”Vi har ansträngt oss för att ha lika många män som kvinnor i alla grupper inom bolaget”, säger Martina Klingvall, vd och grundare på Telness.
Sedan starten 2016 har Telness seglat upp som en intressant utmanare på telekommarknaden. Bolaget har byggt en molntjänst genom att hyra kapacitet från Telia och kombinera det med egen mjukvara. På så sätt kan man erbjuda enkla mobilabonnemang och växeltjänster riktade till små och medelstora bolag, utan bildningstid.
Till skillnad från andra ”virtuella operatörer” som Halebop, Hallon, Comviq och Vimla ägs man inte av ett stort telekombolag. Ett kvitto på att Telness lyckats få genomslag ändå är att Elgiganten sedan någon vecka erbjuder deras tjänster på samtliga sina varuhus och på nätet.
”Vi är den första och enda självständiga operatör vars tjänster säljs via Elgiganten”, säger vd Martina Klingvall, som tidigare jobbade med försäljning mot små och medelstora bolag på Telenor.
Telness utmärker sig även genom att – vid sidan av sin operatörsverksamhet – även sälja sin sälja sin egen mjukvara som en prenumerationstjänst till andra internationella teleoperatörer.
”Vi har lagt mycket kraft på att utveckla en mjukvaruplattform som automatiserar hela kundresan. För oss innebär det att endast två av våra knappt 30 medarbetare behöver jobba med support”, säger Klingvall.
Hur går försäljningen av er mjukvara?
”Den är lanserad och vi har approcherat ett antal större operatörer utanför Sverige. Intresset är stort. Många operatörer inser att de måste byta ut sina legacy-system med fysiska servrar och växlar. Sånt kräver ju en mängd manuella moment, vilket binder personal.”
Många investerare tycks tro på strategin. Sedan starten har Telness tagit in 50 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Ownit-grundarna Stefan Tengvall och Johan Ekberg, samt Andreas Bernström, grundare bakom telekombolaget Sinch och styrelseordförande i Mathem och Pleo.
Under 2019 fyrfaldigades omsättningen till 7,7 miljoner kronor. Samtidigt ökade förlusterna med knappt två miljoner till totalt 8 Mkr.
”Vi går mot en dubblad omsättning i år”, säger vd:n.
När går ni med vinst?
”Det dröjer nog ett antal år. Det är våra satsningar på plattformen som kostar på och vi vill fortsatt utveckla och investera i den framåt för kundernas skull.”
Det senaste året har Telness dubblat antalet medarbetare till knappt 30 personer. I år har man bland annat rekryterat Tele2-veteranen Emil Yliperttula till rollen som säljchef och Simon Hemph, som jobbat på Prisjakt och Pricerunner, till marknads- och tillväxtchef.
Samtidigt har man lyckats bibehålla jämställdheten. Telness består av 15 män och 14 kvinnor - och könsfördelningen är 50/50 i styrelsen, ledningsgruppen, såväl som bland de tekniska utvecklarna (se faktaruta).
”Vi har haft en aktiv princip om att vi vill ha ett jämlikt företag. Det innebär att vi ibland måste ha en kille eller en tjej som nästa rekrytering på vissa poster. Det har varit utmanande att hitta kvinnliga utvecklare, de är ju färre, men de finns där ute! Man får hitta sätt attrahera dem och då är en jämställd företagskultur viktig”, säger vd:n.

Varför är detta så högt prioriterat hos er?
”Vi behöver olika perspektiv om vi ska få en bra feedbackkultur. Och då är det viktigt att ingen känner sig udda. Det gäller även inom bolagets olika grupper. Det kan bli ett problem om exempelvis utvecklarna är övervägande killar. Vi vill ha en företagskultur, inte flera subkulturer.”
Vem – kvinna eller man – skulle du göra ett undantag för och rekrytera direkt?
”Just nu skulle en riktig drömrekrytering vara någon väldigt kompetent med ett känt namn internationellt, typ John Legere som tidigare var vd för T-Mobile i USA. Han verkar vara totalt galen, sjukt smart, en inspirerande ledare och skulle såklart ha ovärderliga kontakter och erfarenheter på den internationella telekommarknaden.”