1515
Annons

Techprofilernas pillerlåda tecknar avtal med läkemedelsjätte

Det svenska techbolaget Pilloxa har bland andra Sophia Bendz och Susanna Campbell som investerare. Nu har den tyska läkemedelsjätten Bayer också fattat tycke för deras digitala pillerlåda.

Pilloxas vd och medgrundare Francesco Mazzotta samt bolagets digitala pillerbox och app.
Pilloxas vd och medgrundare Francesco Mazzotta samt bolagets digitala pillerbox och app.Foto:Press.

E-hälsobolaget Pilloxa har tagit fram en fysisk pillerlåda, utrustad med sensorer, som ska hjälpa patienter. Med hjälp av en app larmas patienten eller dennes anhöriga om medicinen inte tagits på rätt sätt.

Bolaget säkrade i fjol 5,6 miljoner kronor i finansiering från ett gäng välrenommerade investerare: Spotify-chefen Sophia Bendz, Ratos tidigare vd Susanna Campbell, techbolaget Serendipitys grundare Saeid Esmaeilzadeh och affärsängeln Eva Redhe.

Nu inleder Pilloxa ett samarbete med den tyska läkemedelsjätten Bayer. Ett flerårsavtal är signerat med koncernens skandinaviska del och innebär att Pilloxas resa till marknaden förenklas avsevärt.

”Vi kommer nu att starta kliniska studier av vår produkt tillsammans med Bayer och enklare kunna nå kliniker och patienter, både i Sverige och internationellt”, säger Francesco Mazzotta, vd och medgrundare.

Stockholmsbolaget grundades 2015 av Francesco Mazzotta, Per Nilsson och Helena Rönnqvist.

Pilloxa har tidigare genomfört pilotprojekt med olika bolag inom läkemedelsindustrin, men Bayer blir nu den första aktör som nästa steg och blir en strategisk partner.

”Det här en väldigt viktig milstolpe för Pilloxa. Nu kan vi expandera snabbt och skala upp projektet med hjälp av Bayers kompetens, muskler och distributionskanaler”, säger han.

Läs mer: Stjärninvesterare flockas runt digital pillerlåda

Kliniska prövningar genomförs i flera olika faser som involverar ett stigande antal försökspersoner. Målet i just det här fallet är att se om försökspersonerna får bättre effekt under sitt medicinintag när de får stöd av Pilloxas produkt.

Dessa studier av kommer till stor del att finansieras av Bayer.

”Vi ser stor potential i den här innovationen. För en utomstående kan det framstå som en enkel sak att ta sin medicin. I verkligheten är dålig följsamhet till läkemedelsbehandling ett av de stora medicinska problemen som sjukvården brottas med”, säger Ingalill Hyltander, affärsområdeschef på Bayer.

Varje år uppskattas 3 000 svenskar dö till följd av felaktig läkemedelsanvändning. Dessutom förlorar vården runt 20 miljarder kronor när patienter glömmer bort att ta sin medicin eller gör det vid fel tidpunkt.

”Genom att använda Pilloxa kan många, framför allt kroniskt sjuka, få en bättre vård. Vi ser också att produkten kan förbättra kvaliteten i uppföljningen av patienterna”, säger Ingalill Hyltander.

Pilloxa har en SaaS-baserad affärsmodell, vilket innebär att man tar betalt för sin mjukvara som en tjänst och får återkommande intäkter. Än så länge är dock omsättningen i bolaget blygsam. Målsättningen är att med hjälp av Bayer sätta den färdiga produkten på flera europeiska marknader under 2019.

Det kan också bli tal om att plocka in mer riskkapital, enligt Francesco Mazzotta.

”Vi hoppas kunna genomföra en större tillväxtrunda före sommaren”, säger han.


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?