1515
Annons

Techbuddy-grundaren: ”Vill erbjuda delägarskap till kollegorna”

Startupbolaget Techbuddy emitterar aktier för 8–20 miljoner kronor på crowdfundingplattformen Pepins. Ambitionen är att till hösten ta in ytterligare 100–150 Mkr från etablerade investerare.

Techbuddys vd och grundare Tahero Nori.
Techbuddys vd och grundare Tahero Nori.Foto:Evelina Carborn

”Ända sedan starten har ambitionen varit att erbjuda våra buddies, kollegor, vänner och familj delägarskap. Nu gör vi verklighet av löftet”, säger bolagets vd och grundare Tahero Nori.

Med ”buddies” syftar han på de 1 100 frilansande tekniker som jobbar genom Techbuddys app. Tjänsten beskrivs ibland som ett ”Uber för techsupport” eftersom den kopplar samman tekniker med privatpersoner och småföretagare som behöver teknisk hjälp. 

Dessa ”buddies” utbildas även kontinuerligt av bolaget och agerar ambassadörer åt bolagets 30-tal partners, som Telia, Tele2, Media Markt och IP Only. Bland annat har de med sig viss hårvara i form av kablar och routrar som de kan installera på plats. 

Vi förhandlar med ett venture capital-bolag och ett investmentbolag.

Techbuddy lanserades i Sverige 2016. Redan följande år gick bolaget in i Spanien. I början av 2019 lanserades tjänsten i Israel, genom ett samägt bolag.

Men expansionen kostar pengar. 

För att lösa det kortsiktiga behovet, och erbjuda delägarskap till de som står bolaget nära, går bolaget därför ut i en kampanj på crowdfundingplattformen Pepins. Målet är att ta in upp till 20 miljoner kronor fram till augusti. Erbjudandet gick ut i veckan och har redan lockat närmare 90 investerare. 

”Techbuddy ska vara ett inkluderade bolag. Vi vill erbjuda andelar till våra buddies, anställda och personer som stöttat oss under åren. Vi tror delägarskap är framtiden för gig-ekonomin”, säger Tahero Nori. 

Läs mer: Techbuddys grundare: ”Det var déjà vu att se barn i fabrikerna” 

Av informationen på Pepins.com framgår att Techbuddys intäkter uppgick till 17,3 Mkr under 2018. Rörelseresultat före avskrivningar och räntekostnader (EBITDA) uppgick samma år till -13,8 Mkr.

Prognosen för 2019 är en omsättning på cirka 30 Mkr i Sverige och Spanien.

”Vi taktar enligt prognosen”, säger Tahero Nori. 

Emissionen värderar bolaget till 295 Mkr, plus de 20 Mkr man räknar med att ta in. Det motsvarar en värdering på cirka 17 gånger fjolårets omsättning, eller 10 gånger prognosen för 2019.

De som investerar går in med minst 500 kronor och blir då delägare i ett holdingbolag med Tahero Nori som vd. Tanken är att samla ägandet på en plats, istället för att ha mängder av småägare på ägarlistan. 

”Pengarna är öronmärkta för våra befintliga marknader i Sverige och Spanien”, säger Tahero Nori.

I år och nästa hoppas Techbuddy rulla ut sin tjänst i Tyskland och Italien där bolaget redan för diskussioner med flertalet partners. För att lyckas med denna expansion måste bolaget ta in ytterligare riskkapital.

”Vi förhandlar med ett venture capital-bolag och ett investmentbolag som vi gillar och som följt oss sedan starten. Vi siktar på att stänga en runda till hösten på runt 100-150 miljoner kronor”, säger Tahero Nori.

Vilka dessa parter är vill han i dagsläget inte kommentera. 


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?