1515

Techprofil vill bygga nya Oatly

Han var med och sålde Videoplaza för över en halv miljard under 2014. Sorosh Tavakolis nästa affär är vegansk ost. ”Ingen har riktigt försökt”‚ säger han om sitt nya bolag Noquo Foods.

Efter att ha sålt sitt Videoplaza, en plattform för videoannonser, för över en halv miljard kronor flyttade Sorosh Tavakoli hem till Stockholm. Här skulle han leta efter nästa grej efter sex år i London och New York.

Han investerade i solenergibolagen Bright Sunday och Trine. Snart vandrade tankarna till hållbar matproduktion. Han gick noggrant igenom flera olika metoder.

Det började med alger, som kunde ge näringsrik mat eller foder utan jordbruksbar mark eller särskilt mycket vatten. Men att producera fiskfoder visade sig för dyrt och som mänsklig mat smakade algerna för illa.

”Jag beställde hem en massa alger och insåg att jag inte kunde äta något av det. Det gick inte att krydda bort smaken heller”‚ säger Sorosh Tavakoli, som därmed gick vidare efter flera månaders förarbete.

Proteinskiftet blev en stor passion för mig.

Nästa råvara blev andmat, en proteinrik fröväxt som lever under vattenytan. Under 2018 undersökte han vad som skulle krävas för att kommersialisera produktionen. Så småningom insåg Videoplaza-grundaren att det skulle ta sju till tio år innan tiden var mogen.

Läs mer: Grundarna blir mångmiljonärer efter försäljningen av Videoplaza 

Men under hösten började Sorosh Tavakoli intressera sig för en annan form av icke-animaliskt protein: växtbaserad ost.

”Proteinskiftet blev en stor passion för mig. Konsumenter vill äta mer nyttigt och hållbart. Folk försöker äta mindre kött och mindre animaliska produkter. Den växtbaserade osten som finns är inte tillräckligt bra och säljer dåligt”, säger Sorosh Tavakoli.

Hans nya bolag, grundat ihop med bioteknikern Anja Leissner, heter Noquo Foods. De ska producera vegansk ost som ska kunna säljas till såväl restauranger och cateringverksamheter som direkt till konsumenter.

Anja Leissner har tidigare arbetat i labbmiljö hos företag som Skånemejerier och den börsnoterade specialfettstillverkaren AAK. Noquo Foods har nyligen öppnat ett eget laboratorium i Södertälje. Än så länge är de självfinansierade.

Lundabolaget Oatly, som har utmanat den traditionella mjölkindustrin med sin havremjölk, är en ”jättestor inspirationskälla”.

”Det är en ren produktutmaning”, säger Sorosh Tavakoli.

Vi hoppas kunna göra en ost för ostälskare.

”Vi har insett att det inte kommer att gå att använda oss av djur för att producera de här produkterna. Då är frågan: behöver vi ens mjölk för att göra ost? Det visar sig att ingen riktigt har försökt.”

Veganska oster är i dag ofta baserade på cashewnötter eller kokosfett. Noquo Foods utvecklar just nu en prototyp som inte bygger på några av dessa metoder. Sorosh Tavakoli inte beskriva processen närmare än så.

En del växtbaserade ostmakare letar något som liknas kasein, det långsamma proteinämnet som återfinns i animalisk mjölk. Kaseinet ger till exempel traditionella ostar sin unika konsistens.

Men inte heller den metoden är aktuell för Sorosh Tavakoli och Anja Leissners nya bolag.

”Jag tror man får hitta andra lösningar. Vi hoppas kunna göra en ost för ostälskare. Den ska tydligt vara en ost, men måste inte vara exakt som andra ostar. Det ska inte handla om att man inte ’märker’ att det inte är vanlig ost.”

Läs mer: Videoplaza-grundaren sadlar om igen: ”AI är nästa stora samhällsfråga”


Innehåll från MicrosoftAnnons

Därför är AI och molntjänster nästa steg för finansvärlden

Medan AI överlag anses vara framtiden är det fortfarande förhållandevis få företag som nyttjar AI till fullo i praktiken. Finansbranschen i synnerhet är i behov av applicerade AI-lösningar, inte minst för att driva den gröna utvecklingen, bygga digitala tjänster, göra riskanalyser och motverka bedrägerier. Så vad står i vägen? För att svara på den och andra aktuella frågor arrangerar Microsoft och DI ett webbinarium om den digitala utvecklingen för finansiella tjänster, såväl som finansbranschens framtidsutsikter och möjligheter.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium 

Medan de unga fintechbolagen rusar framåt inom digitaliseringen kämpar många traditionella aktörer med att hänga med i nya lösningar och tekniker. Regulatoriska villkor blir allt mer komplexa, samtidigt som konsumenternas krav och förväntningar förändras. Sammantaget ställer detta mycket höga krav på flexibilitet, en ordentlig utmaning inte minst då många finansiella aktörer sitter på trögrörliga och utdaterade legacysystem och en gigantisk infrastruktur. 

– Därtill kommer ständigt nya affärsmodeller och pandemin sätter tryck på att bankerna blir mer digitala i relationen med kunderna, samtidigt som antalet bedrägerier ökar lavinartat. Kombinerat innebär detta en komplex lägesbild som förutsätter snabbrörlighet och prediktivt arbete. För att möjliggöra detta och bibehålla sin konkurrenskraft behöver finansvärlden våga ta sig till nästa nivå, en utveckling som kommer att vara i fokus under webbinariet, säger Annica Wallenbro Stojcevski, affärsområdeschef inom Cloud & AI hos Microsoft, som också ansvarar för bolagets molnplattform.

Läs mer om Financial Services Sweden 

Ett första – avgörande – steg i detta arbete menar Annica är att i större utsträckning använda sig av molnet. Många ser emellertid fortfarande molntjänster som en risk snarare än en möjlighet – ett centralt exempel är säkerheten, som ofta felaktigt uppfattas som bristande.

– Därför bygger vi in säkerhet som en absolut grundbult i allt vi utvecklar. Microsoft är ett av de bolag, oavsett bransch, som satsar mest på säkerhet i hela världen; det inkluderar både fysisk säkerhet kring våra datacenter och avancerad cybersecurity som i realtid detekterar anomalier och brister.

Dessa brister kan sedan blixtsnabbt åtgärdas genom globala uppdateringar direkt i Microsofts molnplattform. Som om detta inte vore nog erbjuder plattformen också verktyg och stöd för full regelefterlevnad, oavsett vilka länder eller vilken bransch man är verksam i. Plattformen har dessutom överlägset flest ISO-certifieringar inom branschen, vilket innebär att företag kan känna sig helt trygga i att göra övergången till molnet. Denna aspekt är avgörande för den hårt reglerade finansbranschen. 

– Vårt moln är dessutom specifikt anpassat för finanssektorns specifika krav; den samlar alla tjänster från våra portföljer såväl som branschspecifika lösningar just för den finansiella sektorn. Det fungerar lite som ett startpaket i molnet för aktörer inom området, betonar Annica.

Här kan du läsa mer om Microsoft Cloud for Financial Services 

En av de största vinsterna med övergången till molnet, är de synergieffekter som erbjuds av AI och avancerad dataanalys. Möjligheten att automatisera allt från kundtjänst till rådgivning och andra interna operationella processer blir en enorm konkurrensfördel för finansvärlden, som dagligen hanterar otroligt mycket data. Detta aktualiseras i synnerhet när det handlar om riskbedömning och bedrägerisituationer; med AI och maskininlärning detekteras snabbt alla anomalier i säkerhetsflödet, vilket möjliggör avancerad analys och prediktion. 

– Som vi kommer att återknyta till under webbinariet lägger AI grunden för att på ett bättre sätt kunna kombinera digitala tjänster med personligt tilltal och bemötande av kundens behov, för en säkrare och bättre service och rådgivning. I förlängningen handlar det om att knyta samman hela kundresan inom den finansiella världen och därmed få insikt i hur kunderna beter sig genom hela flödet. Först då kan man erbjuda de personifierade tjänster och den kundnärhet som kunderna förväntar sig idag, avslutar Annica.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium här 

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?