1515

Techbolag riskerar baksmälla på börsen

Techbolagen rusar till börsen och flera stiger kraftigt. Samtidigt går fler än hälften med förlust. ”Jag blir orolig när börsen används som räddningsaktion”, säger entreprenören Daniel Melksersson.

23 techbolag har gått till börsen hittills i år.
23 techbolag har gått till börsen hittills i år.

Noteringsklimatet är stekhett och bolagen rusar till börsen. Hittills i år har 23 techbolag noterats på Nasdaqs huvudlista, First North, Aktietorget och NGM MTF.

Att teckna aktier i techbolag som noterat sig under 2016 har i mångt och mycket varit en succéaffär. Aktiekursen för fem av bolagen i Di Digitals kartläggning har stuckit iväg mer än 100 procent jämfört med teckningskursen.

Mina farhågor är att de inte går till börsen för att de vill det, utan för att det inte lyckats få kapital från andra professionella investerare

Men genomgången visar också att 13 av 23 techbolag visar förlustsiffror för första nio månaderna i år. För vissa bolag är intäkterna blygsamma medan värderingen är desto högre och två av bolagen har inga intäkter överhuvudtaget.

Foto:

Enligt Daniel Melkersson (NTL), vd och grundare av startupbolaget Pinmeto (NTL), befinner sig många av de nya techbolag som gått till börsen i ett alldeles för tidigt skede.

”Mina farhågor är att de inte går till börsen för att de vill det, utan för att det inte lyckats få kapital från andra professionella investerare”, säger han.

Något han anser vara en varningsklocka.

”Om en professionell investerare som kan respektive bransch och vet vad som krävs för att få en viss värdering, ratar ett bolag som sedan hamnar på börsen med en skyhög värdering, det är klart det blir en bubbla.”

 ”Jag blir orolig när börsen används som någon sorts räddningsaktion”, fortsätter han.

Foto: Patrik Olsson

Pinmetos Daniel Melkersson medverkade vid Di Startup Tour i Malmö.

Investeraren och entreprenören Staffan Persson (NTL) har varit med sedan 1980-talet. Enligt ägartjänsten Holdings uppgår värdet på hans aktieportfölj till drygt en miljard kronor.

”Jag kan inte säga annat än att vi är sent i noteringscykeln, det ska man vara medveten om. Sedan kommer det såklart fortfarande bra bolag till börsen”, säger Staffan Persson.

Läs mer: Efter börssuccén: ”Det har varit en tuff resa”

I början av 2010-talet var det noteringstorka i spåren av skuldkrisen i Europa och det ogynnsamma makroläget. Läget har sedan gradvis förbättrats och i fjol började det formligen forsa in nya bolag på börsen, och så har det fortsatt i år.

”Värderingarna ser framför allt helt annorlunda ut och multiplarna har dragit iväg jämfört med för några år sedan”, säger Staffan Persson om dagens noteringsklimat.

”Det är lätt att säga man ska vara avvaktande och försiktig. Men jag tycker att det är mer befogat än på länge att verkligen hålla i kulorna. Det finns ingen anledning till att rusa till börsen med pengarna som investerare.”

Läs mer: Han blir miljardär på noteringen av THQ Nordic

Jämfört med några år sedan tittar Staffan Persson betydligt mer på bolagens värdering när han ska avgöra om han ska investera eller inte.

”Det kommer som sagt flera bra bolag men när man lyfter på locket och tittar på värderingen tänker man ’oj, här var mycket redan intecknat’. Ju mer man lånar av framtida vinster, desto jobbigare är det att investera”, säger han.

Och när bolagen noterats är det inte ovanligt att aktien sticker iväg. Bäst har det gått för biotechbolaget Cellink (NTL), som tillverkar ett sorts biologiskt ”bläck” som kan skrivas ut som vävnader och organ i specialskrivare. Det gör att exempelvis cancerforskare kan skriva ut tumörer att experimentera på, och kosmetikaföretag kan skriva ut mänsklig hud att testa sina produkter på. Sedan noteringen i november har bolagets aktie gått upp med över 200 procent.

Läs mer: Så rik blir han på Smart Eyes börsdebut

Cellinks kursrusning har resulterat i att bolaget värderas till över en halv miljard kronor. Samtidigt hade bolaget, som grundades i januari 2016, intäkter på 3,8 Mkr perioden januari till augusti 2016.

Läs mer: Digitalpodden: Noteringsiver på börsen

Alla noteringar är dock inte succéer. Den största floppen är auktionssajten Lauritz. Redan i upptakten till noteringen märktes turbulens. Börsnoteringen ställdes in samma dag som handeln skulle starta och sköts i stället upp med två veckor. Lauritz noterades sedan i juni och jämfört med teckningskursen har aktien sjunkit med drygt 40 procent.

Läs Jonas kommentar till artikeln: ”Undvik hajpen – lär av börsens tech-veteraner”

Jonas Leijonhufvud, reporter på Di Digital.


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?