1515

Techbuddy-grundaren: ”Vill erbjuda delägarskap till kollegorna”

Startupbolaget Techbuddy emitterar aktier för 8–20 miljoner kronor på crowdfundingplattformen Pepins. Ambitionen är att till hösten ta in ytterligare 100–150 Mkr från etablerade investerare.

Techbuddys vd och grundare Tahero Nori.
Techbuddys vd och grundare Tahero Nori.Foto:Evelina Carborn

”Ända sedan starten har ambitionen varit att erbjuda våra buddies, kollegor, vänner och familj delägarskap. Nu gör vi verklighet av löftet”, säger bolagets vd och grundare Tahero Nori.

Med ”buddies” syftar han på de 1 100 frilansande tekniker som jobbar genom Techbuddys app. Tjänsten beskrivs ibland som ett ”Uber för techsupport” eftersom den kopplar samman tekniker med privatpersoner och småföretagare som behöver teknisk hjälp. 

Dessa ”buddies” utbildas även kontinuerligt av bolaget och agerar ambassadörer åt bolagets 30-tal partners, som Telia, Tele2, Media Markt och IP Only. Bland annat har de med sig viss hårvara i form av kablar och routrar som de kan installera på plats. 

Vi förhandlar med ett venture capital-bolag och ett investmentbolag.

Techbuddy lanserades i Sverige 2016. Redan följande år gick bolaget in i Spanien. I början av 2019 lanserades tjänsten i Israel, genom ett samägt bolag.

Men expansionen kostar pengar. 

För att lösa det kortsiktiga behovet, och erbjuda delägarskap till de som står bolaget nära, går bolaget därför ut i en kampanj på crowdfundingplattformen Pepins. Målet är att ta in upp till 20 miljoner kronor fram till augusti. Erbjudandet gick ut i veckan och har redan lockat närmare 90 investerare. 

”Techbuddy ska vara ett inkluderade bolag. Vi vill erbjuda andelar till våra buddies, anställda och personer som stöttat oss under åren. Vi tror delägarskap är framtiden för gig-ekonomin”, säger Tahero Nori. 

Läs mer: Techbuddys grundare: ”Det var déjà vu att se barn i fabrikerna” 

Av informationen på Pepins.com framgår att Techbuddys intäkter uppgick till 17,3 Mkr under 2018. Rörelseresultat före avskrivningar och räntekostnader (EBITDA) uppgick samma år till -13,8 Mkr.

Prognosen för 2019 är en omsättning på cirka 30 Mkr i Sverige och Spanien.

”Vi taktar enligt prognosen”, säger Tahero Nori. 

Emissionen värderar bolaget till 295 Mkr, plus de 20 Mkr man räknar med att ta in. Det motsvarar en värdering på cirka 17 gånger fjolårets omsättning, eller 10 gånger prognosen för 2019.

De som investerar går in med minst 500 kronor och blir då delägare i ett holdingbolag med Tahero Nori som vd. Tanken är att samla ägandet på en plats, istället för att ha mängder av småägare på ägarlistan. 

”Pengarna är öronmärkta för våra befintliga marknader i Sverige och Spanien”, säger Tahero Nori.

I år och nästa hoppas Techbuddy rulla ut sin tjänst i Tyskland och Italien där bolaget redan för diskussioner med flertalet partners. För att lyckas med denna expansion måste bolaget ta in ytterligare riskkapital.

”Vi förhandlar med ett venture capital-bolag och ett investmentbolag som vi gillar och som följt oss sedan starten. Vi siktar på att stänga en runda till hösten på runt 100-150 miljoner kronor”, säger Tahero Nori.

Vilka dessa parter är vill han i dagsläget inte kommentera. 


Innehåll från MicrosoftAnnons

Därför är AI och molntjänster nästa steg för finansvärlden

Medan AI överlag anses vara framtiden är det fortfarande förhållandevis få företag som nyttjar AI till fullo i praktiken. Finansbranschen i synnerhet är i behov av applicerade AI-lösningar, inte minst för att driva den gröna utvecklingen, bygga digitala tjänster, göra riskanalyser och motverka bedrägerier. Så vad står i vägen? För att svara på den och andra aktuella frågor arrangerar Microsoft och DI ett webbinarium om den digitala utvecklingen för finansiella tjänster, såväl som finansbranschens framtidsutsikter och möjligheter.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium 

Medan de unga fintechbolagen rusar framåt inom digitaliseringen kämpar många traditionella aktörer med att hänga med i nya lösningar och tekniker. Regulatoriska villkor blir allt mer komplexa, samtidigt som konsumenternas krav och förväntningar förändras. Sammantaget ställer detta mycket höga krav på flexibilitet, en ordentlig utmaning inte minst då många finansiella aktörer sitter på trögrörliga och utdaterade legacysystem och en gigantisk infrastruktur. 

– Därtill kommer ständigt nya affärsmodeller och pandemin sätter tryck på att bankerna blir mer digitala i relationen med kunderna, samtidigt som antalet bedrägerier ökar lavinartat. Kombinerat innebär detta en komplex lägesbild som förutsätter snabbrörlighet och prediktivt arbete. För att möjliggöra detta och bibehålla sin konkurrenskraft behöver finansvärlden våga ta sig till nästa nivå, en utveckling som kommer att vara i fokus under webbinariet, säger Annica Wallenbro Stojcevski, affärsområdeschef inom Cloud & AI hos Microsoft, som också ansvarar för bolagets molnplattform.

Läs mer om Financial Services Sweden 

Ett första – avgörande – steg i detta arbete menar Annica är att i större utsträckning använda sig av molnet. Många ser emellertid fortfarande molntjänster som en risk snarare än en möjlighet – ett centralt exempel är säkerheten, som ofta felaktigt uppfattas som bristande.

– Därför bygger vi in säkerhet som en absolut grundbult i allt vi utvecklar. Microsoft är ett av de bolag, oavsett bransch, som satsar mest på säkerhet i hela världen; det inkluderar både fysisk säkerhet kring våra datacenter och avancerad cybersecurity som i realtid detekterar anomalier och brister.

Dessa brister kan sedan blixtsnabbt åtgärdas genom globala uppdateringar direkt i Microsofts molnplattform. Som om detta inte vore nog erbjuder plattformen också verktyg och stöd för full regelefterlevnad, oavsett vilka länder eller vilken bransch man är verksam i. Plattformen har dessutom överlägset flest ISO-certifieringar inom branschen, vilket innebär att företag kan känna sig helt trygga i att göra övergången till molnet. Denna aspekt är avgörande för den hårt reglerade finansbranschen. 

– Vårt moln är dessutom specifikt anpassat för finanssektorns specifika krav; den samlar alla tjänster från våra portföljer såväl som branschspecifika lösningar just för den finansiella sektorn. Det fungerar lite som ett startpaket i molnet för aktörer inom området, betonar Annica.

Här kan du läsa mer om Microsoft Cloud for Financial Services 

En av de största vinsterna med övergången till molnet, är de synergieffekter som erbjuds av AI och avancerad dataanalys. Möjligheten att automatisera allt från kundtjänst till rådgivning och andra interna operationella processer blir en enorm konkurrensfördel för finansvärlden, som dagligen hanterar otroligt mycket data. Detta aktualiseras i synnerhet när det handlar om riskbedömning och bedrägerisituationer; med AI och maskininlärning detekteras snabbt alla anomalier i säkerhetsflödet, vilket möjliggör avancerad analys och prediktion. 

– Som vi kommer att återknyta till under webbinariet lägger AI grunden för att på ett bättre sätt kunna kombinera digitala tjänster med personligt tilltal och bemötande av kundens behov, för en säkrare och bättre service och rådgivning. I förlängningen handlar det om att knyta samman hela kundresan inom den finansiella världen och därmed få insikt i hur kunderna beter sig genom hela flödet. Först då kan man erbjuda de personifierade tjänster och den kundnärhet som kunderna förväntar sig idag, avslutar Annica.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium här 

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?