1515
Annons

Teleoperatören dubblar omsättningen

Telness – som utmanar telejättarna med en molnbaserad tjänst – spår dubblad omsättning i år. Startupbolaget utmärker sig genom att ha absolut jämställdhet i så väl styrelsen, ledningsgruppen som bland de tekniska utvecklarna. 

Martina Klingvall, vd och grundare på Telness.
Martina Klingvall, vd och grundare på Telness.
Martina Klingvall, vd och grundare på Telness.
Martina Klingvall, vd och grundare på Telness.Foto:Press

”Vi har ansträngt oss för att ha lika många män som kvinnor i alla grupper inom bolaget”, säger Martina Klingvall, vd och grundare på Telness.

Sedan starten 2016 har Telness seglat upp som en intressant utmanare på telekommarknaden. Bolaget har byggt en molntjänst genom att hyra kapacitet från Telia och kombinera det med egen mjukvara. På så sätt kan man erbjuda enkla mobilabonnemang och växeltjänster riktade till små och medelstora bolag, utan bildningstid.

Till skillnad från andra ”virtuella operatörer” som Halebop, Hallon, Comviq och Vimla ägs man inte av ett stort telekombolag. Ett kvitto på att Telness lyckats få genomslag ändå är att Elgiganten sedan någon vecka erbjuder deras tjänster på samtliga sina varuhus och på nätet.

”Vi är den första och enda självständiga operatör vars tjänster säljs via Elgiganten”, säger vd Martina Klingvall, som tidigare jobbade med försäljning mot små och medelstora bolag på Telenor.

Telness utmärker sig även genom att – vid sidan av sin operatörsverksamhet – även sälja sin sälja sin egen mjukvara som en prenumerationstjänst till andra internationella teleoperatörer.

”Vi har lagt mycket kraft på att utveckla en mjukvaruplattform som automatiserar hela kundresan. För oss innebär det att endast två av våra knappt 30 medarbetare behöver jobba med support”, säger Klingvall.

Hur går försäljningen av er mjukvara?

”Den är lanserad och vi har approcherat ett antal större operatörer utanför Sverige. Intresset är stort. Många operatörer inser att de måste byta ut sina legacy-system med fysiska servrar och växlar. Sånt kräver ju en mängd manuella moment, vilket binder personal.”

Många investerare tycks tro på strategin. Sedan starten har Telness tagit in 50 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Ownit-grundarna Stefan Tengvall och Johan Ekberg, samt Andreas Bernström, grundare bakom telekombolaget Sinch och styrelseordförande i Mathem och Pleo.

Under 2019 fyrfaldigades omsättningen till 7,7 miljoner kronor. Samtidigt ökade förlusterna med knappt två miljoner till totalt 8 Mkr. 

”Vi går mot en dubblad omsättning i år”, säger vd:n.

När går ni med vinst?

”Det dröjer nog ett antal år. Det är våra satsningar på plattformen som kostar på och vi vill fortsatt utveckla och investera i den framåt för kundernas skull.”

Det senaste året har Telness dubblat antalet medarbetare till knappt 30 personer. I år har man bland annat rekryterat Tele2-veteranen Emil Yliperttula till rollen som säljchef och Simon Hemph, som jobbat på Prisjakt och Pricerunner, till marknads- och tillväxtchef.

Samtidigt har man lyckats bibehålla jämställdheten. Telness består av 15 män och 14 kvinnor - och könsfördelningen är 50/50 i styrelsen, ledningsgruppen, såväl som bland de tekniska utvecklarna (se faktaruta). 

”Vi har haft en aktiv princip om att vi vill ha ett jämlikt företag. Det innebär att vi ibland måste ha en kille eller en tjej som nästa rekrytering på vissa poster. Det har varit utmanande att hitta kvinnliga utvecklare, de är ju färre, men de finns där ute! Man får hitta sätt attrahera dem och då är en jämställd företagskultur viktig”, säger vd:n.

Fyra av Telness chefer: Jonas  Cedenwing, CTO, Carl Sahlin, CFO, Malin  Holsner, CSO, och Martina Klingvall, vd.
Fyra av Telness chefer: Jonas Cedenwing, CTO, Carl Sahlin, CFO, Malin Holsner, CSO, och Martina Klingvall, vd.

Varför är detta så högt prioriterat hos er?

”Vi behöver olika perspektiv om vi ska få en bra feedbackkultur. Och då är det viktigt att ingen känner sig udda. Det gäller även inom bolagets olika grupper. Det kan bli ett problem om exempelvis utvecklarna är övervägande killar. Vi vill ha en företagskultur, inte flera subkulturer.”

Vem – kvinna eller man – skulle du göra ett undantag för och rekrytera direkt?

”Just nu skulle en riktig drömrekrytering vara någon väldigt kompetent med ett känt namn internationellt, typ John Legere som tidigare var vd för T-Mobile i USA. Han verkar vara totalt galen, sjukt smart, en inspirerande ledare och skulle såklart ha ovärderliga kontakter och erfarenheter på den internationella telekommarknaden.”

 


Innehåll från InbooksAnnons

Så får redovisningsbyråerna bättre flyt med Flow

INBooks är den Växjö-baserade uppstickaren som revolutionerar redovisningsmarknaden. Programmet INBooks Flow förenklar det dagliga arbetet hos bokföringskonsulten.

– Vårt fokus är att effektivisera, utveckla och förbättra för byråerna så att de kan ta sig högre upp i värdekedjan, säger Jennie Nivard, produktchef Flow.

Som redovisningskonsult kan det vara en utmaning att få vardagspusslet att gå ihop. Egenskapen ”ha många bollar i luften samtidigt” tycks vara en viktig del i arbetsbeskrivningen. Det gäller att vara serviceminded, ha full kontroll på alla uppdrag, tidsnedläggelse, skattejuridik och viktiga datum – och samtidigt se till att inte lägga för mycket tid på ”fel” saker. 

– Många redovisningskonsulter har olika system för att underlätta planering, tidrapportering, kundkontakter, uppdragsbrev och så vidare, men att lära sig alla dessa system tar tid. De riskerar också att missa något när de ständigt måste hoppa mellan de olika programmen, säger Jennie Nivard, produktchef Flow på INBooks.

Uppdragsbrevet är systemets hjärta

Flow är ett molnbaserat verktyg som samlar redovisningsbyråns alla uppdrag på ett och samma ställe så att konsulterna kan jobba mer effektivt.

– När du har allt i samma vy får du större överblick. Allt blir tydligare och du får kontroll över arbetsdagen. Resursfördelningen på byrån blir mer effektiv när byråledaren får tillgång till konsulternas planering och enkelt kan flytta aktiviteter mellan olika personer, säger Jennie.

INBooks VD Mikael Folkesson vill gärna lyfta fram funktionen ”uppdragsbrevet”.

– Vi grundare, som alla kommer från branschen, såg det stora behovet att digitalisera och effektivisera. Den verkliga knuten vi lyckats lösa är att vi har digitaliserat grunden för samarbetet mellan byråerna och deras kunder – de så kallade uppdragsbreven – och sedan byggt hela systemet runt det. 

I uppdragsbrevet stipuleras vad byrån ska göra, till vilket pris etcetera. 

– Det är ”hjärtat i systemet”. Klienten skapar snabbt ett uppdragsbrev i programmet och låter sedan klienten signera det digitalt med Kivra. På så sätt kvalitetssäkras alla byråns processer från början och det går smidigt att göra uppdateringar efterhand, säger Jennie.

Frigör resurser och höjer kompetensen

INBooks mål är högt ställda – att öka lönsamheten i hela branschen. 

– Idag hotas redovisningsbyråerna av sjunkande marginaler. Flera av deras tjänster är svåra att ta betalt för hos en mindre kund, och i och med att 90 procent av Sveriges företag är småföretagare är det ett växande problem. Vi digitaliserar den typ av tjänster som byråerna inte tjänar pengar på idag och frigör i stället resurser till sådant som ökar kompetensen och kan ge större värde till kunderna, säger Mikael. INBooks grundades 2019 och företaget växer snabbt. 

– Den första versionen av vårt bokföringsprogram för små företagare, INBooks Go, lanserades senhösten 2019 och INBooks Flow lanserades hösten 2021. Vi har hela tiden haft användarupplevelsen i fokus och gensvaret från marknaden har varit fantastiskt, säger han.

Småländska rötter

INBooks kommer från Växjö, staden som varit hemvist för många bolagsraketer inom just bokföringsbranschen.

– Ja, Växjö har ju blivit en hub för företag inom digital ekonomi. Jag är själv gammal programmerare och entreprenör. När jag var ung satt jag hemma och knåpade ihop ett eget redovisningssystem i DOS – sedan åkte jag runt och sålde det med min moped. Jag hade ett tiotal kunder som mest, avslutar Mikael.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inbooks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?