1515

Tech-hotellet med eget cricketlag

It-bolagens bostadsjakt är jackpot för Stockholms lägenhetshotell. Stayat, med hotell i Bromma och Kista, har så många indiska it-konsulter bland gästerna att man har startat ett eget cricketlag.

Stayat Royals tisdagsträning i Husby. Från vänster: Mathan Prasad, it-konsult på TCS, Venkat Gandrath, lagkapten och it-konsult på TCS, och Saravanan Annatchi, it-konsult på IBM.
Stayat Royals tisdagsträning i Husby. Från vänster: Mathan Prasad, it-konsult på TCS, Venkat Gandrath, lagkapten och it-konsult på TCS, och Saravanan Annatchi, it-konsult på IBM.Foto:Evelina Carborn

Mathan Prasad är en av dussintals indiska it-konsulter som bor på Stayat lägenhetshotell i Bromma. Här har han vänner, tillgång till sällskapsrum och biljardbord – för att inte nämna ett eget cricketlag.

”När jag flyttade till Sverige i första vändan tänkte jag att det nog mest skulle bli jobb, jobb, jobb. Men kollegorna på kontoret har fått mig att börja gå hem vid 17-tiden. Jag gillar balansen mellan jobb och fritid här i Sverige”, säger Mathan Prasad, en 27-årig it-konsult från södra Indien.

It-konsulten Mathan Prasad hemma i soffan på Stayats lägenhetshotell i Bromma.

Han är en av de cirka 100 indier som bor i Stayats lägenhetshotell intill Alviks tunnelbanestation i Bromma. Betongklossen ser kanske inte mycket ut för världen. Och rummen är knappast billiga. Mathan Prasads arbetsgivare betalar cirka 25 000 kronor i månaden för en pyttetvåa en bit upp i huset. Men Mathan Prasad är ändå helnöjd.

”Jag har bott på ett annat lägenhetshotell och i ett privat boende här i Stockholm. Men det här är bästa stället! När jag kommer hem från jobbet fräschar jag upp mig på rummet, går ner och tar en kopp te och sedan spelar biljard i flera timmar med mina vänner”, säger han med en nick till biljardrummet i närheten av receptionen.

Ni har så fint gräs här i Sverige

Cirka hälften av de 182 rummen på Stayat i Bromma hyrs av it-konsulter från olika delar av Indien. Ett 20-tal av konsulterna har med sig familjen och hotellet har ett barnrum i källaren. I sällskapsrummet hörs engelska, hindi och tamil om kvällarna. I korridorerna doftar det vagt av olika sorters curry.

För Mathan Prasad är det hans andra vistelse i Stockholm. Den här gången blir han kvar i ett drygt halvår.

Arbetsgivaren är Tata Consulting Services (TCS), med 700 medarbetare i Sverige. Slutkunden är ett svenskt storbolag som uppgraderar sin e-handelsplatform och Mathan Prasad fungerar delvis som en länk mellan Stockholm och medarbetarna i Indien.

Men just nu känner han inte för att prata om serverstrukturer. Det är tisdag och cricketträningen börjar om mindre än en timme ute i Husby.

”Det var en fantastisk känsla när jag såg affischen om cricketlaget i hotellets reception. Det var vinter då. Och jag fattade inte hur man någonsin skulle kunna spela cricket i Sverige”, skrattar Mathan Prasad.

Tisdagsträning i Husby för cricketlaget ”Stayat Royals". Från vänster: Saravanan Annatchi, it-konsult på IBM, Mathan Prasad, it-konsult på TCS och Venkat Gandrath, lagkapten och it-konsult på TCS.

Idéen till cricketlaget föddes för ett par år sedan när de boende på Stayat ville streama ett cricketmästerskap på tv.

”De var ett helt gäng som satt uppe klockan tre på morgonen för att se den där matchen. Efteråt kontaktade jag Svenska cricketförbundet och förhandlade fram en deal. Vi vill ju locka med mer än bara vanlig hotellservice”, förklarar Niklas Frisell, marknadschef och delägare på Stayat.

Laget heter ”Stayat Royals” och spelar i division tre.

”Cricket är större än man tror i Stockholm. Vi har bra spelare. Utmaningen är bara att spelarna kommer och går under säsongen”, säger han.
Vilopaus i träningen. Mathan Prasad närmast i bild.

Väl framme i Husby möter Mathan Prasad upp med två av sina lagkamrater. Venkat Gandrath är lagkapten och kollega på TCS. Saravanan Annatchi jobbar på IBM.

”Ni har så fint gräs här i Sverige. I Indien spelade vi alltid med jord som underlag. Om man skulle ha barn i Sverige skulle de nog växa upp och bli bra på sporter”, säger Mathan Prasad eftertänksamt.


Läs mer: It-boom för lägenhetshotell
Stockholms bostadsbrist har resulterat i en skriande efterfrågan på lägenhetshotell. Bolag som Stayat, Bizapartment och Part-Time Home håvar in vinsterna genom att hyra ut rum, främst till gästarbetande it-konsulter.

Från vänster: It-konsulten Mathan Prasad i sitt kök i lägenhetshotellet Stayat i Bromma (bilden i mitten). Niklas Frisell, marknadschef på Stayat Hotel Apartments.


De tävlar om it-jättarnas gunst:

Stayat Hotel Apartments

Omsättning 2015:
103 Mkr
Vinst 2015: 8,3 Mkr
Kapacitet: Hotell med 166 rum i Kista och 182 rum i Bromma.
Nya projekt: Hotell med 168 rum i Kista, klart i augusti.
Prisexempel: 22000 kr/mån för 35 kvm i Bromma.

Bizapartment Gärdet AB
Omsättning 2015: 52 Mkr
Vinst 2015: 526.000 kr
Kapacitet: Hotell på Gärdet med 175 rum.
Nya projekt: Hotell i Hammarby Sjöstad med 168 rum klart i april 2017.
Prisexempel: 26000 kr/ mån för 30 kvm på Gärdet.

Part-Time Home Hotel Slagsta AB
Omsättning 2015: 23 Mkr
Vinst 2015: 2,7 Mkr
Kapacitet: 223 lägenheter.
Prisexempel: 11000 kr/mån för 23 kvm.

Part-Time Home Hotel Rotebro AB
Omsättning 2015: 14 Mkr
Vinst 2015: 4,5 Mkr
Prisexempel: 13000 kr/mån för 19 kvm.
Nya projekt: Nytt hotell i Rotebro med 94 lägenheter öppnar i augusti.

Sky Hotel Apartments
(Skyotel AB)
Omsättning 2015: 67 Mkr
Vinst 2015: 4,5 Mkr
Antal rum: 143 på Kungsholmen i Stockholm och 70 i Linköping. Även 90 lägenheter i Linköping.
Nya projekt: 12 nybyggda ”executive”-lägenheter i centrala Linköping, klart 1 november.
Prisexempel: 25000 kr/mån för hotellägenhet på Kungsholmen.


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?