1515

Techprofilen säljer sin gravidapp till Familjeliv-koncernen

Bonnie Roupé har byggt upp sin gravidapp Bonzun från Kina. Nu väljer hon att sälja stora delar av verksamheten till det svenska mediehuset Life Of Svea. ”Det var ett rent affärsmässigt beslut”, säger techprofilen, som nu ska satsa på provrörsbefruktningar.

Bonnie Roupés gravidapp Bonzun får nu en ny ägare och tappning på alla marknader utanför Kina.
Bonnie Roupés gravidapp Bonzun får nu en ny ägare och tappning på alla marknader utanför Kina.Foto:Press.

Entreprenören Bonnie Roupés graviditetsapp Bonzun fungerar som en virtuell barnmorska. Tjänsten har blivit särskilt populär bland kvinnor i Kina sedan starten 2012 och totalt lockat mellan 2-3 miljoner nedladdningar.

Appen, som är framtagen i samarbete med Karolinska institutet och Svenska barnmorskeförbundet, följer den gravida från första veckorna fram till tiden efter förlossningen och ger information om vilka förändringar man som gravid kan förvänta sig vecka för vecka. 

Läs mer: Så ska Bonnie Roupés baby bli lönsam

Bonzun finns även i engelskspråkig version, med användare i ett 70-tal olika länder, och lanserades skarpt i Sverige för två år sedan. I mitten av 2019 hade dessa två versioner totalt 40 000 aktiva användare.

Nu väljer Bonnie Roupé att sälja dessa delar av Bonzun till det svenska mediehuset Life Of Svea. Hon behåller enbart gravidappens verksamhet i Kina.

”Det var ett rent affärsmässigt beslut. Det är tufft som entreprenör, eftersom man är väldigt investerad i sitt bolag. Men om man ska vara krass så passar gravidappen inom Bonzun bättre i famnen hos ett stort förlag”, säger Bonnie Roupé till Di Digital.

Life Of Svea äger en rad digitala medieprodukter som riktar sig mot målgruppen kvinnor mellan 18 och 45 år. De säger sig varje vecka nå 3,8 miljoner unika besökare på 15 olika sajter.

”Vi har länge funderat på hur vi kan komplettera vårt erbjudande med en gravidapp. När det här tillfället dök upp så var det ganska naturligt att lägga till en attraktiv tjänst, som redan har nått stora framgångar, till vårt nätverk och ekosystem”, säger Peter Scheffer, vd och ägare på Life Of Svea, till Di Digital.

Koncernen äger till exempel det populära forumet Familjeliv och modesajten Devote, i fjol förvärvades även Nyheter24. Under 2018, bolagets senast redovisade räkenskapsår, landade omsättningen på 46 miljoner kronor med en rörelsevinst på knappt 13 Mkr.

Nu kommer Life Of Svea döpa om Bonzuns gravidapp till Belly.

”Det beror delvis på att Bonnie Roupé behåller Bonzuns verksamhet i Kina, så vi vill slippa en hopblandning där. Sedan ville vi ha ett lite mer internationellt klingande namn”, säger Peter Scheffer.

Det bolag i Bonzun-koncernen som nu köps upp omsatte 2018 runt 1 Mkr, enligt uppgifter hos Bolagsverket. Appen har hittills varit gratis för användarna.

Vad har ni betalat i affären?

”Det är en svår fråga att svara på grund av vårt avtal. Men det kändes bra för bägge parter. Bonnie Roupé ville ha resurser att satsa mer på sin IVF-app medan jag ville ha komplettera med en stark appnärvaro”, säger Life Of Sveas ägare Peter Scheffer.

Inte heller Bonnie Roupé vill kommentera köpeskillingen, men konstaterar att hon ”är nöjd”. Beslutet om försäljningen fattades i december i fjol, före coronavirusets utbrott.

”Det är vi förstås otroligt glada för. Nu kunde vi gå in i coronaperioden med en mindre kostnadskostym och ha möjlighet att satsa på IVF-appen”, säger Bonnie Roupé.

Bonzun ska nu fokusera ännu hårdare på sin nya tjänst för IVF-behandlingar, eller provrörsbefruktning, som har utvecklats i flera års tid. 

”Vi tycker att IVF-appen hade en mycket starkare affärsmodell. Under en period försökte vi kombinera bägge produkter, men nu insåg vi att vi behövde fokusera verksamheten – särskilt eftersom vi fortfarande är en startup”, säger hon.

Appen ska bland annat ge information om vad som sker i kvinnans kropp under processen, hur hon ska ta sina läkemedel och påminnelser om när de ska tas. 

Den har redan lanserats på svenska och engelska, med användare i elva olika länder. Tanken är att den ska bli tillänglig i en mer global skala under 2020.

”Vi hoppas snart kunna lansera även i Kina, som ju är vår huvudmarknad. Vi ligger i förhandlingar med större partners där, som jag tyvärr inte kan säga någonting om ännu”, säger hon.

Läs mer: Hon tog svensk mödravård till Kina – ska hjälpa fler bli gravida med IVF


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?