1515

Techbuddy femdubblar försäljningen

Det råder bråda tider för Techbuddys frilansade tekniker. Sedan årsskiftet har försäljningen ökat med drygt 500 procent och startupbolaget gör sig redo för nya marknader.

Tahero Nori, medgrundare på delningsekonomiföretaget Techbuddy.
Tahero Nori, medgrundare på delningsekonomiföretaget Techbuddy.

Delningsekonomiföretaget Techbuddy kopplar samman frilansande tekniker med privatpersoner och småföretagare som behöver hjälp att lösa tekniken. En efterfrågad tjänst har det visat sig – under första kvartalet i år femdubblades försäljningen jämfört med fjärde kvartalet 2017. 

Bolaget har samarbeten med flera stora teknikkedjor som bland annat Telia, Tele2, Mediamarkt och Apple Premium Reseller.

”Våra samarbetspartners har förstått hur mycket tjänsten betyder för deras kunder. En av anledningarna till att vi växer så kraftigt nu är att de pushar väldigt hårt för Techbuddy och gör mycket reklam för oss. Man erbjuder sina kunder en "techbuddy" när de köper en produkt”, säger Tahero Nori, medgrundare till bolaget.

Läs mer: Techbuddy utökar samarbetet med Telia 

Idag har Techbuddy 500 aktiva tekniker anslutna till tjänsten i Sverige och 4000 till som har ansökt för att få vara med. Inom sex månader är målet att bli 1000 tekniker.

”Vi har tekniker som har sagt upp sig för att jobba heltid som frilansande "techbuddy". Jag tror stenhårt på att den här typen av delningsekonomi är framtiden”, säger Tahero Nori.

Bolaget grundades 2015 av Tahero Nori och David Ovsepian och tjänsten lanserades i juli 2016. Sedan dess har det gått snabbt. Hösten 2016 tog bolaget in 5 miljoner kronor av affärsängeln och Ownit-grundaren Stefan Tengvall (NTL). Mindre än ett år senare tog bolaget in ytterligare drygt 21 miljoner kronor i riskkapital från Inbox Capital och Foresight Group.

Förra året gick Techbuddy in på den spanska marknaden. Hittills är 100 tekniker är anslutna till tjänsten där.

När Di Digital når Tahero Nori är han i Madrid och förhandlar fram nya samarbetsavtal med två stora techbolag som ska bli klart 1 juni i år. Vilka de är kan han ännu inte avslöja, men han berättar att Techbuddy behöver rekrytera 6000 nya tekniker för att möta behovet.

Läs mer: Investerarna: ”Sverige halkar efter inom e-handel av tjänster” 

Samtidigt pågår processen att starta upp i Norge, Danmark, Singapore och Tyskland. På den sistnämnda marknaden ska tjänsten vara igång inom fyra månader. Innan dess förväntar sig bolaget att gå med vinst.

”Det skulle ha skett tidigare om det inte var för att vi expanderade så kraftigt. Vi kommer att gå med vinst inom en till tre månader och redan nu växer vi organiskt på eget kapital”, säger Tahero Nori.

Läs mer: Techbuddy tävlar om miljonvinst i Startup Tour 2017 


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?