1515

Techmiljardärer investerar i flyktingapp

Tre svenska internetmiljardärer investerar i integrationsappen Welcome. Målet är att skapa hundratusen möten mellan nyanlända och svenskar redan i år.

Welcomes grundare Tobias Rosman, Kim Wijk, Emma Rosman och Klarnas medgrundare Niklas Adalberth (th).
Welcomes grundare Tobias Rosman, Kim Wijk, Emma Rosman och Klarnas medgrundare Niklas Adalberth (th).Foto:Gry Johansson

I höstas lanserades appen Welcome, som ska koppla samman nyanlända med svenskar kring olika aktiviteter.

Utvecklingen har så här långt varit ett ideellt projekt, men nu växlar bolaget upp rejält genom att ta in finansiering från ett par välkända svenska techprofiler. Det är Klarna-grundaren Niklas Adalberth och Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert som går in med totalt 4 miljoner kronor i projektet.

Drömmen är att alla som kommer hit ska få kontakt med en svensk inom en månad.

”Vi kommer att använda det till att bygga upp ett team som kan skala upp verksamheten. Målet är att skapa 100 000 möten mellan nyanlända och svenskar i år”, säger Tobias Rosman, en av initiativtagarna till Welcome.

Appen gör det möjligt att lägga upp olika öppna aktiviteter som användarna av Welcome sedan kan anmäla sig till. Dessutom finns en chattfunktion med direktöversättning, vilket gör att det går smidigt att kommunicera trots att man inte talar samma språk. Sedan i februari finns Welcome i App Store och Playstore och har nu 12 000 registrerade användare.

”Från första dagen man kommer till Sverige så finns Welcome för dig. En dröm för oss är att alla som kommer hit ska få en kontakt med en svensk inom en månad. Det handlar om att ta tillvara på de drömmar och det driv som de allra flesta kommer hit med”, säger Emma Rosman, en av initiativtagarna till Welcome.

Läs mer: Welcome! Webbappen som ska minska utanförskapet

Att de nu får in några av Sveriges mest välkända techprofiler som investerare gör att de nu kan bygga vidare på sin lösning på ett mer strukturerat sätt.

”Det är coolt att den här typen av projekt får finansiering och kan drivas av duktiga entreprenörer. Det blir precis lika effektivt som ett nystartat techbolag fast syftet här är att skapa skillnad för samhället”, säger Emma Rosman. 

Jonas Nordlander, grundare av Avito, är inne på samma spår:

”Vi har tidigare upplevt hur digitala lösningar kan revolutionera folks liv både i Sverige, Ryssland och Afrika. Nu är vi taggade att se vad det kan göra för integrationen”, säger han.

Läs mer: Klarna-grundare satsar miljoner på flyktingar

Precis som de flesta nystartade techbolag sneglar Welcomes grundare redan utanför Sveriges gränser.

”Drömmen är att alla som kommer till Sverige börjar använda Welcome i år. Sen vill vi göra samma sak i Europa nästa år”, säger Emma Rosman. 


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?