1515

”Techbolagen befinner sig på skilda planeter”

Facebooks mardrömsdag på börsen har knappt påverkat de andra FANG-bolagen. Kanske borde vi inte ens prata om en sammanhängande techsektor, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Sven Carlsson är reporter på Di Digital.
Sven Carlsson är reporter på Di Digital.Foto:Jenny Kane

Aktiemarknaden drar ofta flera bolag över en kam.

En dålig rapport från Nordea kan utan vidare sänka andra storbanker på börsen.

SKF, den ständiga referenspunkten för industrikonjunkturen, drog med sig både Sandvik och Atlas Copco nedåt på börsen efter Di:s avslöjande i maj om lägre produktionstakt.

Den typen av kedjereaktion är betydligt mer ovanlig inom techsektorn.

Facebook växte med 20 miljoner färre användare än väntat under andra kvartalet och dukade därmed för en usel handelsdag på torsdagen. När börsen väl öppnade rasade aktien med nära 20 procent. Och den återhämtade sig knappt. Vid handelsdagens slut hade drygt 1000 miljarder kronor gått upp i rök.

Innan börsen öppnade hade Facebook dragit ned några av de andra stora amerikanska techbolagen i förhandeln. Men ganska snart studsade de tillbaka.

När dagen var slut var Netflix kurs i princip oförändrad från dagen innan. Googles moderbolag Alphabet – som liksom Facebook bygger sin affär på annonser – hade stigit med 0,75 procent.

Amazon föll med 3 procent men väntas ta igen det med råge på fredagen efter en stark kvartalsrapport. Spotify slog kursrekord på torsdagen efter att ha rapporterat lägre förlust än väntat för andra kvartalet. Börsvärdet för den svenska streamingtjänsten steg till 308 miljarder kronor.

Allt detta medan Facebook genomled den i reda pengar sämsta börsdagen för något bolag någonsin.

Det sociala nätverkets monumentala ras på Wall Street är ytterligare ett exempel på en av techsektorns efenheter: bolagen står och faller ofta ensamma. Kriser brukar drabba bolagen var för sig.

Facebooks närmre konkurrenter – Snap och Twitter – påverkades bara delvis på torsdagen. Snap backade något medan Twitter föll 3 procent.

Det händer förstås att flera teknikaktier backar samtidigt. Under januari 2016 backade Alphabet med nära 10 procent och Amazon med cirka 25 procent. I samband med det nedvärderades också Spotify på den privata marknaden med omkring 20 procent.

Men vi gör nog bäst i att inte klumpa ihop techbolagen för ofta. Kunder som tröttnar på Facebook kan ju mycket väl köpa en yogamatta på Amazon. Eller minska sin skärmtid genom att börja spring och samtidigt pumpa Spotify i hörlurarna.

Det finns också en del tydliga samband mellan vissa techbolag. Netflix och Spotify är båda helt beroende av konsumenternas viljan att betala för konst och underhållning. Men parallellen till Alphabet, Amazon eller Facebook blir ofta långsökt.

Klart är att marknaden verkar nervös över den häftiga nedgången i Facebook. Twitter, som nyligen började städa bort skräpkonton på sin plattform, backade med 1 miljon månatliga användare under andra kvartalet. Siffran skickade på fredagen ner aktien med över 15 procent i förhandeln. Det var en dålig vecka att vackla med användarsiffrorna.

Men det dröjer innan vi kan krisstämpla FANG-bolagen som helhet. Vi har trots allt att göra med affärer som tränger igenom så många delar av ekonomin att vi knappt borde prata om en techsektor.


Innehåll från HogiaAnnons

Stora fördelar med branschspecifik lösning för HR, lön och ekonomi

System för HR, lön och ekonomi är något alla företag behöver för att få verksamheten att fungera. Men beroende på vilken bransch man verkar inom ser behoven olika ut. Hogia har specialiserat sig på just branschinriktad expertis för att kunna ge sina kunder bästa möjliga stöd oavsett vilka utmaningar området innebär.

Alla företag har sina egna unika utmaningar och samma gäller för olika branscher. Ekonomi-, personal- och lönesystem är en stor del av många verksamheters dagliga arbete och något som fungerar allra bäst när det är väl anpassat. Hogia har därför nischat sig inom skräddarsydda helhetslösningar för olika branscher. Hogiagruppen består av 30 bolag med olika expertisområden. 

– Alla vi branschbolag inom Hogia vill jobba så nära våra kunder som möjligt och vara pålästa kring utmaningarna de möter i sin vardag. Varje bolag har sin branschspecifika support som kan sina kunders avtal och allt som rör lön och ekonomi inom det området, berättar Malin Karmteg, Sales Manager på Hogia Professional Systems.

Växer och krymper med kunderna

Förutom att ha stenkoll på allt från handelsavtal till kollektivavtal så erbjuder Hogia en helhetslösning tack vare ett brett utbud av branschinriktade programvaror. Hogia har även goda relationer med externa samarbetspartners inom olika nischer.

– Vi vill att våra lösningar ska vara hållbara över tid och att vår relation med kunden är ett långsiktigt partnerskap. Kunden ska kunna växa eller krympa i storlek med oss, och vi hjälper dem oavsett vilken fas de befinner sig i. Att få stötta en kund som förvärvar ett nytt bolag, går in i ett nytt verksamhetsområde eller omvandlar delar av sin verksamhet och kunna bidra med vår kunskap är något vi brinner för, säger Caroline Alfredsson, Sales Manager på Hogia Industrial Systems. 

– Vi har en styrka i att vi erbjuder en helhet och ett väldigt brett utbud. Vi kan erbjuda en lösning med terminalsystem, löne- och ekonomisystem och ett transportplaneringsystem till exempel. Sedan så underlättar det att vi pratar kundernas språk och kan både avtalen och terminologin i branschen, fyller Peter Törnqvist, Bolagschef på Hogia Public Systems, i. 

Tillgänglig support

Det personliga är något som genomsyrar hela verksamheten och något som blir särskilt synligt i Hogias support. Medarbetarna sitter i Stenungsund och kan nås inom ett par minuter via både mejl och telefon. Man får också prata med samma team varje gång vilket bygger upp ett förtroende, förklarar Malin Karmteg.

– Många kollegor i branschen går ifrån den personliga supporten men vi tror starkt på att man vill kunna ringa in och prata med någon utan att det ska vara telefonkö och svårt att komma fram. Vi har märkt att detta skapar trygghet och en nära relation till kunderna, avslutar hon.

Läs mer om Hogias lösningar här 

Läs mer om Hogias hållbarhetsarbete här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?