1515
Annons

Techbuddy kapar värderingen – för att få börsprofilen som delägare

Gigbolaget Techbuddy sänker värderingen med två tredjedelar i sin pågående emission. Orsaken är att börsprofilen Ilija Batljan erbjudit sig att investera 5 miljoner kronor – men bett om en kraftig rabatt.

Ilija Batljan, grundare och vd för börsnoterade SBB, och Techbuddys vd Tahero Nori.
Ilija Batljan, grundare och vd för börsnoterade SBB, och Techbuddys vd Tahero Nori.

Techbuddys vd Tahero Nori byter kurs i bolagets emission på crowdfundingsajten Pepins undefined 0,00% Dagens utveckling .

För att locka till sig en investering på 5 miljoner kronor från Ilija Batljan, grundare och vd för börsnoterade SBB, erbjuder han en kraftig rabatt. Detta eftersom Techbuddys vd anser att hans investering får en stor positiv inverkan.

”Ilija Batljan är self made. Jag gillar honom och tror han kommer kunna bidra hur mycket som helst till Techbuddy”, säger Tahero Nori. 

Han fortsätter:

”Självklart ska alla 'buddies', anställda, vänner och andra som tror på Techbuddy och investerat via Pepins få samma villkor. Genom detta upplägg har vi tillfört både ny kompetens och nya ambassadörer,” säger Tahero Nori.

Pepins vd Julia Reuszner förklarar läget såhär:

”Vi har haft en pågående emission. Sedan har det kommit in en investerare som bolaget tyckte var viktig och bra. Han får nu köpa aktier för fem miljoner kronor till ett pris som är en tredjedel av den ursprungligen tänka värderingen. Naturligtvis kommer denna fördelaktiga värdering alla till del. Vi har stoppade emissionen i förra veckan. Den öppnar igen på fredag.”

Läs mer: Techbuddy emitterar aktier för 8–20 miljoner kronor på Pepins  

Hur mycket kapital ska Techbuddy ta in?

”Det reviderade målet är nu att ta in 9 miljoner kronor till en nivå som värderar bolaget till 100 miljoner kronor, exklusive själva emissionsbeloppet.”

Är emissionen öppen för allmänheten?

”Ja, men det är ett speciellt förfarande med ett lösenord. Detta eftersom vi inte inte gjort due diligence som vi i vanliga fall alltid gör. Vi informerar intressenterna om detta.” 

Varför detta speciella upplägg?

”Därför att emissionen har i första hand varit riktad till familj, anställda, 'buddies' och personer i nätverket.”

Enligt vd Tahero Nori räcker de 9 miljoner kronorna för att ta Techbuddy fram till nästa finansieringsrunda.

Ska ni ta in mer kapital till samma värdering?

”Nej. Det kommer att ske till en högre värdering. Vi får se vad som händer. Vi fokuserar på tillväxt nu.” 

I förra veckan stod det klart att Margaux Dietz, en av Sveriges största influencers, investerar i bolaget. Hon uppges gå in med 100 000 kronor.

Techbuddy beskrivs ibland som ett ”Uber för techsupport” eftersom den kopplar samman tekniker med privatpersoner och småföretagare som behöver teknisk hjälp.

Av informationen på Pepins.com framgår att Techbuddys intäkter uppgick till 17,3 Mkr under 2018. Rörelseresultat före avskrivningar och räntekostnader (EBITDA) uppgick samma år till -13,8 Mkr.

Prognosen för 2019 är en omsättning på cirka 30 Mkr i Sverige och Spanien. 


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?