1515

Techbuddy femdubblar försäljningen

Det råder bråda tider för Techbuddys frilansade tekniker. Sedan årsskiftet har försäljningen ökat med drygt 500 procent och startupbolaget gör sig redo för nya marknader.

Tahero Nori, medgrundare på delningsekonomiföretaget Techbuddy.
Tahero Nori, medgrundare på delningsekonomiföretaget Techbuddy.

Delningsekonomiföretaget Techbuddy kopplar samman frilansande tekniker med privatpersoner och småföretagare som behöver hjälp att lösa tekniken. En efterfrågad tjänst har det visat sig – under första kvartalet i år femdubblades försäljningen jämfört med fjärde kvartalet 2017. 

Bolaget har samarbeten med flera stora teknikkedjor som bland annat Telia, Tele2, Mediamarkt och Apple Premium Reseller.

”Våra samarbetspartners har förstått hur mycket tjänsten betyder för deras kunder. En av anledningarna till att vi växer så kraftigt nu är att de pushar väldigt hårt för Techbuddy och gör mycket reklam för oss. Man erbjuder sina kunder en "techbuddy" när de köper en produkt”, säger Tahero Nori, medgrundare till bolaget.

Läs mer: Techbuddy utökar samarbetet med Telia 

Idag har Techbuddy 500 aktiva tekniker anslutna till tjänsten i Sverige och 4000 till som har ansökt för att få vara med. Inom sex månader är målet att bli 1000 tekniker.

”Vi har tekniker som har sagt upp sig för att jobba heltid som frilansande "techbuddy". Jag tror stenhårt på att den här typen av delningsekonomi är framtiden”, säger Tahero Nori.

Bolaget grundades 2015 av Tahero Nori och David Ovsepian och tjänsten lanserades i juli 2016. Sedan dess har det gått snabbt. Hösten 2016 tog bolaget in 5 miljoner kronor av affärsängeln och Ownit-grundaren Stefan Tengvall (NTL). Mindre än ett år senare tog bolaget in ytterligare drygt 21 miljoner kronor i riskkapital från Inbox Capital och Foresight Group.

Förra året gick Techbuddy in på den spanska marknaden. Hittills är 100 tekniker är anslutna till tjänsten där.

När Di Digital når Tahero Nori är han i Madrid och förhandlar fram nya samarbetsavtal med två stora techbolag som ska bli klart 1 juni i år. Vilka de är kan han ännu inte avslöja, men han berättar att Techbuddy behöver rekrytera 6000 nya tekniker för att möta behovet.

Läs mer: Investerarna: ”Sverige halkar efter inom e-handel av tjänster” 

Samtidigt pågår processen att starta upp i Norge, Danmark, Singapore och Tyskland. På den sistnämnda marknaden ska tjänsten vara igång inom fyra månader. Innan dess förväntar sig bolaget att gå med vinst.

”Det skulle ha skett tidigare om det inte var för att vi expanderade så kraftigt. Vi kommer att gå med vinst inom en till tre månader och redan nu växer vi organiskt på eget kapital”, säger Tahero Nori.

Läs mer: Techbuddy tävlar om miljonvinst i Startup Tour 2017 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?