1515
Annons

Tech-festivalen SXSW slår upp dörrarna

Årets upplaga av tech-, musik- och filmfestivalen South by South West i Austin slår upp dörrarna under fredagen. Di Digital är på plats för att kolla in de nya trenderna.

Di Digital är på plats i Austin för SXSW 10–15 mars.
Di Digital är på plats i Austin för SXSW 10–15 mars.Foto:Jesper Frisk.

(Di Digital/Austin) I Austin, Texas, drar årets stora festival igång. South by Southwest, även kallad SXSW, har arrangerats i staden de senaste 30 åren och från att i början varit en festival med fokus på musiken har den nu ett bredare utbud. 

Techveckan, som går under namnet ”Interactive”, har växt och är nu den delen av festivalen som drar flest besökare. Sammanlagt lockade festivalen cirka 150 000 besökare i fjol. Bland de svenska besökarna fanns representanter från Acast (NTL), Moodelizer (NTL), techfestivalen Symposium, Svenska Dataspelbranschen och många fler.

Hedersgästen under fjolåret, vilket var festivalens 30-årsjubileum, var den då sittande presidenten Barack Obama. Hans budskap var en vädjan till startups och techbolag att samarbeta med myndigheter för att tillsammans göra USA och resten av världen bättre.

Läs även: Höjdpunkterna från SXSW 2016 

Under årets SXSW kommer ingen president att besöka eventet men det finns ett flertal andra välkända profiler på plats. Bland andra kommer Tinders vd och grundare Sean Rad samt miljardären och techinvesteraren Chris Sacca att medverka. Även tunga techtalanger som Googles Yasmin Green och Jennifer Doudna, en av personerna bakom DNA-verktyget Crispr, kommer att tala.

Just medtech är ett av de områden som SXSW fokuserar på under årets festival. Andra ämnen som är på tapeten är blockchain-teknik, förstärkt och virtuell verklighet samt nya uppfinningar.

Förra året fick Di Digitals utsända testa att äta en 3D-utskriven kaka. Ännu återstår det att se vad årets mässa bjuder på.

Läs även: SXSW:s mässa bjuder på 3D-kaka och andra godsaker 


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?