1515

Techmiljardären: ”Grattis Trump”

Paypal-miljardären Peter Thiel har fått hård kritik av Silicon Valley för att ha stöttat Donald Trump i presidentvalet. Nu frågar han sig i ett öppet brev om fastighetsmogulens politik kommer för sent.

Paypal-miljardären Peter Thiel donerade 10 miljoner kronor till Donald Trumps kampanj.
Paypal-miljardären Peter Thiel donerade 10 miljoner kronor till Donald Trumps kampanj.

Under valrörelsen har entreprenören och techinvesteraren Peter Thiel varit öppen med sitt stöd till Trump. Ett stöd som han har kritiserats för av majoriteten i Silicon Valley.

I eftersvallet av valresultatet kommenterar Paypal-miljardären utmaningen som väntar USA:s nya president. I ett utskick som Business Insider tagit del av gratulerar Thiel Trump.

”Congratulations to President-elect Donald Trump. He has an awesomely difficult task, since it is long past time for us to face up to our country's problems. We're going to need all hands on deck”, skriver han.

Läs även: Så försvarar Peter Thiel sin miljondonation till Donald Trump

Peter Thiel har fått rejält med kritik för sitt Donald Trump-stöd från de flesta andra i Silicon Valley. Att Donald Trump supportrar har haft det svårt i den entreprenörstarka dalen har varit uppenbar även för Carl Fritjofsson, venture partner på Creandum baserad i San Francisco.

”Att associera sig till Trump har varit att ta en professionell risk i Silicon Valley. Det är flera som har fått ta stryk för att de har supportat honom. Hur kommer folk att reagera runt det här nu väntar att se”, säger Carl Fritjofsson.

Läs även: USA:s valresultat chockar svenskarna i Silicon Valley

Thiel försvarade dessutom sitt stöd senast i ett tal i samband med Halloween.

Då uttryckte han att ”When the distracting spectacles of this election season are forgotten and the history of our time is written, the only important question will be whether or not that new politics came too late.”

AfYLEPRiIyE

Peter Thiels tal den 31 oktober om varför han stödjer Donald Trump.

Finwire/ Di Digital


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?