1515

Techstjärnor investerar i blodtestbolag

Ett stjärnspäckat team med Avitos två grundare, en av Ubers tidiga investerare och Spotifygrundaren Daniel Eks fästmö Sofia Levander investerar 32 miljoner kronor i blodtestbolaget Werlabs.

Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert, Will Stoddart, vd på Werlabs (till vänster om mitten) och Sofia Levander, förlovad med Spotifys grundare Daniel Ek.
Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert, Will Stoddart, vd på Werlabs (till vänster om mitten) och Sofia Levander, förlovad med Spotifys grundare Daniel Ek.Foto:Joey Abrait, Werlabs, Twitter.

Hälsotestbolaget Werlabs (NTL) tvingades nobba flera tunga investerare när man nyligen tog in 32 miljoner kronor (3,4 miljoner euro) i sin första stora kapitalrunda. Det uppger bolagets vd Will Stoddart (NTL) för Di Digital.

Huvudinvesterare är danska riskkapitalbolaget Sunstone Capital (NTL), som investerar både i teknik och bioteknik.

”Vi var mycket imponerade av Sunstone, inte minst deras partner Christian Lindegård Jepsen som kan mycket om marknaden. Han sätter sig även i vår styrelse”, säger vd Will Stoddart.

Övriga investerare är ett stjärnspäckat gäng bestående av bland andra Avitos två grundare Jonas Nordlander (NTL) och Filip Engelbert (NTL), Spotify-profilerna Alex Norström och Gustav Soderström (NTL), Khaled Helioui, som var tidig investerare i Uber, samt Sofia Levander (NTL), som är förlovad med Spotifys grundare Daniel Ek (NTL).

Foto:

Totalt har Werlabs tagit in 36 Mkr i finansiering. Data och grafik från nordictechlist.com.

”Vi kom i kontakt med Spotify-killarna genom Daniel Ek. Och vi träffade Khaled Helioui i samband med att vi vann en pitchtävling på konferensen Brilliant Minds under sommaren”, säger Stoddart, som ursprungligen är från England.

Även riskkapitalbolaget 3T Invest (NTL), och affärsänglarna Oscar Sahlén (NTL) och Filip Grufman (NTL) är med på tåget. De var även med när bolaget tog in 4 Mkr i en så kallad såddrunda i juli 2015.

Även it-profilen Johan Stael von Holstein (NTL) har investerat via sitt delägande i Speed Ventures.

”Alla våra privata investerare satsar på oss eftersom de bryr sig om tjänsten och delar vår syn på framtiden inom vården. Många har en personlig relation till det vi gör, via olika familjemedlemmar”, säger vd:n.

Werlabs mål är att göra den förebyggande vården mer tillgänglig för vanliga människor. Just nu handlar det främst om att använda den existerande infrastrukturen inom vården för att analysera blodvärden. 

Medarbetare på Werlabs kontor i Stockholm.

För en dryg tusenlapp kan användaren ta ett blodprov på den lokala vårdcentralen och inom ett dygn få närmare 30 hälsovärden och en läkarkommentar på nätet.

”Proverna sker på etablerade laboratorium. Vi står för nätverket, snabbar på processen och hjälper dig analysera och förstå resultaten”, förklarar Stoddart.

En femtedel av Werlabs kunder är kroniskt sjuka. Andra vill bara kontrollera sina blodvärden medan de kommer i form eller testar en ny diet.

”Den här informationen har inte varit speciellt tillgänglig tidiagre”, säger vd:n.

Läs mer: Hälsotest-bolag söker kapital för expansion

Werlabs grundades i Stockholm 2013 av Rickard Lagerqvist med bakgrund som allmänläkare. Bolaget har idag 13 medarbetare och omsatte 5,5 miljoner kronor i fjol, med en förlust på 2,7 Mkr.

”Men vi växer med cirka 18 procent på månadsbasis just nu. Extrapolerar man det så omsätter vi cirka 28 miljoner kronor i år”, säger Stoddart.

Nästa steg blir att expandera utanför landets gränser. De närmaste veckorna lanseras tjänsten i Norge och innan året är slut ska Werlabs gå in i Storbritannien. Nästa år ska man inta ytterligare två länder, enligt vd Will Stoddart.


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?