aktörer sitter på trögrörliga och utdaterade legacysystem och en gigantisk infrastruktur. 

– Därtill kommer ständigt nya affärsmodeller och pandemin sätter tryck på att bankerna blir mer digitala i relationen med kunderna, samtidigt som antalet bedrägerier ökar lavinartat. Kombinerat innebär detta en komplex lägesbild som förutsätter snabbrörlighet och prediktivt arbete. För att möjliggöra detta och bibehålla sin konkurrenskraft behöver finansvärlden våga ta sig till nästa nivå, en utveckling som kommer att vara i fokus under webbinariet, säger Annica Wallenbro Stojcevski, affärsområdeschef inom Cloud & AI hos Microsoft, som också ansvarar för bolagets molnplattform.

Läs mer om Financial Services Sweden 

Ett första – avgörande – steg i detta arbete menar Annica är att i större utsträckning använda sig av molnet. Många ser emellertid fortfarande molntjänster som en risk snarare än en möjlighet – ett centralt exempel är säkerheten, som ofta felaktigt uppfattas som bristande.

– Därför bygger vi in säkerhet som en absolut grundbult i allt vi utvecklar. Microsoft är ett av de bolag, oavsett bransch, som satsar mest på säkerhet i hela världen; det inkluderar både fysisk säkerhet kring våra datacenter och avancerad cybersecurity som i realtid detekterar anomalier och brister.

Dessa brister kan sedan blixtsnabbt åtgärdas genom globala uppdateringar direkt i Microsofts molnplattform. Som om detta inte vore nog erbjuder plattformen också verktyg och stöd för full regelefterlevnad, oavsett vilka länder eller vilken bransch man är verksam i. Plattformen har dessutom överlägset flest ISO-certifieringar inom branschen, vilket innebär att företag kan känna sig helt trygga i att göra övergången till molnet. Denna aspekt är avgörande för den hårt reglerade finansbranschen. 

– Vårt moln är dessutom specifikt anpassat för finanssektorns specifika krav; den samlar alla tjänster från våra portföljer såväl som branschspecifika lösningar just för den finansiella sektorn. Det fungerar lite som ett startpaket i molnet för aktörer inom området, betonar Annica.

Här kan du läsa mer om Microsoft Cloud for Financial Services 

En av de största vinsterna med övergången till molnet, är de synergieffekter som erbjuds av AI och avancerad dataanalys. Möjligheten att automatisera allt från kundtjänst till rådgivning och andra interna operationella processer blir en enorm konkurrensfördel för finansvärlden, som dagligen hanterar otroligt mycket data. Detta aktualiseras i synnerhet när det handlar om riskbedömning och bedrägerisituationer; med AI och maskininlärning detekteras snabbt alla anomalier i säkerhetsflödet, vilket möjliggör avancerad analys och prediktion. 

– Som vi kommer att återknyta till under webbinariet lägger AI grunden för att på ett bättre sätt kunna kombinera digitala tjänster med personligt tilltal och bemötande av kundens behov, för en säkrare och bättre service och rådgivning. I förlängningen handlar det om att knyta samman hela kundresan inom den finansiella världen och därmed få insikt i hur kunderna beter sig genom hela flödet. Först då kan man erbjuda de personifierade tjänster och den kundnärhet som kunderna förväntar sig idag, avslutar Annica.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium här 

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?