1515

Techbuddy gasar med 20 miljoner från Inbox Capital

Techbuddy åker hem till privatpersoner för att hjälpa dem med sina techproblem. Nu ska bolaget lansera i Spanien och tar in drygt 21 miljoner kronor av Inbox Capital och Foresight Group.

Techbuddys team med grundarna Tahero Nori (längst till vänster) och David Ovsepian (liggandes).
Techbuddys team med grundarna Tahero Nori (längst till vänster) och David Ovsepian (liggandes).Foto:Techbuddy

Techbuddy (NTL) har genomfört hembesök och tagit emot telefonsamtal för att lösa privatpersoners och småföretagares problem med sina techprylar i nästan precis ett år. Bolaget fick tidigt samarbetsavtal med stora teknikkedjor, för att bli deras företagssupport, vilket gjorde att de blev tvungna att gasa snabbare än först tänkt.

”När vi fick avtal med Mediamarkt, Apple Premium Reseller och flera teleoperatörer var det ett krav att vi skulle finnas i hela Sverige. Det var minst sagt ett hästjobb att rekrytera men det har gått över förväntan”, säger David Ovsepian, vd på Techbuddy.

Läs även: Debatt: "Regelverket för delningsekonomin släpar efter" 

Grundarna David Ovsepian och Tahero Nori har sedan starten fått in 4 000 ansökningar av personer som vill bli ”techbuddys” och antalet som nu jobbar som teknisk support är närmare 500 personer. Och precis som andra aktörer inom delningsekonomin är Techbuddys hjälpare inte anställda av bolaget utan egenföretagare.

Det var minst sagt ett hästjobb att rekrytera men det har gått över förväntan.

Redan under hösten 2016 tog bolaget in 5 miljoner kronor av affärsängeln och Ownit-grundaren Stefan Tengvall. Nu tar bolaget in ytterligare 21,5 Mkr av Inbox Capital och Foresight Group. Inbox Capital (NTL) har tidigare investerat i bolag som Fishbrain, Barnebys, Min Doktor, Acast och Truecaller.

Läs även: Då börjar Truecaller gå med vinst 

”Vi tror mycket på delningsekonomin och TechBuddy har visat att deras modell fungerar och är skalbar. Vi gillade teamet, tänket och det driv de har visat från första mötet. Den plattform de har skapat och utvecklat kommer att förändra inte bara elektronikmarknaden utan även andra marknader i behov av installation och service och ge både konsumenter och olika aktörer mervärden”, säger Peter Silfverswärd på Inbox Capital i ett meddelande.

Vi börjar med support men det är bara början.

Pengarna ska användas till att skala upp tjänsten i Sverige men även för internationell expansion. Först ut är Spanien.

”Redan från dag ett har vi haft ambitionen att bli ett globalt bolag. Nu går vi in i Spanien”, säger David Ovsepian.

Idén bakom Techbuddy kom egentligen inte från att man ville lösa privatpersoners problem med sina IOT-prylar, utan snarare för att grundarna såg ett stort problem med produktionen av teknikprodukter. 

”Målet är att kunna förändra kravmärkningen av teknikprodukter så att man kan se att det inte är en kopia utan bygger på riktig innovation, att produkten har tagits fram under humana förhållanden och att den är gjort på ett miljömedvetet sätt. Problemet i branschen är enormt. Vi börjar med support men det är bara början”, säger Tahero Nori, operativt ansvarig för Techbuddy.

Läs även: Spotify-tungviktare startar eget bolag – Getgeek 


Innehåll från ChessITAnnons

Med en CPQ får ni stöd på digitaliseringsresan

Medan det inte är någon nyhet att det senaste året kraftigt har drivit på den digitala utvecklingen, är det ännu svårt att överblicka hur det fortsatta digitaliseringsracet ser ut – och hur man som företag bör hantera det.

– Ju mer komplex digitalisering och automatisering, desto större erfarenhet och expertis behövs, konstaterar Christian Sjögren, medgrundare och utvecklingsansvarig för ChessIT.

Läs mer om effektivisering med CPQ  

– Att digitalisera tjänster kan förenklat beskrivas som att den kunskap och erfarenhet som krävs för att leverera tjänsten byggs in i ett systemstöd. Först samlas beslutsunderlaget in, och därefter beräknas vad som krävs för att leverera tjänsten. I många fall kan man effektivisera upp till 80 eller 90 procent, det ger en mycket god effekt till en rimlig insats, betonar Christian.

Satsa på en CPQ

Så vilken typ av funktionalitet bör man satsa på i sin digitalisering? Christian rekommenderar att satsa på en CPQ, vilken kan automatisera både komplexa och tidskrävande arbetsuppgifter. CPQ:ns regelmotorer och avancerade algoritmer gör att användarna kan halvera tiden som läggs på att beräkna och ta fram underlag och paketera dessa till erbjudanden.

– En central komponent i en CPQ är dokumentgeneratorn; denna används för att generera de dokument som behövs, exempelvis offerter, avtal och specifikationer. Kopplar man därtill samman sin CPQ med kringsystem som är intressenter av resultatet, exempelvis affärssystem, ekonomisystem och tidsrapporteringssystem, får man ett väsentligt mervärde. Resultatet blir ytterligare effektivisering och reducerade felmarginaler.

Så underlättar ni säljprocess och offerthantering  

Har många användningsområden

Christian förklarar att det vanligaste tillämpningsområdet för CPQ fortfarande är offert- och avtalsgenerering, men belyser flera övriga användningsområden, från kundkännedom och riskberäkning till hållbarhetsklassning och att finna optimala resurser utifrån behov. Att gå från kalkylering i Excel till en CPQ. ChessIT erbjuder en CPQ som täcker alla dessa områden – och fler än så.

– Vi har funktionalitet som många saknar. Det inkluderar stöd för tjänster och produkter, dynamisk prissättning, årliga prisjusteringar samt processtöd för att genomföra och godkänna ändringar i en konfiguration även efter påskriven affär. Det gör oss helt unika på marknaden.

En modern och flexibel produkt

CPQ:ns främsta fördel är dock att det är en modern och flexibel produkt som tillåter användarna att affärsutveckla sin verksamhet.

– Systemstöden behöver kunna hänga med i svängarna när verksamheten vidareutvecklas och anpassas till marknaden, inte minst för att nya tjänster ställer nya krav. Här hjälper vi gärna till, avslutar Christian.

Skala upp – utan att nyanställda  

Mer från ChessIT

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChessIT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?