1515

Techmiljardären Håkan Roos storsatsar på juristutmanare

Techmiljardären Håkan Roos och Altor blir nya storägare i juristutmanaren Lexly. Bolaget har redan samtliga svenska storbanker som kunder.

Magnus Stein, vd och grundare av den digitala juristutmanaren Lexly, och techmiljardären Håkan Roos.
Magnus Stein, vd och grundare av den digitala juristutmanaren Lexly, och techmiljardären Håkan Roos.

Altor-ägda LRF Konsult och Håkan Roos, som gjorde omkring 700 miljoner kronor på Izettle-affären, är största investerare när den digitala juristutmanaren Lexly tar in 50 miljoner kronor i riskkapaital. Även Industrifonden och Biovestor deltar i nyemissionen.

Lexly, som tidigare hette Avtal24, är främst känt för sina tjänster inom familjerätt och affärsjuridik. Man har även en populär bot som överklagar parkeringsböter.

Vi har en nyetablering på gång i ett stort land utanför Europa.

Genom ett samarbetsavtal går ett 30-tal jurister från Lexly till LRF Konsult.

”Vi ska fokusera helt på det digitala och låta LRF Konsult ta över ansvaret för den analoga rådgivningen”, förklarar vd:n Magnus Stein.

Läs mer: Techmiljardären Håkan Roos köper i bettingbranschen 

En stor del av kapitalet från nyemissionen ska, enligt vd:n, investeras i vidareutveckling av mjukvaran och den digitala affären. Under våren ska ett tjugotal nyrekryteringar inom bland annat produkt och sälj göras.

”Vi ska förbättra den digitala kundupplevelsen. Vi ska även expandera internationellt. Vi är verksamma i Sverige och Tyskland idag, men tittar på andra marknader och har en nyetablering på gång i ett stort land utanför Europa”, avslöjar vd Magnus Stein.

Det var han som grundade bolaget 2004, ihop med två andra. 

Under de första åren hade man svårt att hitta formen, men 2010 kom ett genombrott. Det var då Magnus Stein pitchade sitt bolag i tv-programmet Draknästet. Resultatet blev att finansmannen Sven Hagströmer och Richard Båge, en av Storytels tidiga investerare, investerade i bolaget.

Sedan dess har bolaget tagit in cirka 120 miljoner kronor i riskkapital. 

De senaste åren haft en årlig tillväxt på 50 procent. Under 2019 lanserade man sitt koncept hos landets storbanker förstärkte organisationen med bland annat Daniel Bernholc, tidigare teknisk chef på Izette.

”Det gick mycket trögt de första åren. Men sedan 2015 har vi haft en accelererande tillväxt. Vi jobbar med alla fyra storbanker och de flesta nischbanker. De integrerar i många fall våra juridiska tjänster i sitt eget kunderbjudande”, förklarar Magnus Stein. 

Läs mer: Altor ökar i succébolaget – grundarparet kammar hem hundratals miljoner

På vissa sätt kan utvecklingen jämföras med Tink, fintechbolaget som började som en självständig app men som idag är en framgångsrik underleverantör i banksektorn. 

”Juridik är egentligen optimalt för digitalisering. Det är ju regler, och regler är kod. Just nu fokuserar vi mycket på att förbättra kundupplevelsen och närma oss fintechsektorn”, säger Magnus Stein.

I somras bytte bolaget namn från Avtal24 till det mer internationellt gångbara namnet Lexly.

”Omsättningen växte med cirka 50 procent till 40 miljoner kronor 2019. Vi var lönsamma under andra halvåret”, säger vd:n.

Hur ser 2020 ut?

”Tillväxten blir minst lika stark, men vi räknar inte med att gå med vinst till följd av vår internationella expansion. Lönsamma blir vi tidigast 2021.”

 


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?