1515

Techjättar öppnar plånboken – så mycket spenderas på hjälpinsatser i coronakrisen

Coronavirusets framfart har fått techjättarna att agera. Bland annat matchar de donationer från de anställda och ger pengar till småföretagare som har drabbats av krisen.

Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg, Googles moderbolag Alphabets vd Sundar Pichai och Amazons vd Jeff Bezos är chefer på några av techjättarna som har bidragit med insatser under coronakrisen.
Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg, Googles moderbolag Alphabets vd Sundar Pichai och Amazons vd Jeff Bezos är chefer på några av techjättarna som har bidragit med insatser under coronakrisen.Foto:Kollage

Techjättarna har slagits hårt av coronapandemins effekter på börsen och tappat stora värden. Flera av dem är beroende av Kina för produktion och leveranser, och står inför ett osäkert läge på sina olika marknader. Men det har inte hindrat dem från att ta flera initiativ kring att hjälpa till på olika sätt i krisen som har uppstått kring virusets spridning.

Facebook FB -2,33% Dagens utveckling har satt upp en Facebook-insamling för donationer, i samarbete med FN-fonden och Världshälsoorganisationen WHO, där man man matchar det som doneras med upp till 10 miljoner dollar, motsvarande nära 100 miljoner kronor. Pengarna går till FN-fondens och WHO:s coronafond COVID-19 Solidarity Response Fund. 

Facebook kommer även att ge lika mycket till en fond som den amerikanska smittskyddsenheten CDC kommer att sätta upp för att bekämpa coronautbrottet i USA.

På tisdagen gick Facebook också ut till sina anställda och sa att man planerar att ge dem en bonus på 1 000 dollar, cirka 10 000 kronor, enligt källor till The Information. Pengarna är till för att stötta de nära 45 000 anställda under tiden de jobbar på distans. Vanligtvis har de anställda många förmåner på jobbet, som mat, vilka de nu går miste om.

Utöver det meddelade Facebook på tisdagen att man också sätter av 100 miljoner dollar till ett program för att hjälpa småföretag som har påverkats av coronaviruset. I det kan upp till 30 000 företag i 30 länder få hjälp med pengar och annonskrediter. Målet är att pengarna ska nå dem inom en månad.

Läs också: EU efterlyser coronahjälp från startupbolagen – avsätter 1,8 miljarder 

Även Google GOOGL -2,69% Dagens utveckling har också sagt att man matchar donationer till FN-fondens och WHO:s fond COVID-19 Solidarity Response Fund med upp till 5 miljoner dollar.

”För varje dollar du donerar så kommer Google.org att donera två dollar, skriver Googles välgörenhetsarm på sin hemsida.

Google utvecklar även en informationssajt om coronaviruset i samarbete med USA:s regering, som kommer att släppas i veckan. Sökjätten har också satt av 25 miljoner dollar i annonskredit till WHO och myndigheter, för att de ska kunna nå ut med information.

Timanställda på Google och personal som påverkas av att anställda jobbar hemma kompenseras. De kommer även att erbjudas sjuklön om de smittas av coronaviruset. 

Apple AAPL -3,17% Dagens utveckling erbjuder sina butiksanställda sjuklön om de smittas med viruset och kommer att betala dem som om butikerna vore öppna. Alla Apples butiker utanför Kina är nu stängda tills vidare. Bolaget har också donerat sammanlagt 15 miljoner dollar till hjälpinsatser och matchar anställdas donationer med två dollar för varje donerad dollar.

Microsoft har meddelat att man fortsätter att betala tillfällig personal och handlare som jobbar på bolagets campus. Oavsett hur mycket eller lite deras tjänster behövs nu när de anställda inte är på plats. Bolaget har också donerat en miljon dollar till COVID-19 Solidarity Response Fund, och kommer att matcha alla anställdas donationer till fonden.

Förutom pengabidrag har Microsoft lanserat en interaktiv coronavirus-tracker i sin webbläsare Bing, där man kan få information om spridningen. I den sammanställs data från WHO, CDC, Wikipedia och European Centre for Disease Prevention and Control, ECDC. 

Amazon AMZN -2,12% Dagens utveckling ska anställa ytterligare 100 000 personer och även ge anställda löneförhöjningar. Handelsjätten erbjuder också obegränsad sjukledighet för de som är sjuka i coronaviruset och betalar timanställda som påverkas av att många jobbar hemma. Bolaget ger även stöd till lokala småföretag i Seattle som lider av virusutbrottet från en ny fond med 5 miljoner dollar.

Läs också: Goda tider för Amazon: Behöver anställa 100 000

Hur stort utbrottet är i USA är än så länge oklart, då få med symptom har testats. Facebook och Googles systerbolag Verily har båda bidragit på olika sätt för att erbjuda coronatester. Och förra helgen sa 170 techvd:ar och investerare till Kaliforniens borgmästare Gavin Newsom att de kan bidra med resurser för att sätta upp ”drive-in”- eller ”walk-in”-stationer för tester.

Läs också: Google-bolag igång med gratis coronatester i Kalifornien – redan fulltecknat

Uber betalar ut 14 dagars sjuklön till förare som har blivit smittade med coronviruset. Chaufförerna riskerar att både få och sprida viruset i sina bilar, vilket fick Uber och Lyft att ta bort sina samåkningsalternativ på tisdagen.

Airbnb erbjuder alla som har bokat boenden i områden som är drabbade av viruset att kostnadsfritt avboka och få tillbaka pengarna.

När många jobbar hemma krävs det också bra internetuppkoppling, vilket flera av operatörerna har tagit hänsyn till och utökat datamängden gratis. Och bolag som Google, Zoom och Microsoft erbjuder just nu olika digitala produktivitetstjänster gratis.

Läs också: Stor guide till effektivt hemmajobb: ”Största hotet är den mentala hälsan” 

Förutom insatser från bolag har även techchefer själva donerat till lokala initiativ i till exempel San Francisco och Seattle. Bland annat har Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg, Facebooks tekniske chef Mike Schroepfer, Linkedins vd Reid Hoffman och riskkapitalisten Bill Gurley satt upp en fond på 5,5 miljoner dollar för hjälp med mat till behövande familjer i Bay Area, i norra Kalifornien.

En mer kontroversiell och känslig diskussion som pågår mellan techindustrin och USA:s regering är den om att använda geografisk data från mobiltelefoner för att kartlägga smittan. Det handlar om att sammanställa anonym data för att se var coronaviruset sprider sig, enligt källor till Washington Post.

Läs också: Techjättar går ihop – vill stoppa fake news om coronaviruset


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?