1515

#teknisktfel: Branschen måste rannsaka sig själv – eller förlora kompetens

”Företagen går miste om en enorm kompetens både hos kvinnor och yngre om gammalmodiga sätt och dåliga arbetsmiljöer lever kvar”, säger Sara Jonasson som är en av organisatörerna bakom #teknisktfel.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Över 1 000 kvinnor i teknikbranschen har skrivit under ett upprop mot sexuella trakasserier i branschen som publicerades av Dagens Nyheter under söndagen. I uppropet framkommer vittnesmål om en sexistisk kultur och övergrepp som har drabbat kvinnor som jobbar på teknikbolag

Uppropet med namnet #teknisktfel följer på en rad uppmärksammade upprop från kvinnor i olika branscher, däribland #tystnadtagning för skådespelare och #medvilkenrätt för jurister.

Läs mer: Kvinnor i teknikbranschen i upprop mot sexuella trakasserier

Vid publiceringen under söndagen hade #teknisktfel samlat 1 139 underskrifter. Vid lunchtid på måndagen hade siffran vuxit till omkring 1 500, enligt Sara Jonasson, som är en av organisatörerna.

”Medlemmar och berättelser strömmade in. Uppropet spred sig extremt fort när det sattes igång. Och det visar ju att det finns ett stort behov att ta ställning”, säger Sara Jonasson till Di Digital.

Kommentar: "Efter #teknisktfel kan ingen arbetsgivare säga att de inget visste"

Hon har jobbat 16 år på ett större it-bolag i olika roller, bland annat som chef, men är i dag egenföretagande konsult med fokus på jämställdhets- och inkluderingsfrågor.

Hon tror att många kvinnor i it-branschen i olika grader har upplevelser som faller under #Metoo och att det är bra att frågan nu uppmärksammas. Samtidigt efterfrågar hon att fler företag på allvar ska ta itu med problemen.

”Jag hoppas verkligen att det leder till att ledningsgrupper, befattningshavare och branschen i stort rannsakar sig själva och sina bolag och sin verksamhet och öppnar upp en dialog kring de här frågorna.”

En konkret sak som bolagen kan göra är att utbilda sina anställda i frågorna, menar hon.

”Dessutom kan man se till branschen i stort. Vad finns det för förebilder i  bolagen? Hur är jargongen? Är arbetsmiljöerna trygga och välkomnas olika åsikter? Vad finns det för förväntningar på de anställda att ha både ett arbetsliv och ett privatliv som fungerar? Hur premieras de anställda?”, säger Sara Jonasson.

”Det är inte bara en rättvisefråga, det finns så många fördelar med att skapa jämställda organisationer. Tar bolagen det på allvar så blir de mer innovativa, kundnöjdheten ökar och medarbetarengagemanget ökar, lönsamheten likaså.”

Dessutom ser Sara Jonasson mer jämställdhet som ett sätt att få fler att vilja jobba inom it-branschen.

”It och tech är en fantastisk bransch som är superkul att jobba inom. Det finns en hög nivå av innovation, bra löner, förmåner och utvecklingsmöjligheter”, säger hon och fortsätter:

”Företagen går miste om en enorm kompetens både hos kvinnor och yngre om gammalmodiga sätt och dåliga arbetsmiljöer lever kvar.”

Läs mer: Nio av tio techinvesteringar går (fortfarande) till män


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?