1515

Techbolagen på barrikaderna – i morgon protesterar #sthlmtech

Blommor och choklad utlovas när Stockholms startupscen sluter upp till protest utanför riksdagen. “Det handlar om att uppmärksamma möjligheter”, säger arrangören Tyler Crowley.

Tyler Crowley, arrangör av Sthlm tech meetup, Sthlm tech fest och nu även Sthlm tech protest.
Tyler Crowley, arrangör av Sthlm tech meetup, Sthlm tech fest och nu även Sthlm tech protest.Foto:Sammy Steen

Det var i kölvattnet av Spotifys öppna brev till Stockholms politiker som Tyler Crowley, mannen bakom bland annat konferensen Sthlm Tech Fest, bestämde sig för att kalla till en protestaktion utanför riksdagen.

Syftet är dels att uppmärksamma de svenska reglerna för personaloptioner, som anses göra det svårt för unga snabbväxande bolag att attrahera och behålla eftertraktade medarbetare. Dels att sätta ljuset på den krisartade bostadssituationen i Stockholm.

I skrivande stund har ungefär 1700 personer anmält sitt intresse på Facebook.

“Jag hoppas att åtminstone ett par hundra dyker upp”, säger Tyler Crowley.

Planen är att välkomna politikerna med blommor och choklad utanför riksdagshuset, säger han.


“BBC och Bloomberg kommer att vara där. Vi kommer räcka över blommor till politikerna framför kameran. Budskapet är att vi älskar Sverige, vi älskar Stockholm. Låt oss göra det här till en ännu mer fantastisk stad”, säger Tyler Crowley.

Han är noga med att påpeka att protesten inte handlar om “några verkligt stora samhällsproblem”:

Budskapet är att vi älskar Sverige, vi älskar Stockholm.

“Låt oss vara ärliga, vi är lyckligt lottade människor som inte har några riktiga bekymmer att tala om. Det här handlar mer om möjligheter. Vi måste vara ödmjuka inför det och visa tacksamhet mot staden. Jag tycker Stockholm är världens bästa plats för startups. Det handlar om hur vi kan göra den ännu bättre”, säger han.

Den som kanske främst borde känna sig träffad av protestaktionen är näringsminister Mikael Damberg. Han har jobbat hårt på att positionera sig själv nära den snabbväxande svenska startupsektorn, dock med blandade resultat.

Läs även: Kommentar: Nu får Damberg enhörningarna på sig

“Jag är övertygad om att Mikael Damberg gör så gott han kan. Startupvärlden rör sig fort och det kan vara svårt för politiker att hänga med. Precis som det är svårt för banker och medieföretag att klara av digitaliseringen”, säger Tyler Crowley.

Från Spotifys håll kommer nordenchefen Jenny Hermanson att närvara, enligt bolagets informationschef Sofie Grant. Bolagets vd och medgrundare Daniel Ek är däremot i New York under onsdagen.

Det är även oklart om Spotifys styrelseordförande Martin Lorentzon, som länge varit pådrivande i frågan om bostadssituationen i Stockholm, kommer att dyka upp:

“Eventuellt”, skriver Sofie Grant i ett sms till Di Digital.

Läs även: Upp till kamp! Techvärlden kallar till demonstration utanför riksdagen


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?