Annons

Techbolaget som såg affärsidén i ”Super Size Me”

Amra såg affärsmöjligheten i att övervaka vad som sker i en kropp som bara äter McDonalds. Nu väntar tiotals miljoner kronor i riskkapital – och en plats i finalen av Di Digitals Startup Tour.

Tommy Johansson, Amras vd.
Tommy Johansson, Amras vd.Bild:Patrik Olsson

Mycket stod på spel för de tre bolagen – XM Reality, Cbot och Amra – som stod som finalister i Linköping den 25 oktober.

I juryn satt representanter från viktiga aktörer som Northzone, Moor och EQT Ventures. Men det blev slutligen publikens röst som avgjorde när segern tillföll Amra, ett bolag som har utvecklat en metod för att mäta kroppsfetter med magnetkamera.

”Det var en eloge till våra anställda som jobbar i bolaget i dag och ett bevis på att vi gör bra saker”, säger Amras vd Tommy Johansson.

Läs mer: AR-bolaget XM Reality väljer bort riskkapital – går till börsen

Amras mätmetod uppskattar riskerna för att olika patienter ska drabbas av allvarliga sjukdomar som hjärtinfarkt och diabetes. Det gör det lättare för sjukvården att prioritera vilka patienter som ska behandlas.

USA leder ligan, men många är inte långt efter. Hela Mellanöstern har stora fetmaproblem.

Något oväntat kan bolagets resa sägas ha börjat med ”Super Size Me”, dokumentärfilmen från 2004 där Morgan Spurlock provar att uteslutande leva på mat från McDonalds. Filmen fick stort genomslag och en grupp forskare vid Linköpings universitet bestämde sig för att göra om experimentet. Några studenter fick hedersuppdraget att gå på hamburgardiet, samtidigt som deras hälsa regelbundet kontrollerades.

Två av forskarna, Magnus Borga och Olof Dahlqvist Leinhard, såg marknadspotential i studiens mätningar. Efter att forskningsprojektet hade avslutats grundade de Amra 2010. Tommy Johansson klev in i bolaget först 2012, efter att ha sålt sitt kartbolag C3 Technologies till Apple.

”Jag kände direkt när jag såg bolaget att wow, det här tror jag på och det här vill jag jobba med. Sedan såg jag naturligtvis också att det fanns en stor marknad, i och med hälsoproblematiken kring fetma”, berättar Tommy Johansson.

I dag samarbetar Amra med runt 30 sjukhus, varav hälften är i USA. Det är också där som Tommy Johansson ser störst potential för företagets tjänst.

Överviktiga amerikaner innebär ett gynnsamt läge för Amra?

”Ja. USA leder ligan, men det är många länder som inte är långt efter. Hela Mellanöstern har till exempel stora fetmaproblem.”

Amra söker nu 100 miljoner kronor i riskkapital för att för att utveckla sin tjänst och expandera ytterligare i USA.

”Det har varit ett väldigt stort intresse. Vi hoppas att vi ska kunna stänga rundan ganska snart. Mer än så kan jag inte säga i nuläget”, säger Tommy Johansson.

Läs mer: Amra prisades på Startup Tour i Linköping

Nu återstår endast deltävlingen i Stockholm i Startup Tour innan startfältet är komplett inför slutstriden. Vem som går vidare från huvudstaden kommer att avgöras precis innan finalen drar igång den 8 december.

Vinnaren av Startup Tour får bland annat en resa till Silicon Valley och 1 miljon kronor i annonsbudget.

Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera