1515

#teknisktfel: Branschen måste rannsaka sig själv – eller förlora kompetens

”Företagen går miste om en enorm kompetens både hos kvinnor och yngre om gammalmodiga sätt och dåliga arbetsmiljöer lever kvar”, säger Sara Jonasson som är en av organisatörerna bakom #teknisktfel.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Över 1 000 kvinnor i teknikbranschen har skrivit under ett upprop mot sexuella trakasserier i branschen som publicerades av Dagens Nyheter under söndagen. I uppropet framkommer vittnesmål om en sexistisk kultur och övergrepp som har drabbat kvinnor som jobbar på teknikbolag

Uppropet med namnet #teknisktfel följer på en rad uppmärksammade upprop från kvinnor i olika branscher, däribland #tystnadtagning för skådespelare och #medvilkenrätt för jurister.

Läs mer: Kvinnor i teknikbranschen i upprop mot sexuella trakasserier

Vid publiceringen under söndagen hade #teknisktfel samlat 1 139 underskrifter. Vid lunchtid på måndagen hade siffran vuxit till omkring 1 500, enligt Sara Jonasson, som är en av organisatörerna.

”Medlemmar och berättelser strömmade in. Uppropet spred sig extremt fort när det sattes igång. Och det visar ju att det finns ett stort behov att ta ställning”, säger Sara Jonasson till Di Digital.

Kommentar: "Efter #teknisktfel kan ingen arbetsgivare säga att de inget visste"

Hon har jobbat 16 år på ett större it-bolag i olika roller, bland annat som chef, men är i dag egenföretagande konsult med fokus på jämställdhets- och inkluderingsfrågor.

Hon tror att många kvinnor i it-branschen i olika grader har upplevelser som faller under #Metoo och att det är bra att frågan nu uppmärksammas. Samtidigt efterfrågar hon att fler företag på allvar ska ta itu med problemen.

”Jag hoppas verkligen att det leder till att ledningsgrupper, befattningshavare och branschen i stort rannsakar sig själva och sina bolag och sin verksamhet och öppnar upp en dialog kring de här frågorna.”

En konkret sak som bolagen kan göra är att utbilda sina anställda i frågorna, menar hon.

”Dessutom kan man se till branschen i stort. Vad finns det för förebilder i  bolagen? Hur är jargongen? Är arbetsmiljöerna trygga och välkomnas olika åsikter? Vad finns det för förväntningar på de anställda att ha både ett arbetsliv och ett privatliv som fungerar? Hur premieras de anställda?”, säger Sara Jonasson.

”Det är inte bara en rättvisefråga, det finns så många fördelar med att skapa jämställda organisationer. Tar bolagen det på allvar så blir de mer innovativa, kundnöjdheten ökar och medarbetarengagemanget ökar, lönsamheten likaså.”

Dessutom ser Sara Jonasson mer jämställdhet som ett sätt att få fler att vilja jobba inom it-branschen.

”It och tech är en fantastisk bransch som är superkul att jobba inom. Det finns en hög nivå av innovation, bra löner, förmåner och utvecklingsmöjligheter”, säger hon och fortsätter:

”Företagen går miste om en enorm kompetens både hos kvinnor och yngre om gammalmodiga sätt och dåliga arbetsmiljöer lever kvar.”

Läs mer: Nio av tio techinvesteringar går (fortfarande) till män


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?