1515
Annons

Techbolaget gör Wall Street-debut – värt 150 miljarder

Den amerikanska techsektorn håller andan inför jobbchatt-tjänsten Slacks direktnotering på New York-börsen under torsdagen. Många drar paralleller med svenska Spotify, vars notering utvecklats under förväntan. 

”En ersättare till e-post.” Så har Slacks vd och medgrundare Stewart Butterfield beskrivit sin tjänst.
”En ersättare till e-post.” Så har Slacks vd och medgrundare Stewart Butterfield beskrivit sin tjänst.Foto:Jonas Eng

Musikjätten Spotify startade en ny trend när man direktnoterade sitt bolag på New York-börsen i april i fjol. Nu följer jobbchatt-tjänsten Slack efter, med en listning utan ”roadshow”, nyemitterade aktier och vägledande teckningskurs. I likhet med Spotify är Slack välfinansierat och behöver inte ta in friskt kapital.

Enligt uppgifter har investerare betalat upp till 31,5 dollar per aktie på privatmarknaden inför noteringen. På onsdagskvällen satte New York Stock Exchange ett referenspris på 26 dollar aktie, vilket landar i en värdering på närmare 150 miljarder kronor. Det kan jämföras med Spotifys börsvärde på drygt 250 miljarder kronor. 

Referenspriset innebär dock inte att aktien kommer börja handlas till det priset, då det i en direktnotering bestäms av marknaden.

Ett problem med Slacks direktnotering är att Spotifys aktieutveckling inte imponerat på någon. Oron späs på av att techjättarna Uber och Lyft haft det knackigt sedan de noterats på Wall Street tidigare i år. 

Slack lanserades 2013 och kan beskrivas som en molntjänst för företag där medarbetarna chattar i olika grupper och kan dela bilder, länkar och filer. Största konkurrenten är Microsoft Teams som ingår i Office 365.

Förhoppningen inför noteringen är att Slack ska ses som ett stabilt techbolag. Bolaget omsatte drygt 400 miljoner dollar, motsvarande 3,8 miljarder kronor, under verksamhetsåret som slutade i januari i år. Det är en uppgång med 82 procent mot året dessförinnan. Men tillväxten avtar. Under årets första kvartal minskade den till 67 procent.

Förlusterna minskar också – från 181 miljoner dollar 2017 till 140,7 miljoner dollar i fjol. Bolaget fortsätter dock investera mycket i produktupplevelsen, samt i försäljning och marknadsföring.

Ett orosmoln är att bolaget, vars tjänst är gratis till en början, är mycket beroende av några hundra storkunder. Totalt hade Slack 95 000 betalande kunder i slutet av januari i år. Över en halv miljon organisationer använder gratisversionen. 

Inför noteringen har bolaget gått ut med att man har partnerskap på gång med olika mjukvarubolag. I förra veckan meddelade lagringstjänsten Dropbox, som noterades i fjol, att Slack har integrerats på plattformen.

Bolaget har även startat en fond där man ger kapital till mjukvarubolag som tar fram integrationer till Slack. Hittills har man investerat 21 sådana tjänster, enligt databasen Crunchbase, och den senaste gjordes förra veckan i den smarta kalendertjänsten Clockwise.

Totalt har Slack tagit in runt 1,4 miljarder dollar i riskkapital för att utveckla tjänsten. Vid den senaste finansieringsrundan rundan i augusti förra året värderades bolaget till 7,1 miljarder dollar, runt 67 miljarder kronor. Nu spås alltså värderingen ha stigit till 160 miljarder kronor. Under torsdagen faller marknadens dom. 

Lyssna på Digitalpodden! Den här veckan pratar vi bland annat om vad som krävs av Slack efter börsnoteringen.


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?