1515

Techbolag upptäcker folksjukdomar under tandläkarbesöket

Vårdteknikbolaget Boneprox använder AI för att diagnosticera stora folksjukdomar som benskörhet. Nu tar de in kapital från Backing Minds.

Backing Minds, med grundarna Susanne Najafi och Sara Wimmercranz, har investerat i Boneprox som analyserar vårdbilder.
Backing Minds, med grundarna Susanne Najafi och Sara Wimmercranz, har investerat i Boneprox som analyserar vårdbilder.Foto:Tore Meek, Jesper Frisk.

Med hjälp av röntgenbilderna från vanliga tandläkarbesök analyserar det svensk-norska AI-bolaget Boneprox riskerna för benskörhet. 

På så sätt kan man tidigare remittera patienter vidare för förebyggande vård och därmed hindra benbrott. Bolaget har i dag ett hundratal kliniker i Sverige, Japan och Kanada som kunder.

”Idag kan det ta 8 månader för patienter att få livsviktiga diagnoser som till exempel muncancer, men i och med att tandläkare får omedelbar tillgång till specialister via vår SaaS-lösning så kan både diagnos och behandling etableras direkt”, säger Boneprox vd och grundare Peder Remman.

Riskkapitalbolaget Backing Minds har sedan tidigare investerat i vårdsektorn genom Dynamic Code som tar fram självtester. Till exempel är bolaget nu på väg med tester för coronaviruset. 

Nu går man även in med den första av två investeringar i Boneprox, där denna del består av 5 miljoner kronor.

”Många folksjukdomar, inte minst kvinnosjukdomar, missas trots att de hade kunnat förebyggas med hjälp av screening. Vi har hittat ett bolag vars revolutionerande lösningar skär genom ett stort antal framtidsbranscher: diagnostik, preventiv vård, äldrevård, kvinnohälsa”, säger Backing Minds medgrundare Susanne Najafi.

Bara i Sverige inträffar 70 000 frakturer orsakade av benskörhet och kostnaderna för benskörhet uppgår till närmare 300 miljarder årligen inom EU. Dessa förväntas stiga i takt med att befolkningen åldras.

Backing Minds har tät kontakt med sina investeringar via video för att minska smittspridningen av coronaviruset. Här syns Anton Kärrbrink, Chief Technology Officer på Boneprox, Sara Wimmercranz, investerare och medgrundare Backing Minds, Theodor Remman, Chief Sales Officer,
Susanne Najafi, investerare och medgrundare Backing Minds, Peder Remman, vd, Shreya Desai, Head of Machine Learning.
Backing Minds har tät kontakt med sina investeringar via video för att minska smittspridningen av coronaviruset. Här syns Anton Kärrbrink, Chief Technology Officer på Boneprox, Sara Wimmercranz, investerare och medgrundare Backing Minds, Theodor Remman, Chief Sales Officer, Susanne Najafi, investerare och medgrundare Backing Minds, Peder Remman, vd, Shreya Desai, Head of Machine Learning.

Hur ser du på investeringsläget nu?

”Vi försöker som vanligt att hitta underinvesterade bolag som är så lite konjunkturberoende som möjligt och som går in med ny teknik för att förändra branscher. Den tuffa situationen nu leder dock till mycket kreativitet. Vi såg till exempel hur den förra finanskrisen lade grunden till många fintechbolag. Digitaliseringen har fått en extra push”, säger Susanne Najafi.

Hur ser det ut för Backing Minds nu och framöver?

”Vi jobbar tätare än någonsin och hörs varje dag med våra grundare. Vi tittar extra på kärnaffären, att få pengarna att räcka längre och kreativitet. De som kommer klara sig bäst är de som är mest agila. Vi har till exempel Trustrace, en blockchain-baserad spårbarhetsplattform, som har tidigarelagt expansionen till en ny vertikal för att inte vara enbart exponerade mot mode.”

Läs mer: Såg sin hemby förgiftas – nu vill Trustrace fixa klädbranschen genom blockkedjan

 

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?