1515
Annons

Teleoperatören dubblar omsättningen

Telness – som utmanar telejättarna med en molnbaserad tjänst – spår dubblad omsättning i år. Startupbolaget utmärker sig genom att ha absolut jämställdhet i så väl styrelsen, ledningsgruppen som bland de tekniska utvecklarna. 

Martina Klingvall, vd och grundare på Telness.
Martina Klingvall, vd och grundare på Telness.
Martina Klingvall, vd och grundare på Telness.
Martina Klingvall, vd och grundare på Telness.Foto:Press

”Vi har ansträngt oss för att ha lika många män som kvinnor i alla grupper inom bolaget”, säger Martina Klingvall, vd och grundare på Telness.

Sedan starten 2016 har Telness seglat upp som en intressant utmanare på telekommarknaden. Bolaget har byggt en molntjänst genom att hyra kapacitet från Telia och kombinera det med egen mjukvara. På så sätt kan man erbjuda enkla mobilabonnemang och växeltjänster riktade till små och medelstora bolag, utan bildningstid.

Till skillnad från andra ”virtuella operatörer” som Halebop, Hallon, Comviq och Vimla ägs man inte av ett stort telekombolag. Ett kvitto på att Telness lyckats få genomslag ändå är att Elgiganten sedan någon vecka erbjuder deras tjänster på samtliga sina varuhus och på nätet.

”Vi är den första och enda självständiga operatör vars tjänster säljs via Elgiganten”, säger vd Martina Klingvall, som tidigare jobbade med försäljning mot små och medelstora bolag på Telenor TEL +0,71% Dagens utveckling .

Telness utmärker sig även genom att – vid sidan av sin operatörsverksamhet – även sälja sin sälja sin egen mjukvara som en prenumerationstjänst till andra internationella teleoperatörer.

”Vi har lagt mycket kraft på att utveckla en mjukvaruplattform som automatiserar hela kundresan. För oss innebär det att endast två av våra knappt 30 medarbetare behöver jobba med support”, säger Klingvall.

Hur går försäljningen av er mjukvara?

”Den är lanserad och vi har approcherat ett antal större operatörer utanför Sverige. Intresset är stort. Många operatörer inser att de måste byta ut sina legacy-system med fysiska servrar och växlar. Sånt kräver ju en mängd manuella moment, vilket binder personal.”

Många investerare tycks tro på strategin. Sedan starten har Telness tagit in 50 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Ownit-grundarna Stefan Tengvall och Johan Ekberg, samt Andreas Bernström, grundare bakom telekombolaget Sinch och styrelseordförande i Mathem och Pleo.

Under 2019 fyrfaldigades omsättningen till 7,7 miljoner kronor. Samtidigt ökade förlusterna med knappt två miljoner till totalt 8 Mkr. 

”Vi går mot en dubblad omsättning i år”, säger vd:n.

När går ni med vinst?

”Det dröjer nog ett antal år. Det är våra satsningar på plattformen som kostar på och vi vill fortsatt utveckla och investera i den framåt för kundernas skull.”

Det senaste året har Telness dubblat antalet medarbetare till knappt 30 personer. I år har man bland annat rekryterat Tele2-veteranen Emil Yliperttula till rollen som säljchef och Simon Hemph, som jobbat på Prisjakt och Pricerunner, till marknads- och tillväxtchef.

Samtidigt har man lyckats bibehålla jämställdheten. Telness består av 15 män och 14 kvinnor - och könsfördelningen är 50/50 i styrelsen, ledningsgruppen, såväl som bland de tekniska utvecklarna (se faktaruta). 

”Vi har haft en aktiv princip om att vi vill ha ett jämlikt företag. Det innebär att vi ibland måste ha en kille eller en tjej som nästa rekrytering på vissa poster. Det har varit utmanande att hitta kvinnliga utvecklare, de är ju färre, men de finns där ute! Man får hitta sätt attrahera dem och då är en jämställd företagskultur viktig”, säger vd:n.

Fyra av Telness chefer: Jonas  Cedenwing, CTO, Carl Sahlin, CFO, Malin  Holsner, CSO, och Martina Klingvall, vd.
Fyra av Telness chefer: Jonas Cedenwing, CTO, Carl Sahlin, CFO, Malin Holsner, CSO, och Martina Klingvall, vd.

Varför är detta så högt prioriterat hos er?

”Vi behöver olika perspektiv om vi ska få en bra feedbackkultur. Och då är det viktigt att ingen känner sig udda. Det gäller även inom bolagets olika grupper. Det kan bli ett problem om exempelvis utvecklarna är övervägande killar. Vi vill ha en företagskultur, inte flera subkulturer.”

Vem – kvinna eller man – skulle du göra ett undantag för och rekrytera direkt?

”Just nu skulle en riktig drömrekrytering vara någon väldigt kompetent med ett känt namn internationellt, typ John Legere som tidigare var vd för T-Mobile i USA. Han verkar vara totalt galen, sjukt smart, en inspirerande ledare och skulle såklart ha ovärderliga kontakter och erfarenheter på den internationella telekommarknaden.”

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Här är årets 5 trender som kommer att boosta din digitala försäljning

Medan världen av pandemiska skäl gått i dvala, snurrar den digitala utvecklingen snabbare än någonsin. De flesta tycker att denna digitala revolution är positiv, även om det såklart kan vara svårt att ibland hänga med i svängarna. Allting pekar dock på att den digitala snurran kommer fortsätta spinna och redan inom tre år kommer 80% av all B2B-försäljning att ske digitalt. Nu är det hög tid att som företag börja anpassa sig därefter.

Hur ska man då veta hur man ska förhålla sig för att lyckas i denna förändring? Det digitala sälj- och e-signeringsverktyget GetAccept listar här de 5 största digitala trenderna att ta fasta på för att lyckas med sin försäljning 2022. 

1. Bästa köpupplevelsen

B2B-köpprocessen har förändrats markant de senaste åren. I stil med B2C-köpprocessen så ser man tendenser till ett ökat intresse för digitala kanaler. B2B-köpare förväntar sig en liknande kundupplevelse som de är vana vid som privata konsumenter. Enligt Gartner lägger B2B-köpare cirka 17% av sin tid på att prata med potentiella leverantörer, och tar ungefär 60% av besluten helt själva genom att göra research och läsa rekommendationer. För att förstå det nya köpbeteendet behöver vi först bena ut vem köparen faktiskt är, vilket såklart kan vara svårt att tyda då stor del av kundresan sker innan kontakt med säljaren. I och med att köpprocessen har blivit mer digital, och med fler intressenter involverade, behöver också arbetssättet förändras. För att få rätsida på detta har konceptet digitala säljrum blivit en del av räddningen. Vilket i korta drag är en digital microsajt där man kan samla allt som är kopplat till en specifik affär och få en större förståelse för kundens köpprocess. De som kan erbjuda den bästa digital köpupplevelsen kommer stå som vinnare framöver!

2. AI-automatisering 

AI skrämmer många säljare med risken att bli utbytt. Men AI kan som tur är inte ersätta människan, då den saknar empati och förmågan att kontrollera kunddialoger utanför det digitala säljrummet. Något AI faktiskt kan göra för säljchefer är att bidra till intern coachning av medarbetare. När alltmer arbete sker digitalt behövs nya verktyg för att kunna ta del av alla säljmöten – men också för att följa och utvärdera säljarnas utveckling. Med hjälp av AI kan man analysera hur kunder beter sig i möten och på så vis sätta mål och följa upp på ett sätt som inte varit möjligt tidigare!

3. Sälj med video

Video är ett kommunikationsmedel som används alltmer och Facebook spår bland annat att större delen av deras innehåll kommer att vara i videoformat inom ett par år. Vidare har video blivit ett av de populäraste sätten att ta till sig information på nätet. Genom att arbeta aktivt med video i säljprocessen kan du föra fram ett kraftfullare och mer levande budskap jämfört med ett mejl eller en PDF och vara personlig på ett sätt som får er att sticka ut i bruset. Videotrenden kan helt enkelt öka sannolikheten till en affär om videon bifogas tillsammans med era säljdokument. 

4. Sälj på rekommendation

Idag betygsätter vi ofta de produkter och tjänster vi tar del av: taxiresor, matupplevelser och produkter utvärderas löpande. Säljbranschen har ännu inte tagit steget in i denna kultur, men det finns mycket här att hämta. Kundens omdöme om dig kan faktiskt ses som ett sätt att sälja in dig själv till nya potentiella kunder, utan att behöva göra hela jobbet själv. Tills vidare kan du passa på att be dina kunder rekommendera dig på LinkedIn. Vilket blir ett kvitto och som stärker ditt eget varumärke.

5. Digitala säljrum

Det digitala säljrummet, som nämndes redan under den första trenden, är inte längre något som undantagsvis används i säljprocesser. I en verklighet där alla branscher arbetar mer eller mindre digitalt, blir det digitala säljrummet avgörande för om du ska ro i hamn dina affärer eller inte. Detta trendiga koncept är alltså ett digitalt delat utrymme, där du samlar alla komponenter som rör en affär. Via ett digitalt säljrum kan säljare interagera, kommunicera och förhandla med potentiella köpare. I realtid. Det digitala säljrummet skapar med andra ord en unik och personlig köpupplevelse genom att erbjuda ett gemensamt ställe där allt försäljnings- och presentationsmaterial, offerter och kundcase med mera samlas med enkel åtkomst för både säljare och köpare.  

På så sätt kan alla parallella dialoger och långa emailtrådar mellan olika personer i en säljprocess, under och mellan möten, reduceras och effektiviseras.

Läs mer om digitala säljrum här (på engelska) 

Lär mer om GetAccept och hur de förbättrar den digitala köpupplevelsen 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?