1515

Techprofilerna flockas på kollektivet K9

Att kunna minska sin boyta med 60 procent och ändå öka sitt välbefinnande. Det är målet med Tech Farm, ett koncept för kollektivboende som lockat techprofiler som Caroline Walerud. 

Techfarms grundare Fredrik Forss och Lisa Renander.
Techfarms grundare Fredrik Forss och Lisa Renander.

Det var när Lisa Renander var så kallad ”hedersentreprenör” vid Stanforduniversitetet i Silicon Valley som hon fick idén.

”Jag bodde i ett av världens första co-livingbostäder tillsammans med trettio startupentreprenörer från hela världen. När jag kom hem till Sverige startade jag Hus24 i Gamla Stan där tolv entreprenörer bott ihop i fem år”, säger hon.

2015 grundade Lisa Renander Tech Farm ihop med entreprenören Fredrik Forss. De har sedan dess fått in 10 miljoner kronor forskningspengar från statliga Vinnova och lockat till sig fastighetsprofilerna Tomas Björkman och Dan Eriksson som delägare. 

Läs mer: Finansprofiler miljardsatsar på tech-kollektiv

På K9 bor man på i snitt 20 kvadratmeter per person. 

Senaste projektet är K9, ett kollektivboende på fyra våningsplan på Östermalm i Stockholm.

Foto:
De boende på K9 har tillgång till vardagsrum med jobbytor. 

Bland de 50-tal personer som bor på K9 kan nämnas techprofiler som Caroline Walerud (NTL), grundaren bakom Volumental och investerare på Walerud Ventures, Ludvig Linse, som grundat biljettbokningsappen Spontano, och Carl Hörberg, mannen bakom 84codes, som jobbar mer automatisering av serverunderhåll.Foto:
Caroline Walerud bor på K9.

Tanken är att locka samhällets tongivande ”tankeledare” till en hållbar och kreativ miljö där boytan är låg, men de gemensamma ytorna är stora. 

Läs mer: Familjen Walerud bildar riskkapitalbolag

”På K9 bor man på i snitt 20 kvadratmeter per person. Men vi har 400 kvadratmeter vardagsrum, gemensamt kök, egen kock, meditationsrum och ytor där man kan jobba lite under dagen”, säger Lisa Renander.

K9 öppnade i november 2016. Nästa projekt är Täby Tower som ska bli 5000 kvm och väntas öppna 2020. Fyra andra projekt planernas parallellt.

Vår vision är att man inte ska behöva äga något när man bor här.

De boende får snart en app för att boka tjänster som städning, matlagning och mötesytor. I vissa fall kan man även boka möten dagtid i det som tjänstgör som sovrum nattetid. 

Foto:
Ännu ett yteffektivt sovrum byggs på K9.

”Vi testar detta med tre sovrum just nu. Mellan klockan 9 och klockan 18 kan de bokas för möten eller som arbetsrum”, förklarar Lisa Renander.

Grundarna laborerar även med olika typer pooler: cykelpool, bilpool och även klädpool.

”Vår vision är att man inte ska behöva äga något när man bor här. Klädpoolen är något vi utvecklar just nu. Kommer man från Indien för att jobba på Spotify ska man kunna låna en vinterjacka”, säger Fredrik Forss, som har en bakgrund inom hållbara fastighetsprojekt.

Foto:
En persons sovrum kan bli en annan persons mötesrum under dagen.

Allt dokumenteras som en del av ett forskningsprojekt om ”framtidens yteffektiva boende”.

Lärdomarna bidrar till vetenskapen, men även till Tech Farms kommande projekt. De kommande tio åren vill man skapa 100 kollektivboenden i teknikdrivna storstäder världen över.

”Vi vill bygga 20 av dessa själva. Målet är att skapa ett nätverk av globala tankeledare som tillsammans kan bidra till ett mer medvetet samhälle”, Lisa Renander. Foto:
Lisa Renander och Fredrik Forss bor själva ihop på K9.

Hon och Fredrik Forss är ett par privat och har bott ihop i ett rum på K9 sedan november i fjol.

”Jag känner mig trygg här. Jag får tillgång till en inspirerande miljö om jag har det behovet, men kan även ha egen tid. Vi är så pass många som bor här så det finns ingen social press att delta i det sociala", säger Lisa Renander.

Vad händer om någon nallar av ens mat?

”Haha. Vi har löst mat-utmaningen genom att alla har egna kylskåp på rummen.”Foto:

På lappen ”Bunk Rules” förklaras sovrumsreglerna. 


FAKTA OM K9

Hyran ligger på mellan 5400 kr/mån för ett delat sovrum till 14000 kr/mån för ett eget dubbelrum.

Gästerna skriver på tillsvidare-kontrakt med en uppsägningstid på tre månader.

Byggnaden är på fyra våningsplan på 1100 kvm. Den rymmer 55 personer i 33 sovrum. Här finns även fem kök och sex andra gemensamma rum (vardagsrum, gym, meditationsrum mm).


Foto:
Mobiltelefoner är förbjudna i K9:s meditationsrum.Foto:

Antonios Kalikatzaros är K9:s egen kock.


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?