1515

Techprofil vill bygga nya Oatly

Han var med och sålde Videoplaza för över en halv miljard under 2014. Sorosh Tavakolis nästa affär är vegansk ost. ”Ingen har riktigt försökt”‚ säger han om sitt nya bolag Noquo Foods.

Efter att ha sålt sitt Videoplaza, en plattform för videoannonser, för över en halv miljard kronor flyttade Sorosh Tavakoli hem till Stockholm. Här skulle han leta efter nästa grej efter sex år i London och New York.

Han investerade i solenergibolagen Bright Sunday och Trine. Snart vandrade tankarna till hållbar matproduktion. Han gick noggrant igenom flera olika metoder.

Det började med alger, som kunde ge näringsrik mat eller foder utan jordbruksbar mark eller särskilt mycket vatten. Men att producera fiskfoder visade sig för dyrt och som mänsklig mat smakade algerna för illa.

”Jag beställde hem en massa alger och insåg att jag inte kunde äta något av det. Det gick inte att krydda bort smaken heller”‚ säger Sorosh Tavakoli, som därmed gick vidare efter flera månaders förarbete.

Proteinskiftet blev en stor passion för mig.

Nästa råvara blev andmat, en proteinrik fröväxt som lever under vattenytan. Under 2018 undersökte han vad som skulle krävas för att kommersialisera produktionen. Så småningom insåg Videoplaza-grundaren att det skulle ta sju till tio år innan tiden var mogen.

Läs mer: Grundarna blir mångmiljonärer efter försäljningen av Videoplaza 

Men under hösten började Sorosh Tavakoli intressera sig för en annan form av icke-animaliskt protein: växtbaserad ost.

”Proteinskiftet blev en stor passion för mig. Konsumenter vill äta mer nyttigt och hållbart. Folk försöker äta mindre kött och mindre animaliska produkter. Den växtbaserade osten som finns är inte tillräckligt bra och säljer dåligt”, säger Sorosh Tavakoli.

Hans nya bolag, grundat ihop med bioteknikern Anja Leissner, heter Noquo Foods. De ska producera vegansk ost som ska kunna säljas till såväl restauranger och cateringverksamheter som direkt till konsumenter.

Anja Leissner har tidigare arbetat i labbmiljö hos företag som Skånemejerier och den börsnoterade specialfettstillverkaren AAK. Noquo Foods har nyligen öppnat ett eget laboratorium i Södertälje. Än så länge är de självfinansierade.

Lundabolaget Oatly, som har utmanat den traditionella mjölkindustrin med sin havremjölk, är en ”jättestor inspirationskälla”.

”Det är en ren produktutmaning”, säger Sorosh Tavakoli.

Vi hoppas kunna göra en ost för ostälskare.

”Vi har insett att det inte kommer att gå att använda oss av djur för att producera de här produkterna. Då är frågan: behöver vi ens mjölk för att göra ost? Det visar sig att ingen riktigt har försökt.”

Veganska oster är i dag ofta baserade på cashewnötter eller kokosfett. Noquo Foods utvecklar just nu en prototyp som inte bygger på några av dessa metoder. Sorosh Tavakoli inte beskriva processen närmare än så.

En del växtbaserade ostmakare letar något som liknas kasein, det långsamma proteinämnet som återfinns i animalisk mjölk. Kaseinet ger till exempel traditionella ostar sin unika konsistens.

Men inte heller den metoden är aktuell för Sorosh Tavakoli och Anja Leissners nya bolag.

”Jag tror man får hitta andra lösningar. Vi hoppas kunna göra en ost för ostälskare. Den ska tydligt vara en ost, men måste inte vara exakt som andra ostar. Det ska inte handla om att man inte ’märker’ att det inte är vanlig ost.”

Läs mer: Videoplaza-grundaren sadlar om igen: ”AI är nästa stora samhällsfråga”


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?