1515
Annons

Techprofil vill bygga nya Oatly

Han var med och sålde Videoplaza för över en halv miljard under 2014. Sorosh Tavakolis nästa affär är vegansk ost. ”Ingen har riktigt försökt”‚ säger han om sitt nya bolag Noquo Foods.

Efter att ha sålt sitt Videoplaza, en plattform för videoannonser, för över en halv miljard kronor flyttade Sorosh Tavakoli hem till Stockholm. Här skulle han leta efter nästa grej efter sex år i London och New York.

Han investerade i solenergibolagen Bright Sunday och Trine. Snart vandrade tankarna till hållbar matproduktion. Han gick noggrant igenom flera olika metoder.

Det började med alger, som kunde ge näringsrik mat eller foder utan jordbruksbar mark eller särskilt mycket vatten. Men att producera fiskfoder visade sig för dyrt och som mänsklig mat smakade algerna för illa.

”Jag beställde hem en massa alger och insåg att jag inte kunde äta något av det. Det gick inte att krydda bort smaken heller”‚ säger Sorosh Tavakoli, som därmed gick vidare efter flera månaders förarbete.

Proteinskiftet blev en stor passion för mig.

Nästa råvara blev andmat, en proteinrik fröväxt som lever under vattenytan. Under 2018 undersökte han vad som skulle krävas för att kommersialisera produktionen. Så småningom insåg Videoplaza-grundaren att det skulle ta sju till tio år innan tiden var mogen.

Läs mer: Grundarna blir mångmiljonärer efter försäljningen av Videoplaza 

Men under hösten började Sorosh Tavakoli intressera sig för en annan form av icke-animaliskt protein: växtbaserad ost.

”Proteinskiftet blev en stor passion för mig. Konsumenter vill äta mer nyttigt och hållbart. Folk försöker äta mindre kött och mindre animaliska produkter. Den växtbaserade osten som finns är inte tillräckligt bra och säljer dåligt”, säger Sorosh Tavakoli.

Hans nya bolag, grundat ihop med bioteknikern Anja Leissner, heter Noquo Foods. De ska producera vegansk ost som ska kunna säljas till såväl restauranger och cateringverksamheter som direkt till konsumenter.

Anja Leissner har tidigare arbetat i labbmiljö hos företag som Skånemejerier och den börsnoterade specialfettstillverkaren AAK. Noquo Foods har nyligen öppnat ett eget laboratorium i Södertälje. Än så länge är de självfinansierade.

Lundabolaget Oatly, som har utmanat den traditionella mjölkindustrin med sin havremjölk, är en ”jättestor inspirationskälla”.

”Det är en ren produktutmaning”, säger Sorosh Tavakoli.

Vi hoppas kunna göra en ost för ostälskare.

”Vi har insett att det inte kommer att gå att använda oss av djur för att producera de här produkterna. Då är frågan: behöver vi ens mjölk för att göra ost? Det visar sig att ingen riktigt har försökt.”

Veganska oster är i dag ofta baserade på cashewnötter eller kokosfett. Noquo Foods utvecklar just nu en prototyp som inte bygger på några av dessa metoder. Sorosh Tavakoli inte beskriva processen närmare än så.

En del växtbaserade ostmakare letar något som liknas kasein, det långsamma proteinämnet som återfinns i animalisk mjölk. Kaseinet ger till exempel traditionella ostar sin unika konsistens.

Men inte heller den metoden är aktuell för Sorosh Tavakoli och Anja Leissners nya bolag.

”Jag tror man får hitta andra lösningar. Vi hoppas kunna göra en ost för ostälskare. Den ska tydligt vara en ost, men måste inte vara exakt som andra ostar. Det ska inte handla om att man inte ’märker’ att det inte är vanlig ost.”

Läs mer: Videoplaza-grundaren sadlar om igen: ”AI är nästa stora samhällsfråga”


Innehåll från WintAnnons

Framtidens företagare har all administration ”under ett tak”

Människor har alltid letat efter sätt att spara tid i vardagen. Som en effekt av detta uppstod under början av 1900-talet uttrycket One stop shop – ett ställe för allt. Och nu har det som länge varit ett fenomen i fysiska butiker tagit steget in i den digitala världen. Allt fler digitala tjänster erbjuder nämligen ”allt i ett gränssnitt”.

Det är inte svårt att förstå att konceptet One stop shop blev en hit när det lanserades för snart 100 år sedan. Istället för att gå till en butik för att köpa mjölk, en annan för att köpa kött och en tredje för att handla bröd kunde man nu köpa allt under samma tak, vilket hade många positiva effekter på människors vardag.

Nu ser vi att den utveckling som skedde med fysiska butiker för 100 år sedan har förflyttats till digitala arenor. Idag sitter många företagare i flera olika system för att hantera sin vardag. Ett verktyg för bokföring, ett annat för fakturor, en egen app för tidrapportering och mailkommunikation med sin redovisningskonsult. Att hoppa mellan olika gränssnitt och system tar mycket mer tid än vad de flesta är villiga att lägga. Lösningen: digitala one stop shops för företagare. 

Den automatiska bokföringstjänsten Wint är en av de aktörer som nu tagit sitt erbjudande ytterligare ett steg längre genom att bland annat introducera tidrapportering som en del av sin helhetstjänst.

 – Wint har länge haft som mål att göra livet för Sveriges företagare till en behaglig upplevelse. Det innebär att vi tar begreppet One stop shop på stort allvar. Hos oss ska du kunna lösa allt på samma plattform och i samma gränssnitt. Att vi sköter bokföringen är en självklarhet. Likaså att våra kunder fakturerar och hanterar sina kvitton i Wint, berättar Nathalie Björnman, projektledare på Wint. 

– Wint sköter även kundernas betalningar och samlar all kommunikation mellan oss och våra kunder direkt i gränssnittet, för att de ska slippa hoppa mellan olika system. Nu tar vi vårt erbjudande för företagaren ytterligare ett steg och lanserar tidrapportering som är helt integrerad i tjänsten, berättar Nathalie Björnman.

Läs också: Så fungerar Wints helhetstjänst 

Tidrapportering som synkar med bolagets ekonomi

I de flesta större bolag är tidrapportering en del av vardagen, men även för mindre bolag finns många fördelar med att hålla koll på den arbetade tiden. Att inte veta exakt hur mycket tid du lägger i ett projekt är ofta en nackdel. Dels vet du inte riktigt hur mycket tid du lägger, men inte heller hur väl dina offerter och fakturor stämmer med verkligheten. Att jobba för mycket för alldeles för lite lön för mödan är vare sig kul eller bra.

– Det finns bara fördelar med att tidrapportera överlag. Men vi har givetvis tagit det ett steg längre, säger Nathalie Björnman. I Wint får du tidrapporteringen helt integrerad. Det betyder att din tidrapport synkar med fakturering, bokföring, avvikelser och löneunderlag. Dessutom får du rapporter och realtidskoll som ger er möjlighet till uppföljning på projektnivå och bättre underlag till strategiska beslut på företagsnivå. Det här One stop shop på riktigt, konstaterar hon.

Läs också: Så fungerar Wints integrerade tidrapportering 

One stop shop under utveckling

Men att integrera tidrapportering i tjänsten är bara ett steg på vägen för Wint. Inom kort kommer man också erbjuda möjlighet att automatiskt skicka obetalda kundfakturor till inkasso direkt från gränssnittet och flera nya samarbeten och funktioner är under utveckling. Men är det så enkelt att allt kan lösas på samma plattform?

– Idag ser vi att flera konkurrerar om att vara den enda tjänsten för företagaren, en plats där du med samma log-in kan sköta allt från bokföring till uppföljning. Problemet för företagaren är att alla funktioner ofta finns i olika moduler och tillägg och du måste plocka ihop ditt eget paket utefter dina behov, vilket ofta blir en ganska kostsam historia, berättar Nathalie Björnman.

– Målet med Wint är att du som företagare ska kunna lösa alla dina ekonomiska ärenden – och i förlängningen all administration – på samma plats och till en fast månadskostnad. En One stop shop för företagare helt enkelt, avslutar Nathalie Björnman.

Läs mer om hur Wint kan förenkla din vardag och ge dig mer till annat. 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?