1515
Annons

Tech-veteranen bygger lönsam global mediejätte

Richard Båge är entreprenören som blev miljonär på Storytel och förvandlade tematidningsbolaget Mediaplanet till en global jätte på 24 månader. Nu ser han oroande tecken i den svenska startup-sektorn. ”Jag har svårt att förstå att investerare tillåter företagsbyggande som kan ta decennier av olönsamhet”, säger han. 

Richard Båge var tv-draken som vågade satsa på Storytel 2009.
Richard Båge var tv-draken som vågade satsa på Storytel 2009.Foto:Amanda Lindgren

Entreprenören Richard Båge är för många förknippad med tv-serien Draknästet, trots att det gått nästan 13 år sedan han medverkade. Det var här Jonas Tellander hade sin dragning om ljudboksbolaget Storytel STORY B +4,32% Dagens utveckling . Smartphone-tekniken låg ännu i sin linda, men både Richard Båge och panelkollegan Sven Hagströmer såg potentialen. Andra i panelen såg hinder som att den inte fungerade i flygplansläge, och tvekade inför att de äldre generationerna skulle kunna ta till sig tekniken.

”Jonas Tellander hade en sjukt bra dragning och är en fantastisk entreprenör. Vid den tidpunkten läste alla Metro på tunnelbanan, men jag fick en känsla att det där med lyssnandet var jättespännande. Mina meddrakar såg utmaningar men jag såg inga tekniska hinder. Av någon konstig anledning historiskt så löser människan alltid tekniken.”

Tillsammans med vännerna Rustan Panday och Daniel Soussan investerade han 2 miljoner kronor i bolaget, och Richard Båge är i dag en av Tech-Sveriges stora investerarprofiler. 

Till vardags dirigerar han det globala mediabolaget Caybon, tidigare Mediaplanet, där bolagen Appelberg, Newsner, N365, Mediaplanet och Splay One, som förvärvades i början av 2021 av Nent, ingår. 

2021 innebar en tillväxt på över 40 procent för Caybon och en omsättning pro forma nära en miljard kronor. Affärsidén är att producera och distribuera digitala marknadsföringskampanjer, och Richard Båge säger att pandemin var positivt affärsmässigt för bolaget. Det sociala nyhetsbolaget Newsner hade två av de mest sedda videoklippen i världen på Facebook under det fjärde kvartalet, och hamnar på femte plats i Facebooks statistik över sidor i USA med störst räckvidd. 

”Textläsandet låg på en bra nivå, men det rörliga materialet fullkomligt exploderade med 150 miljoner tittare i veckan”, säger Richard Båge. 

När bolaget startade för 20 år sedan var affärsidén dock helt analog: Att producera och leverera innehåll i tematidningar. 

”Vi växte så att det knakade mellan 2002 till 2008 och gick från noll kronor i omsättning till nästan 400 miljoner kronor. Som mest fanns vi på 27 marknader på fyra kontinenter”, säger Richard Båge.

2007 köpte Richard Båge sin första Iphone och samtidigt började de första läsplattorna dyka upp. Han kände att en digital revolution var i görningen, men affären rullade på – bolaget hade varit lönsamt vartenda kvartal sedan start. Men 2012 kände Richard Båge att affären inte var hållbar på sikt.

”Jag trodde inte att det analoga skulle dö helt, men det skulle sakta men säkert komma in färre läsare den vägen.”

Tillsammans med medgrundaren Rustan Panday, finansnestorn Olof Stenhammar och den gamla vapendragaren Daniel Soussan, påbörjade en digital transformation av bolaget. Med på tåget fick de Schibsted-veteranen Gunnar Strömblad och Johan Kinnander, tidigare vd på Google Sverige.

”Vår målsättning var att göra resan på 24 månader och att dessutom göra det med lönsamhet varje kvartal, vilket vi lyckades med.”

Affärsidén är densamma: Att producera innehåll i olika ämnen som är tydligt nischade. 

”Vi utesluter irrelevanta läsare och tittare. De som ser och läser ska vara intresserade av ämnet”, förklarar Richard Båge.

Förvärvsresan började med innehållsbyrån Appelberg, som bolaget köpte av Stampen 2015. Richard Båge sätter stort fokus på att öka förvärvens lönsamhet.

”Det sitter i vår ryggrad. Lönsamhet och bruttovinst är prio ett. När det finns tittar vi på tillväxt.”

2016 kom riskkapitalbolaget Priveq in som storägare, men Richard Båge har inte rört sin andel som betydande minoritetsägare.

”Jag har valt att inte springa för fort fram med nyemissioner och tror att ett bolag mår bra av trygga storägare.”

I samband med uppköpet av Splay One i fjol uteslöt Richard Båge inte en framtida börsnotering av Caybon, och i december satte bolaget en obligation på marknaden på 600 miljoner kronor.

”Obligationen blev fulltecknad på sex timmar och den är väl absolut steg ett för en eventuell notering. Men som klimatet ser ut i dag kommer det ingen ITF (avsiktsförklaring, reds anm.) imorgon. Nu behöver bolaget inte kapital, men börjar vi titta på större förvärv kan det vara bra att vara noterad.”

Det vore i så fall första gången som Richard Båge kliver in i som vd i offentlig miljö. 

”Det är väl en utmaning i livet det också, jag kan tänka mig att vara här tills jag bärs ut i rullstol. Det här är mitt livsverk och så fruktansvärt roligt. Det är mer värt än pengar, att ha ett kall på morgonen.”

Richard Båge tillskriver en del av den lyckade omdaningen av Caybon till erfarenheterna med Insplanet, försäkringsjämförelsetjänsten som han grundade 1999 med Daniel Soussan. Bolaget genomgick en nära döden-upplevelse när it-bubblan sprack, men sagan fick ett lyckligt slut med notering 2006 och ett senare uppköp av Bauer Media. 

”Daniel gjorde ett enormt jobb. Vad vi lärde oss var att aldrig vara beroende av någon annan. Hellre att det tar längre tid.”

Richard Båge ser tyvärr att många på dagens startup-scen hamnar fel när riskkapitalberoendet blir för starkt. Man hinner inte känna efter om affären känns rätt. 

”Stora anonyma fonder ber entreprenörerna gasa, men när de i sin tur får order om att sluta investera så står man där med för stor kostym och utan pengar. Det är många i min generation som har dålig erfarenhet av det.”

Riskkapitalet beter sig i sin tur lättvindigt, menar han. 

”Visst behövs det riskkapital i många affärer som är tekniktunga, men jag har svårt att förstå att investerare tillåter företagsbyggande som kan ta decennier av olönsamhet.”

Tillsammans med Hans Eckerström lanserade Richard Båge i maj 2021 spac-bolaget Apac, där även tungviktare som Rutger Arnhult, Bengt Baron och Mats Ramström ingår. Bolaget tog in en miljard kronor vid noteringen, och nu pågår jakten efter ett bolag för upp till 5 miljarder kronor inom digitalisering eller hållbarhet.

”Vi har fram till sensommaren 2023 på oss, så det finns gott om tid. Jag tror att rådande marknadsläge gynnar samtliga spac:ar”, säger Richard Båge, som är ordförande i bolaget och är bolagets fjärde största ägare med 6,4 procent. 

Utöver det är Richard Båges portfölj enligt ägardatabasen Holdings tom på börsbolag. Det sista innehavet i Storytel såldes av i vintras. 

Storytel hade en flygande start på First North, men har åkt utförsbacke sedan förra årsskiftet. I september 2021 klev EQT in som ny storägare, och en ”hela havet stormar”-lek tog fart i bolaget. Ordförande Rustan Panday byttes ut mot Stefan Blom, för att fyra månader senare i sin tur bli utbytt mot Hans-Holger Albrecht. I februari i år meddelade grundaren Jonas Tellander att han lämnade vd-stolen på dagen, vilket skickade ned aktien ytterligare. 

”Att byta ut Jonas Tellander och Rustan Panday med bara några månaders mellanrum tror jag inte var det bästa schackdraget. De har framgångsrikt arbetat tillsammans under tio års tid och tagit Storytel från en liten svensk aktör till en global spelare. Generationsväxlingen kunde ha skett betydligt smidigare och mer planerat. Det skapar oro på kapitalmarknaden och säkert även inom organisationen”, säger Richard Båge.

Tidigare var han delägare i Meds och Doktor.se, och har intressen i bland annat juristtjänsten Lexly och fintechbolaget Yabie. Vid årsskiftet köpte han tillsammans med bland andra Trustlys vd Johan Tjärnberg och Betssons före detta vd Magnus Silfverberg upp blomsterförmedlaren Euroflorist. 

”Min investeringsfilosofi är att satsa på industrier som står inför stora förändringar. De innehav jag sålt av under resans gång är då jag ansett att de är fullvärderade. Och är jag inte engagerad så blir investeringen ibland sekundär. Något jag säger återkommande till mina barn är 'allt är ogjort', vi bara är i början av revolutionen. Men med det sagt tror jag inte att det om 20 år enbart kommer vara nya bolag som styr världen”, avslutar Richard Båge. 

 

 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?