1515

Techkändisar investerar i integrationsapp

Integrationsappen Welcome har tagit in techkändisar som delägare. I rundan på strax över en miljon finns investerare som Truecallers grundare Nami Zarringhalam. ”Jag vet själv hur det har varit att komma ny till Sverige”, säger han.

Emma Rosman är integrationsappen Welcome vd och medgrundare.
Emma Rosman är integrationsappen Welcome vd och medgrundare.Foto:Google

Welcome app (NTL) är en matchningsapp där nyanlända får komma i kontakt med organisationer och privatpersoner som kan hjälpa en att komma till rätta i Sverige. 

Bolaget som sitter på Norrsken House i Stockholm lanserades i början på 2016 och har hittills tagit in 4 miljoner kronor från Norrskens och Klarnas grundare Niklas Adalberth samt Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert. 

Läs även: Techmiljardärer investerar i flyktingapp

Nu tar projektet in ytterligare drygt 1 Mkr från nya techprofiler. Däribland Truecallers grundare Nami Zarringhalam, samt techinvesterarna Ludvig Linge (NTL) och Johan Qviberg (NTL).

“Jag vet själv hur det har varit från min familjs erfarenhet att komma ny till Sverige, hur otroligt viktigt det var med den första kontakten och fler kontaktytor med samhället. Welcome möjliggör det på ett skalbart sätt med hjälp att teknik, som jag tror är väldigt viktigt i den tid vi lever i”, säger Nami Zarringhalam i ett pressmeddelande.

Läs även: Lärdomen från #GoogleOpenMic: ”Det går att göra mycket utan kapital”

Syftet med rundan är att skala upp egna intäktsströmmar för att nå break-even.

Welcome app har nyligen expanderat sitt koncept till företag.

“När vi tittade framåt såg vi ett behov av att öka kontaktytor mellan företag och målgruppen. Den nya rundan ger oss möjlighet att skapa större professionellt nätverk för våra användare, samtidigt som vi bygger upp en långsiktig intäktsström”, säger Welcome apps medgrundare och vd Emma Rosman i ett meddelande.


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?