1515

Techmiljardär köper anrik tidning

Molntjänstföretaget Salesforces grundare Marc Benioff följer i Jeff Bezos fotspår och blir tidningsägare. It-miljardären köper den anrika amerikanska tidskriften Time Magazine.

Marc Benioff, grundare av molntjänstföretaget Salesforce.
Marc Benioff, grundare av molntjänstföretaget Salesforce.Foto:David Paul Morris

Den amerikanske it-entreprenören Marc Benioff och hans hustru Lynne Benioff köper den anrika amerikanska tidskriften Time Magazine för motsvarande 1,7 miljarder kronor.

Mediekoncernen Meredith Corporation säljer därmed magasinet efter bara åtta månader som ägare.

”Paret Benioff köper Time personligen, och transaktionen är inte relaterad till Salesforce.com, där herr Benioff är ordförande, vice vd och grundare”, skriver Time i ett uttalande.

Marc Benioff grundade molntjänstföretaget Salesforce under 1999. Nästa år väntas det San Francisco-baserade bolagets omsättning passera 115 miljarder kronor, en tillväxt på över 40 procent per år de senaste fem åren. Salesforce värderas till över 1 000 miljarder kronor på USA-börsen.

Läs mer: Andreas Cervenka: ”Är Marc Benioff en framtida presidentkandidat?” 

It-miljardären kommer inte att involvera sig i tidningens journalistik, understryker han på Twitter.

”Kraften hos Time har alltid legat i deras unika historieberättande om människorna och frågorna som påverkar och sammanför oss alla.”

Nyhetstidskriften Time Magazine grundades 1923 och läses av runt två miljoner människor i veckan.

Ett av tidningens mer kända inslag är Person of the year – årets person – där de varje år utser den person de anser ha haft störst påverkan på världen.

Marc Benioff är inte den första amerikanska techmiljardär som ger sig in i tidningsbranschen. E-handelsjätten Amazons grundare Jeff Bezos, världens just nu rikaste man, köpte den ansedda dagstidningen Washington Post för drygt 2 miljarder kronor under 2013. 

(TT/Di Digital)

Donald Trumps tidigare rådgivare Steve Bannon på omslaget av Time Magazine.
Donald Trumps tidigare rådgivare Steve Bannon på omslaget av Time Magazine.Foto:Mark Lennihan

Innehåll från SeavusAnnons

8 tips för en smidig migration till Atlassian Cloud

Många känner redan till det faktum att Atlassian slutade att sälja sina lokala licenser från och med februari 2021. Om ni använder några Atlassian-verktyg med hosting så innebär det alltså att ni kan behöva byta till molnet snart. Oavsett storleken på er organisation så kan migrationsprocessen till Atlassian Cloud verka komplicerad och till och med läskig i vissa fall. Med rätt strategi, planering och utvärdering kan dock migrationen till molnet bli stressfri och utan driftstörningar. 

Som en auktoriserad Atlassian Enterprise Gold Solution-partner har Seavus certifierade ingenjörer kunskap och insikter om vad ni måste tänka på och förbereda för innan ni påbörjar migrationsprocessen, samt hur ni drar nytta av den.

Här kommer några av de bästa tipsen från Seavus experter, och ni bör vara uppmärksamma på dem när ni migrerar till Atlassian Cloud:

1.  Kolla upp juridiska problem med datalagring

Det första ni måste göra är att kolla upp eventuella juridiska problem som kan uppstå i samband med koppling till datalagring i Atlassian Cloud. Det är väldigt viktigt att tackla och lösa alla dessa problem innan ni börjar planera migrationsprocessen. Detta gör att ni kan vara säkra på att ni faktiskt kan byta till molnet innan ni påbörjar de förberedande aktiviteterna.

2. Informera användare om den kommande migrationen

Eftersom Atlassians verktyg oftast används på daglig basis är det av yttersta vikt att man informerar alla användare om den kommande migrationen och förbereder dem på de associerade förändringarna. Ni måste informera alla intressenter och användare att en migration till molnet planeras och vad de kan vänta sig av processen. Det ger dem tid att vänja sig vid tanken och förbereda sig på de kommande förändringarna. Vidare kommer detta även förbereda dem på UAT-delen.

3. Utvärdera er Atlassian-produkts tillgänglighet i molnet

Det är rekommenderat att öronmärka lite tid åt att utvärdera alla appar ni använder ovanpå Atlassian-produkterna och kontrollera deras tillgänglighet i molnet. Om något tillägg inte är tillgängligt så måste ni kolla upp och planera andra alternativ.

4. Bestäm användarautentisering 

När det kommer till autentisering av användare så måste ni slå fast önskad användarautentisering för molnet. Om SSO (single-sign-on) behövs måste molnsidan ställas in för det.

5. Planera användarmigration

En av sakerna ni måste vara uppmärksamma på är att bestämma hur ni ska migrera användare samt bekräfta migrationsvägen för användarna.

6. Välj rätt migrationsmetod

Ni måste se till att välja rätt migrationsmetod baserat på produkterna ni migrerar och huruvida ni redan har något på molnsidan.

7. Glöm inte att köra en testmigration

När ni migrerar till molnet är det viktigt att köra minst en testmigration efter vilken ett UAT genomförs.

8. Följ alla ändringar

Att migrera till molnet är en process, och därför är det fördelaktigt att ha en plats där man följer all relevant information. Vidare ska ni ta fram en steg för steg-bok för er test- och produktionsmigration.

Som ni redan vet är planering nyckeln till framgång vid migration till molnet. Om ni vill lära er mer om hur man gör denna process smidig, kostnadseffektiv och mindre tidskrävande så ska ni ansluta er till oss vid Atlassian Clould-workshop: Hur man förbereder en framgångsrik molnmigration 

 

Mer från Seavus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seavus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?