1515

Techbuddy-grundaren: ”Vill erbjuda delägarskap till kollegorna”

Startupbolaget Techbuddy emitterar aktier för 8–20 miljoner kronor på crowdfundingplattformen Pepins. Ambitionen är att till hösten ta in ytterligare 100–150 Mkr från etablerade investerare.

Techbuddys vd och grundare Tahero Nori.
Techbuddys vd och grundare Tahero Nori.Foto:Evelina Carborn

”Ända sedan starten har ambitionen varit att erbjuda våra buddies, kollegor, vänner och familj delägarskap. Nu gör vi verklighet av löftet”, säger bolagets vd och grundare Tahero Nori.

Med ”buddies” syftar han på de 1 100 frilansande tekniker som jobbar genom Techbuddys app. Tjänsten beskrivs ibland som ett ”Uber för techsupport” eftersom den kopplar samman tekniker med privatpersoner och småföretagare som behöver teknisk hjälp. 

Dessa ”buddies” utbildas även kontinuerligt av bolaget och agerar ambassadörer åt bolagets 30-tal partners, som Telia, Tele2, Media Markt och IP Only. Bland annat har de med sig viss hårvara i form av kablar och routrar som de kan installera på plats. 

Vi förhandlar med ett venture capital-bolag och ett investmentbolag.

Techbuddy lanserades i Sverige 2016. Redan följande år gick bolaget in i Spanien. I början av 2019 lanserades tjänsten i Israel, genom ett samägt bolag.

Men expansionen kostar pengar. 

För att lösa det kortsiktiga behovet, och erbjuda delägarskap till de som står bolaget nära, går bolaget därför ut i en kampanj på crowdfundingplattformen Pepins. Målet är att ta in upp till 20 miljoner kronor fram till augusti. Erbjudandet gick ut i veckan och har redan lockat närmare 90 investerare. 

”Techbuddy ska vara ett inkluderade bolag. Vi vill erbjuda andelar till våra buddies, anställda och personer som stöttat oss under åren. Vi tror delägarskap är framtiden för gig-ekonomin”, säger Tahero Nori. 

Läs mer: Techbuddys grundare: ”Det var déjà vu att se barn i fabrikerna” 

Av informationen på Pepins.com framgår att Techbuddys intäkter uppgick till 17,3 Mkr under 2018. Rörelseresultat före avskrivningar och räntekostnader (EBITDA) uppgick samma år till -13,8 Mkr.

Prognosen för 2019 är en omsättning på cirka 30 Mkr i Sverige och Spanien.

”Vi taktar enligt prognosen”, säger Tahero Nori. 

Emissionen värderar bolaget till 295 Mkr, plus de 20 Mkr man räknar med att ta in. Det motsvarar en värdering på cirka 17 gånger fjolårets omsättning, eller 10 gånger prognosen för 2019.

De som investerar går in med minst 500 kronor och blir då delägare i ett holdingbolag med Tahero Nori som vd. Tanken är att samla ägandet på en plats, istället för att ha mängder av småägare på ägarlistan. 

”Pengarna är öronmärkta för våra befintliga marknader i Sverige och Spanien”, säger Tahero Nori.

I år och nästa hoppas Techbuddy rulla ut sin tjänst i Tyskland och Italien där bolaget redan för diskussioner med flertalet partners. För att lyckas med denna expansion måste bolaget ta in ytterligare riskkapital.

”Vi förhandlar med ett venture capital-bolag och ett investmentbolag som vi gillar och som följt oss sedan starten. Vi siktar på att stänga en runda till hösten på runt 100-150 miljoner kronor”, säger Tahero Nori.

Vilka dessa parter är vill han i dagsläget inte kommentera. 


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?