1515
Annons

Techjättar öppnar plånboken – så mycket spenderas på hjälpinsatser i coronakrisen

Coronavirusets framfart har fått techjättarna att agera. Bland annat matchar de donationer från de anställda och ger pengar till småföretagare som har drabbats av krisen.

Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg, Googles moderbolag Alphabets vd Sundar Pichai och Amazons vd Jeff Bezos är chefer på några av techjättarna som har bidragit med insatser under coronakrisen.
Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg, Googles moderbolag Alphabets vd Sundar Pichai och Amazons vd Jeff Bezos är chefer på några av techjättarna som har bidragit med insatser under coronakrisen.Foto:Kollage

Techjättarna har slagits hårt av coronapandemins effekter på börsen och tappat stora värden. Flera av dem är beroende av Kina för produktion och leveranser, och står inför ett osäkert läge på sina olika marknader. Men det har inte hindrat dem från att ta flera initiativ kring att hjälpa till på olika sätt i krisen som har uppstått kring virusets spridning.

Facebook FB +1,66% Dagens utveckling har satt upp en Facebook-insamling för donationer, i samarbete med FN-fonden och Världshälsoorganisationen WHO, där man man matchar det som doneras med upp till 10 miljoner dollar, motsvarande nära 100 miljoner kronor. Pengarna går till FN-fondens och WHO:s coronafond COVID-19 Solidarity Response Fund. 

Facebook kommer även att ge lika mycket till en fond som den amerikanska smittskyddsenheten CDC kommer att sätta upp för att bekämpa coronautbrottet i USA.

På tisdagen gick Facebook också ut till sina anställda och sa att man planerar att ge dem en bonus på 1 000 dollar, cirka 10 000 kronor, enligt källor till The Information. Pengarna är till för att stötta de nära 45 000 anställda under tiden de jobbar på distans. Vanligtvis har de anställda många förmåner på jobbet, som mat, vilka de nu går miste om.

Utöver det meddelade Facebook på tisdagen att man också sätter av 100 miljoner dollar till ett program för att hjälpa småföretag som har påverkats av coronaviruset. I det kan upp till 30 000 företag i 30 länder få hjälp med pengar och annonskrediter. Målet är att pengarna ska nå dem inom en månad.

Läs också: EU efterlyser coronahjälp från startupbolagen – avsätter 1,8 miljarder 

Även Google GOOGL +0,64% Dagens utveckling har också sagt att man matchar donationer till FN-fondens och WHO:s fond COVID-19 Solidarity Response Fund med upp till 5 miljoner dollar.

”För varje dollar du donerar så kommer Google.org att donera två dollar, skriver Googles välgörenhetsarm på sin hemsida.

Google utvecklar även en informationssajt om coronaviruset i samarbete med USA:s regering, som kommer att släppas i veckan. Sökjätten har också satt av 25 miljoner dollar i annonskredit till WHO och myndigheter, för att de ska kunna nå ut med information.

Timanställda på Google och personal som påverkas av att anställda jobbar hemma kompenseras. De kommer även att erbjudas sjuklön om de smittas av coronaviruset. 

Apple AAPL +0,51% Dagens utveckling erbjuder sina butiksanställda sjuklön om de smittas med viruset och kommer att betala dem som om butikerna vore öppna. Alla Apples butiker utanför Kina är nu stängda tills vidare. Bolaget har också donerat sammanlagt 15 miljoner dollar till hjälpinsatser och matchar anställdas donationer med två dollar för varje donerad dollar.

Microsoft har meddelat att man fortsätter att betala tillfällig personal och handlare som jobbar på bolagets campus. Oavsett hur mycket eller lite deras tjänster behövs nu när de anställda inte är på plats. Bolaget har också donerat en miljon dollar till COVID-19 Solidarity Response Fund, och kommer att matcha alla anställdas donationer till fonden.

Förutom pengabidrag har Microsoft lanserat en interaktiv coronavirus-tracker i sin webbläsare Bing, där man kan få information om spridningen. I den sammanställs data från WHO, CDC, Wikipedia och European Centre for Disease Prevention and Control, ECDC. 

Amazon AMZN +0,57% Dagens utveckling ska anställa ytterligare 100 000 personer och även ge anställda löneförhöjningar. Handelsjätten erbjuder också obegränsad sjukledighet för de som är sjuka i coronaviruset och betalar timanställda som påverkas av att många jobbar hemma. Bolaget ger även stöd till lokala småföretag i Seattle som lider av virusutbrottet från en ny fond med 5 miljoner dollar.

Läs också: Goda tider för Amazon: Behöver anställa 100 000

Hur stort utbrottet är i USA är än så länge oklart, då få med symptom har testats. Facebook och Googles systerbolag Verily har båda bidragit på olika sätt för att erbjuda coronatester. Och förra helgen sa 170 techvd:ar och investerare till Kaliforniens borgmästare Gavin Newsom att de kan bidra med resurser för att sätta upp ”drive-in”- eller ”walk-in”-stationer för tester.

Läs också: Google-bolag igång med gratis coronatester i Kalifornien – redan fulltecknat

Uber betalar ut 14 dagars sjuklön till förare som har blivit smittade med coronviruset. Chaufförerna riskerar att både få och sprida viruset i sina bilar, vilket fick Uber och Lyft att ta bort sina samåkningsalternativ på tisdagen.

Airbnb erbjuder alla som har bokat boenden i områden som är drabbade av viruset att kostnadsfritt avboka och få tillbaka pengarna.

När många jobbar hemma krävs det också bra internetuppkoppling, vilket flera av operatörerna har tagit hänsyn till och utökat datamängden gratis. Och bolag som Google, Zoom och Microsoft erbjuder just nu olika digitala produktivitetstjänster gratis.

Läs också: Stor guide till effektivt hemmajobb: ”Största hotet är den mentala hälsan” 

Förutom insatser från bolag har även techchefer själva donerat till lokala initiativ i till exempel San Francisco och Seattle. Bland annat har Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg, Facebooks tekniske chef Mike Schroepfer, Linkedins vd Reid Hoffman och riskkapitalisten Bill Gurley satt upp en fond på 5,5 miljoner dollar för hjälp med mat till behövande familjer i Bay Area, i norra Kalifornien.

En mer kontroversiell och känslig diskussion som pågår mellan techindustrin och USA:s regering är den om att använda geografisk data från mobiltelefoner för att kartlägga smittan. Det handlar om att sammanställa anonym data för att se var coronaviruset sprider sig, enligt källor till Washington Post.

Läs också: Techjättar går ihop – vill stoppa fake news om coronaviruset


Innehåll från GetacceptAnnons

Här är årets 5 trender som kommer att boosta din digitala försäljning

Medan världen av pandemiska skäl gått i dvala, snurrar den digitala utvecklingen snabbare än någonsin. De flesta tycker att denna digitala revolution är positiv, även om det såklart kan vara svårt att ibland hänga med i svängarna. Allting pekar dock på att den digitala snurran kommer fortsätta spinna och redan inom tre år kommer 80% av all B2B-försäljning att ske digitalt. Nu är det hög tid att som företag börja anpassa sig därefter.

Hur ska man då veta hur man ska förhålla sig för att lyckas i denna förändring? Det digitala sälj- och e-signeringsverktyget GetAccept listar här de 5 största digitala trenderna att ta fasta på för att lyckas med sin försäljning 2022. 

1. Bästa köpupplevelsen

B2B-köpprocessen har förändrats markant de senaste åren. I stil med B2C-köpprocessen så ser man tendenser till ett ökat intresse för digitala kanaler. B2B-köpare förväntar sig en liknande kundupplevelse som de är vana vid som privata konsumenter. Enligt Gartner lägger B2B-köpare cirka 17% av sin tid på att prata med potentiella leverantörer, och tar ungefär 60% av besluten helt själva genom att göra research och läsa rekommendationer. För att förstå det nya köpbeteendet behöver vi först bena ut vem köparen faktiskt är, vilket såklart kan vara svårt att tyda då stor del av kundresan sker innan kontakt med säljaren. I och med att köpprocessen har blivit mer digital, och med fler intressenter involverade, behöver också arbetssättet förändras. För att få rätsida på detta har konceptet digitala säljrum blivit en del av räddningen. Vilket i korta drag är en digital microsajt där man kan samla allt som är kopplat till en specifik affär och få en större förståelse för kundens köpprocess. De som kan erbjuda den bästa digital köpupplevelsen kommer stå som vinnare framöver!

2. AI-automatisering 

AI skrämmer många säljare med risken att bli utbytt. Men AI kan som tur är inte ersätta människan, då den saknar empati och förmågan att kontrollera kunddialoger utanför det digitala säljrummet. Något AI faktiskt kan göra för säljchefer är att bidra till intern coachning av medarbetare. När alltmer arbete sker digitalt behövs nya verktyg för att kunna ta del av alla säljmöten – men också för att följa och utvärdera säljarnas utveckling. Med hjälp av AI kan man analysera hur kunder beter sig i möten och på så vis sätta mål och följa upp på ett sätt som inte varit möjligt tidigare!

3. Sälj med video

Video är ett kommunikationsmedel som används alltmer och Facebook spår bland annat att större delen av deras innehåll kommer att vara i videoformat inom ett par år. Vidare har video blivit ett av de populäraste sätten att ta till sig information på nätet. Genom att arbeta aktivt med video i säljprocessen kan du föra fram ett kraftfullare och mer levande budskap jämfört med ett mejl eller en PDF och vara personlig på ett sätt som får er att sticka ut i bruset. Videotrenden kan helt enkelt öka sannolikheten till en affär om videon bifogas tillsammans med era säljdokument. 

4. Sälj på rekommendation

Idag betygsätter vi ofta de produkter och tjänster vi tar del av: taxiresor, matupplevelser och produkter utvärderas löpande. Säljbranschen har ännu inte tagit steget in i denna kultur, men det finns mycket här att hämta. Kundens omdöme om dig kan faktiskt ses som ett sätt att sälja in dig själv till nya potentiella kunder, utan att behöva göra hela jobbet själv. Tills vidare kan du passa på att be dina kunder rekommendera dig på LinkedIn. Vilket blir ett kvitto och som stärker ditt eget varumärke.

5. Digitala säljrum

Det digitala säljrummet, som nämndes redan under den första trenden, är inte längre något som undantagsvis används i säljprocesser. I en verklighet där alla branscher arbetar mer eller mindre digitalt, blir det digitala säljrummet avgörande för om du ska ro i hamn dina affärer eller inte. Detta trendiga koncept är alltså ett digitalt delat utrymme, där du samlar alla komponenter som rör en affär. Via ett digitalt säljrum kan säljare interagera, kommunicera och förhandla med potentiella köpare. I realtid. Det digitala säljrummet skapar med andra ord en unik och personlig köpupplevelse genom att erbjuda ett gemensamt ställe där allt försäljnings- och presentationsmaterial, offerter och kundcase med mera samlas med enkel åtkomst för både säljare och köpare.  

På så sätt kan alla parallella dialoger och långa emailtrådar mellan olika personer i en säljprocess, under och mellan möten, reduceras och effektiviseras.

Läs mer om digitala säljrum här (på engelska) 

Lär mer om GetAccept och hur de förbättrar den digitala köpupplevelsen 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?