1515

”Techbolagen befinner sig på skilda planeter”

Facebooks mardrömsdag på börsen har knappt påverkat de andra FANG-bolagen. Kanske borde vi inte ens prata om en sammanhängande techsektor, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Sven Carlsson är reporter på Di Digital.
Sven Carlsson är reporter på Di Digital.Foto:Jenny Kane

Aktiemarknaden drar ofta flera bolag över en kam.

En dålig rapport från Nordea kan utan vidare sänka andra storbanker på börsen.

SKF, den ständiga referenspunkten för industrikonjunkturen, drog med sig både Sandvik och Atlas Copco nedåt på börsen efter Di:s avslöjande i maj om lägre produktionstakt.

Den typen av kedjereaktion är betydligt mer ovanlig inom techsektorn.

Facebook växte med 20 miljoner färre användare än väntat under andra kvartalet och dukade därmed för en usel handelsdag på torsdagen. När börsen väl öppnade rasade aktien med nära 20 procent. Och den återhämtade sig knappt. Vid handelsdagens slut hade drygt 1000 miljarder kronor gått upp i rök.

Innan börsen öppnade hade Facebook dragit ned några av de andra stora amerikanska techbolagen i förhandeln. Men ganska snart studsade de tillbaka.

När dagen var slut var Netflix kurs i princip oförändrad från dagen innan. Googles moderbolag Alphabet – som liksom Facebook bygger sin affär på annonser – hade stigit med 0,75 procent.

Amazon föll med 3 procent men väntas ta igen det med råge på fredagen efter en stark kvartalsrapport. Spotify slog kursrekord på torsdagen efter att ha rapporterat lägre förlust än väntat för andra kvartalet. Börsvärdet för den svenska streamingtjänsten steg till 308 miljarder kronor.

Allt detta medan Facebook genomled den i reda pengar sämsta börsdagen för något bolag någonsin.

Det sociala nätverkets monumentala ras på Wall Street är ytterligare ett exempel på en av techsektorns efenheter: bolagen står och faller ofta ensamma. Kriser brukar drabba bolagen var för sig.

Facebooks närmre konkurrenter – Snap och Twitter – påverkades bara delvis på torsdagen. Snap backade något medan Twitter föll 3 procent.

Det händer förstås att flera teknikaktier backar samtidigt. Under januari 2016 backade Alphabet med nära 10 procent och Amazon med cirka 25 procent. I samband med det nedvärderades också Spotify på den privata marknaden med omkring 20 procent.

Men vi gör nog bäst i att inte klumpa ihop techbolagen för ofta. Kunder som tröttnar på Facebook kan ju mycket väl köpa en yogamatta på Amazon. Eller minska sin skärmtid genom att börja spring och samtidigt pumpa Spotify i hörlurarna.

Det finns också en del tydliga samband mellan vissa techbolag. Netflix och Spotify är båda helt beroende av konsumenternas viljan att betala för konst och underhållning. Men parallellen till Alphabet, Amazon eller Facebook blir ofta långsökt.

Klart är att marknaden verkar nervös över den häftiga nedgången i Facebook. Twitter, som nyligen började städa bort skräpkonton på sin plattform, backade med 1 miljon månatliga användare under andra kvartalet. Siffran skickade på fredagen ner aktien med över 15 procent i förhandeln. Det var en dålig vecka att vackla med användarsiffrorna.

Men det dröjer innan vi kan krisstämpla FANG-bolagen som helhet. Vi har trots allt att göra med affärer som tränger igenom så många delar av ekonomin att vi knappt borde prata om en techsektor.


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?