Annons

Tech-grundarens attack som kom av sig

Techsektorn har en lång tradition av att gå till motattack mot media vid tuffa granskningar. Efter vår granskning av Voi kom medgrundaren Fredrik Hjelm med stöd av Klarnas Sebastian Siemiatkowski med förslag som skapade en kritikstorm. I veckans Digitalpodden diskuterar vi hur vd:arnas kommunikation riskerar slå tillbaka, de senaste turerna i Spotify och apparna som växer med inflations- och ränteoro.

Di Digitals Henrik Ek och Ida Hansson Brusewitz.

PODD

Di Digitals Henrik Ek och Ida Hansson Brusewitz.

Det är lätt att förstå att ilskan gryr hos en entreprenör när kritiska frågor ställs om företagets affärer och förehavanden – det är ju ofta deras ”baby” som de lever med dygnet. Men när Vois Fredrik Hjelm natten mot måndag gick ut med en tiopunktslista med förslag om att bland annat ranka journalister för deras ärlighet i en statlig plattform var det många som höjde på ögonbrynen. Vi diskuterar hur bolagens medierelationer påverkar affärerna, särskilt för de som rör sig mot börsen.

Spotify får ofta kritik av artister för att inte betala tillräckligt. Nu har bolaget gått ut med hur mycket pengar det egentligen handlar om. Det har också varit några turer på sistone om bolagets verksamhet i Ryssland och så har Android öppnat för en gratis konvertering direkt i appen.

Vi diskuterar även hur bolåneutmanare och matprisjämförelsetjänster ser rusning i spåren av inflationsoron.

Lyssna på senaste avsnittet av Sveriges största podd om startups, techbolag, investeringar och digitaliseringen i det svenska näringslivet här: 

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar

Du hittar även Digitalpodden på Acast, Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se

Innehåll från SolitaAnnons

Därför behövs Data-Tactics för att få ut effekt av AI-driven innovation

Förutsättningarna kring dataanvändning och AI-driven innovation har förbättrats avsevärt de senaste åren. Verktygslådan för AI har blivit mer tillgänglig, bredare, kraftfullare och mer skalbar. Företag bygger upp interna operativa verksamheter med investeringar i data, system och kompetens – trots detta uteblir effekten.

I många fall har verksamheter en gedigen datastrategi för hur datautveckling ska stötta affären. Det läggs kraft på den operativa nivån och ibland även på strategin. Däremot saknas ofta fokus på den taktiska nivån, vilket kan resultera i en minskad genomslagskraft. 

– Data Tactics måste upp på agendan. Tre vanliga symptom på detta är ett gap mellan AI-lösningar och beslutsprocesser, utebliven verksamhetsförändring och oförmåga att industrialisera AI-lösningar, säger Niklas Liedholm, Principal Consultant, Solita.

Gap mellan AI-lösning och beslutsprocess

Kopplingen mellan en AI-lösning och hur den faktiskt driver värde i exempelvis en beslutsprocess måste vara mycket tydlig för alla som påverkas. En djup förståelse måste finnas för både verksamhetsmål, beslutskontext, beslutsalternativ och hur detta kopplar till möjligheter men också begränsningar med datadrivna insikter. Om dessa inte samspelar uteblir effekten.

Utebliven verksamhetsförändring

Att fatta datadrivna beslut är betydligt mer komplext än att se på data som stöttande fakta. Därför krävs ett förändringsarbete för att bygga upp en organisations förmåga och vilja att agera på datadrivna insikter. Lyckas man inte med detta skapas inget tydligt pull från verksamheten vilket kraftigt reducerar momentum kring införandet av AI-lösningar.

Oförmåga att industrialisera AI-lösningar

Det är viktigt att bygga upp strukturer och arbetssätt som driver produktivitet och skalbarhet för AI-användningsfall. Gör man inte det hamnar man lätt i en teknisk skuld som skapar risker med existerande modeller och stjäl allt mer tid från värdeskapande utvecklingsarbete. Här har det hänt väldigt mycket kring exempelvis Machine Learning operations (MLOps) och Data operations (DataOps).

Att bygga upp Data-Tactics förmågan är kritiskt för att få ut effekt

Data Tactics är verksamhetens förmåga att ständigt och effektivt identifiera, prioritera och säkerställa effekt från vitt skilda data-relaterade användningsfall, exempelvis vid AI-lösningar. 

Den underbyggs av en en förmåga att kombinera affärsbehov med mänskliga insikter och datamöjligheter, ett hypotes och evidensbaserat arbetssätt, multidisciplinär kompetens, ett tätt samarbete med affärsansvariga och processer, verktyg samt organisation som driver momentum och skalbarhet.

Möjligheterna kring användningen av AI för att optimera beslutsprocesser, automatisera komplexa processer och förbättra produkter och tjänster har aldrig varit större. 

– Många företag riskerar dock att få ut liten effekt av sina AI-investeringar för att de underskattar behovet av att bygga sina Data-Tactics förmågor, avslutar Carl Tivelius, CMO på Solita Sverige.

Är du intresserad av fler insikter kring AI, ChatGPT och low code, missa då inte att anmäla dig till Solita Summit 2023.

Mer från Solita

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Solita och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera