1515

Techbuddy gasar med 20 miljoner från Inbox Capital

Techbuddy åker hem till privatpersoner för att hjälpa dem med sina techproblem. Nu ska bolaget lansera i Spanien och tar in drygt 21 miljoner kronor av Inbox Capital och Foresight Group.

Techbuddys team med grundarna Tahero Nori (längst till vänster) och David Ovsepian (liggandes).
Techbuddys team med grundarna Tahero Nori (längst till vänster) och David Ovsepian (liggandes).Foto:Techbuddy

Techbuddy (NTL) har genomfört hembesök och tagit emot telefonsamtal för att lösa privatpersoners och småföretagares problem med sina techprylar i nästan precis ett år. Bolaget fick tidigt samarbetsavtal med stora teknikkedjor, för att bli deras företagssupport, vilket gjorde att de blev tvungna att gasa snabbare än först tänkt.

”När vi fick avtal med Mediamarkt, Apple Premium Reseller och flera teleoperatörer var det ett krav att vi skulle finnas i hela Sverige. Det var minst sagt ett hästjobb att rekrytera men det har gått över förväntan”, säger David Ovsepian, vd på Techbuddy.

Läs även: Debatt: "Regelverket för delningsekonomin släpar efter" 

Grundarna David Ovsepian och Tahero Nori har sedan starten fått in 4 000 ansökningar av personer som vill bli ”techbuddys” och antalet som nu jobbar som teknisk support är närmare 500 personer. Och precis som andra aktörer inom delningsekonomin är Techbuddys hjälpare inte anställda av bolaget utan egenföretagare.

Det var minst sagt ett hästjobb att rekrytera men det har gått över förväntan.

Redan under hösten 2016 tog bolaget in 5 miljoner kronor av affärsängeln och Ownit-grundaren Stefan Tengvall. Nu tar bolaget in ytterligare 21,5 Mkr av Inbox Capital och Foresight Group. Inbox Capital (NTL) har tidigare investerat i bolag som Fishbrain, Barnebys, Min Doktor, Acast och Truecaller.

Läs även: Då börjar Truecaller gå med vinst 

”Vi tror mycket på delningsekonomin och TechBuddy har visat att deras modell fungerar och är skalbar. Vi gillade teamet, tänket och det driv de har visat från första mötet. Den plattform de har skapat och utvecklat kommer att förändra inte bara elektronikmarknaden utan även andra marknader i behov av installation och service och ge både konsumenter och olika aktörer mervärden”, säger Peter Silfverswärd på Inbox Capital i ett meddelande.

Vi börjar med support men det är bara början.

Pengarna ska användas till att skala upp tjänsten i Sverige men även för internationell expansion. Först ut är Spanien.

”Redan från dag ett har vi haft ambitionen att bli ett globalt bolag. Nu går vi in i Spanien”, säger David Ovsepian.

Idén bakom Techbuddy kom egentligen inte från att man ville lösa privatpersoners problem med sina IOT-prylar, utan snarare för att grundarna såg ett stort problem med produktionen av teknikprodukter. 

”Målet är att kunna förändra kravmärkningen av teknikprodukter så att man kan se att det inte är en kopia utan bygger på riktig innovation, att produkten har tagits fram under humana förhållanden och att den är gjort på ett miljömedvetet sätt. Problemet i branschen är enormt. Vi börjar med support men det är bara början”, säger Tahero Nori, operativt ansvarig för Techbuddy.

Läs även: Spotify-tungviktare startar eget bolag – Getgeek 


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?