1515
Annons

Teleskopförsäljare blickar mot miljarden

Det började som en hobby med källaren som bas. I dag omsätter Astro Sweden drygt 230 Mkr – och siktar på att nå miljarden innan 2025. Men vägen dit har varit långtifrån självklar.  

Astro Sweden började med att sälja teleskop men säljer i dag även produkter inom ornitologi, jakt och fiske. Den fysiska butiken ligger strategiskt i Skara, i närheten av Hornborgarsjön som årligen lockar fågelentusiaster från hela landet.
Astro Sweden började med att sälja teleskop men säljer i dag även produkter inom ornitologi, jakt och fiske. Den fysiska butiken ligger strategiskt i Skara, i närheten av Hornborgarsjön som årligen lockar fågelentusiaster från hela landet.Foto:Mikael Ljungström
Christer Kjellner jobbar inte längre som vd för Astro Sweden, men jobbar istället i butiken på helgerna.
Christer Kjellner jobbar inte längre som vd för Astro Sweden, men jobbar istället i butiken på helgerna.Foto:Mikael Ljungström
I dag huserar Astro Sweden i en 2.500 kvadratmeter stor lokal i Skara. Innan årsskiftet är dock planen att öppna en betydligt större, på 8.000 kvadratmeter, i samma kommun.Foto:Mikael Ljungström
Foto:Mikael Ljungström
Foto:Mikael Ljungström
Foto:Mikael Ljungström
Foto:Mikael Ljungström
Foto:Mikael Ljungström

”I dag kan en 15-åring ta en bättre bild på rymden med ett teleskop för 5.000 kronor än vad ett miljardteleskop kunde för 20 år sedan”, säger naturvetenskapsentusiasten och entreprenören Christer Kjellner. 

Han har följt svenskarnas växande intresse för rymden de senaste decennierna via det egna bolaget Astro Sweden, bland annat drivet av en bredare kommersialisering av rymden med techmiljardärer som Elon Musk och Jeff Bezos i förgrunden. 

Med bas i Skara säljer Astro Sweden, som utsågs till Gasellbolag i fjol, produkter inom astronomi, ornitologi, jakt och fiske till kunder i hela Sverige med en omsättning på 236,7 miljoner kronor och ett resultat på 18 miljoner kronor. 

”Våra kunder är alltifrån en familj som vill köpa ett teleskop till sin 10-åriga dotter till militärer som vill köpa ny utrustning.” 

Men att det skulle bli astronomi var långtifrån självklart. Christer Kjellner inledde sin arbetslivskarriär som grönsaksodlare och har därefter drivit skogsbruk, varit Ica-handlare samt sålt ett gödselbolag till en tysk koncern. Efter drygt ett decennium i arbetslivet gjorde han en helomvändning och gick tillbaka till skolbänken för studier i naturvetenskap på gymnasienivå och därefter astrofysik på Chalmers. Den stora vändningen kom när han skaffade familj. 

”I början av 2000-talet kom två barn in i bilden och jag fick mer fritid. Jag har haft en hobby kring att titta på vita prickar i himlen sedan tonåren, och med barnen hemma hittade jag tillbaka till den.” 

Med en familj hemma och ett återfunnet intresse började Christer Kjellner sälja enstaka produkter från sin källare via ett danskt företag. Gensvaret från köparna var stort, och då beslutade han sig för att starta det aktiebolag som i dag är Astro Sweden. Med flytten till en riktig lokal lade Christer Kjellner till nya försäljningsgrenar och några år senare lanserades en egen e-handel. Då tog intäkterna fart. 

”Vi växte snabbt till en omsättning på 26 miljoner kronor med 5–6 anställda. Det är då man gör misstagen.”    

Än i dag pekar Christer Kjellner ut valet att anlita en person med för lite kompetens för att ansvara för webbverksamheten som ett av bolagets största misstag. 

”Vi försvann från Google i ett år. Skyltfönstret åkte mer eller mindre ned. Det ledde till att vi tappade stora intäkter, och fick börja om från början.” 

I dag står e-handeln för hälften av intäkterna. Runt 20–25 procent kommer från fysisk handel och man har även ett intäktsben i att sälja produkter till andra butiker. 

Intresset har delvis fått en boost av pandemin, som lett till att fler behövt semestra på hemmaplan i stället för till klassiska semesterdestinationer. Bland annat har Astro Sweden sett intresset för kikare öka. Prognosen för 2022 är att öka omsättningen med 30 procent. 

För att hantera det ökade intresset bygger man även en ny butik som ska stå färdig vid årsskiftet i Skara. I stället för de 2.500 kvadratmeter som man huserar på i dag ska man expandera till 8.000 kvadratmeter. 

”Pandemin har fått oss att söka oss ut i naturen. Man kan ta bilen ut för en fika. Då behöver man något att sitta på, kanske en kikare för att se tranan eller älgen där borta. Då ökar behovet och intresset för våra produkter. Men även framåt har jag svårt att se att det minskar. Vi har en fantastisk natur i Skandinavien och turismen lär öka här.”

Men medan försäljningen ökar har Christer Kjellner tagit ett steg tillbaka. 2017 klev han ned från vd-posten, och en majoritet av sin arbetstid ägnar han åt att utveckla fastigheter via ett dotterbolag. Till Astro Swedens butik kommer han på lördagar för att ta hand om de naturvetenskapliga avdelningarna och för att visa teleskop för nyfikna kunder. 

”2015 skrev jag min första affärsplan och satte som mål att vi skulle omsätta 100 Mkr 2020. Det kändes helt orimligt då. Men när 2020 väl kom omsatte vi till och med över 100 Mkr. Då satte jag som nytt mål att 2025 ska vi nå en miljard. Det kanske låter mycket, men 100 miljoner 2015 kändes mer orimligt än vad en miljard känns nu.”

De vill minska personalbristen i vården – backas av ishockeyspelare

Startupen Vivium vill motverka personalbristen i vården med hjälp av en plattform som drar ner på det administrativa arbetet. Nu tar bolaget in färska miljoner, bland annat från två NHL-spelare. ”Vi vill vara en av de självklara aktörerna när det kommer till schemaläggning för vården för Europa och USA”, säger vd:n Peter Westerholm. 

Viviums grundare. Från vänster: Philip Gustavsson, Peter Westerholm och Andreas Jakubowicz.
Viviums grundare. Från vänster: Philip Gustavsson, Peter Westerholm och Andreas Jakubowicz.

Startupbolaget Vivium vill effektivisera tiden det tar att rekrytera ny personal till den underbemannade vårdsektorn med hjälp av automatisering. 

”Om vi vinner tid i det administrativa arbetet kan vi få tid över som istället kan läggas på patienterna”, säger vd:n och medgrundaren Peter Westerholm som tror att personalbristen delvis beror på ineffektiva rekryteringsmetoder. 

Han är förvånad över att så stora delar av det administrativa arbetet fortfarande sker manuellt.

”Vi märkte att det fanns väldigt mycket som kunde förbättras och att det saknades digitala verktyg,” säger vd:n som själv kommer från vårdbemanningsbranschen. 

På Viviums digitala plattform kombineras schemaläggning och resurshantering för timanställda och bemanningspersonal. Tjänsten kan integreras både i privat- och offentlig sektor.  

”Vi är unika för att vi tagit grepp om helheten. Det finns aktörer som bara sköter schemaläggning, sen finns det de som endast tillhandahåller vikarier. Vi däremot, kombinerar alla delar.” 

Vivium har inte haft någon omsättning sedan starten 2020. Men efter det första halvåret 2022 är bolaget uppe i 400.000 kronor. 

Sedan januari är cirka 300 medarbetare vid Danderyds sjukhus uppkopplade till Vivium. Peter Westerholm menar att sjukhuset tack vare plattformen kunnat göra tidsbesparingar på upp till 75 procent. 

”Vårdpersonalen upplever minskad stress och betydligt enklare hantering av schemaläggning som en effekt av Vivium”, säger han. 

I höst lanserar företaget sin tjänst hos ytterligare en aktör som driver sex olika vårdmottagningar. 

”Målsättningen är att fyrdubbla omsättningen under andra delen av året”, säger Peter Westerholm.

I maj stängde Vivium en runda på nio miljoner kronor med befintliga ägare som investeraren Hidden Dreams, fastighetsentreprenören Fredrik Holmström och serieentreprenören Saeid Esmaeilzadeh. 

Nya till Vivium är bland annat NHL-spelarna Oliver Kylington från Calgary Flames och Patrik Nemeth från New York Rangers, som är vänner till en av grundarna. 

Med pengarna tänker de fortsätta satsa på utvecklingen av plattformen samt på att få ut den hos fler kunder. Tanken är att anställa fler till bolaget som i dagsläget består av fyra heltidsanställda på huvudkontoret, varav tre är grundarna själva, plus 10-15 utvecklare.

Peter Westerholm menar att tjänsten så småningom kan komma att utvecklas för områden utanför vårdsektorn.

”Vivium kan appliceras på alla företag med timvikarier. Vi började i den här vertikalen eftersom grundarteamet kommer ifrån vårdbemanningsbranschen.”

Framöver är planen att expandera. Inom fem år vill Vivium ha tagit klivet utanför den svenska marknaden. 

”Vi vill vara en av de självklara aktörerna när det kommer till schemaläggning för vården för Europa och USA.” 

Läs mer: Studenternas vårdplattform tar in miljoner från Dropbox-grundare 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera