1515

Teleoperatören köper in sig i Jay-Z:s Spotify-konkurrent

Amerikanska teleoperatören Sprint köper in sig i Jay-Z:s musiktjänst Tidal.

Amerikanska teleoperatören Sprint blir delägare i musiktjänsten Tidal som ägs av rapparen Jay-Z. Det framgår av ett pressmeddelande.

Sprint tar upp en ägarandel på 33 procent. De finansiella detaljerna i affären är hemliga men enligt amerikanska sajten Billboards källor uppgick prislappen till 200 miljoner dollar, motsvarande 1,8 miljarder kronor.

Under 2015 köptes Aspiro, bolaget som äger Tidal, upp av bland annat Jay-Z och Tidal återlanserades med dunder och brak. Sedan dess har det dock gått trögt för musiktjänsten.

Enligt norska affärstidningen Dagens Næringsliv har Tidal överdrivit antalet betalande användare som använder tjänsten. Tidal själva har hävdat att de har tre miljoner betalande användare medan Dagens Næringslivs källor uppger att Tidal har drygt 850 000 betalande användare. Som jämförelse har musikstreamingbranschens jätte Spotify över 40 miljoner betalande användare medan Apple Music har över 20 miljoner betalande användare.

Läs mer: Apple-toppen: Vi kommer inte att köpa Tidal

”Den formidabla kombinationen av Sprint och Tidal kommer att öka antalet kunder på båda plattformar genom att erbjuda exklusiv tillgång för kunder som abonnerar på Tidal”, heter det i pressmeddelandet.

Sprint har 45 miljoner kunder. Investeringen från Sprint kommer också se bolagets vd Marcelo Claure tillträda som ny styrelseledamot i Tidal.

Tidal finns i 52 länder. Tjänsten erbjuder en musikkatalog på över 42,5 miljoner låtar och 140 000 videos.

Di Digital / Finwire

Läs mer: Så rika är grundarna av miljardbolaget Soundcloud


Innehåll från AdmincontrolAnnons

Transparens och kundfokus – Admincontrol lanserar automatiserad webshop

Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.
Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Admincontrol tillhandahåller plattformar och tekniska verktyg för styrelsearbete, due diligence och andra affärskritiska processer. För att göra kundresan ännu smidigare och mer transparent har de nu utvecklat en webshop – för att snabbt och på begäran kunna möta kundens behov.

– I dagens digitala samhälle vill vi kunna bemöta kunden on-demand utefter deras önskemål, säger Feras Ibrahim, affärsutvecklare, Admincontrol.

Admincontrol grundades 2005 i Norge och har idag över 100 medarbetare i Skandinavien, Storbritannien och Nederländerna. I produktportföljen finns bland annat datarum, som är en due diligence-plattform för M&A, kapitalanskaffning och rekonstruktioner. 

– Vid en M&A-process är det otroligt viktigt att ha en säker portal för delning av den konfidentiella information som finns mellan de olika parterna. Datarum är ett tryggt och användarvänligt verktyg för den typen av affärskritiska processer, säger Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Tillgänglighet och transparens i fokus med nya webshopen

Admincontrol belyser vikten av tillgänglighet och transparens inför kunden. Som en naturlig utveckling av detta har de uppdaterat sin webshop till att bli automatiserad, lättnavigerad och med all nödvändig information tillgänglig.

Klicka här för att komma till Admincontrols Webshop 

– Vi hade en teori om att när det finns ett behov av att använda ett datarum behöver processen gå relativt fort. Vi vill väldigt gärna kunna erbjuda kunderna snabb och personlig service, något som möjliggörs med vår nya webshop, säger Mari Nygård.

– Vårt mål är att webshopen likt våra datarum ska vara användarvänlig och enkel att hantera, samtidigt som Datarummen erbjuder den avancerade funktionalitet som krävs vid due diligence-processer, säger Feras Ibrahim.

Inom ett år har den digitala försäljningen gått från 5% till 15 % av den totala försäljningen. 

Siktar på en majoritet digital försäljning

Eftersom M&A-processer kan variera i tid erbjuder Admincontrol en prenumerationsmodell där prisplanen löper månatligt – och prissättningen finns tillgänglig i webbshoppen. 

– I framtiden kommer sannolikt en majoritet av vår försäljning ske via webbshoppen och då vill vi att all information ska finnas där – enkelhet tillsammans med transparens har visat sig vara nyckeln till framgång, avslutar Feras Ibrahim.

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?