1515

Teleoperatören dubblar omsättningen

Telness – som utmanar telejättarna med en molnbaserad tjänst – spår dubblad omsättning i år. Startupbolaget utmärker sig genom att ha absolut jämställdhet i så väl styrelsen, ledningsgruppen som bland de tekniska utvecklarna. 

Martina Klingvall, vd och grundare på Telness.
Martina Klingvall, vd och grundare på Telness.
Martina Klingvall, vd och grundare på Telness.
Martina Klingvall, vd och grundare på Telness.Foto:Press

”Vi har ansträngt oss för att ha lika många män som kvinnor i alla grupper inom bolaget”, säger Martina Klingvall, vd och grundare på Telness.

Sedan starten 2016 har Telness seglat upp som en intressant utmanare på telekommarknaden. Bolaget har byggt en molntjänst genom att hyra kapacitet från Telia och kombinera det med egen mjukvara. På så sätt kan man erbjuda enkla mobilabonnemang och växeltjänster riktade till små och medelstora bolag, utan bildningstid.

Till skillnad från andra ”virtuella operatörer” som Halebop, Hallon, Comviq och Vimla ägs man inte av ett stort telekombolag. Ett kvitto på att Telness lyckats få genomslag ändå är att Elgiganten sedan någon vecka erbjuder deras tjänster på samtliga sina varuhus och på nätet.

”Vi är den första och enda självständiga operatör vars tjänster säljs via Elgiganten”, säger vd Martina Klingvall, som tidigare jobbade med försäljning mot små och medelstora bolag på Telenor TEL +0,45% Dagens utveckling .

Telness utmärker sig även genom att – vid sidan av sin operatörsverksamhet – även sälja sin sälja sin egen mjukvara som en prenumerationstjänst till andra internationella teleoperatörer.

”Vi har lagt mycket kraft på att utveckla en mjukvaruplattform som automatiserar hela kundresan. För oss innebär det att endast två av våra knappt 30 medarbetare behöver jobba med support”, säger Klingvall.

Hur går försäljningen av er mjukvara?

”Den är lanserad och vi har approcherat ett antal större operatörer utanför Sverige. Intresset är stort. Många operatörer inser att de måste byta ut sina legacy-system med fysiska servrar och växlar. Sånt kräver ju en mängd manuella moment, vilket binder personal.”

Många investerare tycks tro på strategin. Sedan starten har Telness tagit in 50 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Ownit-grundarna Stefan Tengvall och Johan Ekberg, samt Andreas Bernström, grundare bakom telekombolaget Sinch och styrelseordförande i Mathem och Pleo.

Under 2019 fyrfaldigades omsättningen till 7,7 miljoner kronor. Samtidigt ökade förlusterna med knappt två miljoner till totalt 8 Mkr. 

”Vi går mot en dubblad omsättning i år”, säger vd:n.

När går ni med vinst?

”Det dröjer nog ett antal år. Det är våra satsningar på plattformen som kostar på och vi vill fortsatt utveckla och investera i den framåt för kundernas skull.”

Det senaste året har Telness dubblat antalet medarbetare till knappt 30 personer. I år har man bland annat rekryterat Tele2-veteranen Emil Yliperttula till rollen som säljchef och Simon Hemph, som jobbat på Prisjakt och Pricerunner, till marknads- och tillväxtchef.

Samtidigt har man lyckats bibehålla jämställdheten. Telness består av 15 män och 14 kvinnor - och könsfördelningen är 50/50 i styrelsen, ledningsgruppen, såväl som bland de tekniska utvecklarna (se faktaruta). 

”Vi har haft en aktiv princip om att vi vill ha ett jämlikt företag. Det innebär att vi ibland måste ha en kille eller en tjej som nästa rekrytering på vissa poster. Det har varit utmanande att hitta kvinnliga utvecklare, de är ju färre, men de finns där ute! Man får hitta sätt attrahera dem och då är en jämställd företagskultur viktig”, säger vd:n.

Fyra av Telness chefer: Jonas  Cedenwing, CTO, Carl Sahlin, CFO, Malin  Holsner, CSO, och Martina Klingvall, vd.
Fyra av Telness chefer: Jonas Cedenwing, CTO, Carl Sahlin, CFO, Malin Holsner, CSO, och Martina Klingvall, vd.

Varför är detta så högt prioriterat hos er?

”Vi behöver olika perspektiv om vi ska få en bra feedbackkultur. Och då är det viktigt att ingen känner sig udda. Det gäller även inom bolagets olika grupper. Det kan bli ett problem om exempelvis utvecklarna är övervägande killar. Vi vill ha en företagskultur, inte flera subkulturer.”

Vem – kvinna eller man – skulle du göra ett undantag för och rekrytera direkt?

”Just nu skulle en riktig drömrekrytering vara någon väldigt kompetent med ett känt namn internationellt, typ John Legere som tidigare var vd för T-Mobile i USA. Han verkar vara totalt galen, sjukt smart, en inspirerande ledare och skulle såklart ha ovärderliga kontakter och erfarenheter på den internationella telekommarknaden.”

 


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?