1515

Taxiutredaren: Ubers bilar slipper taxameter

Uber och andra transportappar slipper undan taxameterkravet i sina bilar, föreslår regeringens utredare. Samtidigt sätter utredningen stopp för samåkningstjänster som Uber Pop.

Amy Rader Olsson leder regeringens taxiutredning, som kommer att avgöra Ubers framtid i Sverige. Foto: KTH
Amy Rader Olsson leder regeringens taxiutredning, som kommer att avgöra Ubers framtid i Sverige. Foto: KTH

I dag presenterades den så kallade Taxiutredningen av den särskilda utredaren Amy Rader Olsson.

"Sund konkurrens är det allra viktigaste. Det handlar om att lika tjänster ska behandlas lika. Det har varit en utmaning för utredarna", säger hon under presskonferensen.

Utredningen förespråkar en fortsatt hård definition av samåkning. Tar politikerna fasta på utredningens slutsatser innebär det att den numera nedlagda tjänsten Uber Pop i praktiken fortfarande betrakts som olaglig.

Jag vill inte öppna upp för en situation där man har en bil och tjänar lite extra inkomst på det.

”Jag kommer dra en strikt gräns. Samåkning är då man delar på faktiska kostnader, men att ingen gör en vinst”, säger hon under presskonferensen.

”Jag vill inte öppna upp för en situation där man har en bil och tjänar lite extra inkomst på det”.

Samtidigt föreslår utredaren att vissa taxibilar ska slippa taxameterkrav. Det innebär att till exempel Uber-förare ska slippa ha just taxametrar så länge bilarna endast förebställs via till exempel en app.

Läs mer: Hundratals svenska Uber-förare åker dit i skattegranskning

Utredningen bedömer att exempelvis en app kan ersätta taxameterns funktion då det kommer till att bestämma pris och leverera beskattningsunderlag.

I varje paradigmskifte kommer utmanare att tvinga fram en utveckling.

Viktigt är då att appbolagens bilar måste var förbeställda och ett fast pris måste ha föreslagits innan resan påbörjas. Betalningar direkt till föraren får heller inte förekomma utan sker mellan resenären och bestälnningscentralen, som till exempel kan vara en app.

”Jag tror att det här kommer öppna upp för ännu fler nya aktörer på marknaden. Vill du ta steget in på marknaden som ny aktör kommer du välja andra alternativ till taxametern, men även befintliga aktörer kanske väljer att tänka om”, säger Amy Rader Olsson.

Läs mer: Nya taxitjänsten Heetch stöter på patrull

Anna Felländer, tidigare chefekonom på Swedbank, har varit expert i Taxiutredningen.

"I varje paradigmskifte kommer utmanare att tvinga fram en utveckling. Det är positivt och bra men smärtsamt för traditionella företag. Vi har gjort det tydligt vad som är samåkning, inga administrativa krav, men inte heller vinstintresse. Samtidigt har vi sänkt inträdeskraven för taxibranschen", säger hon.

Hon menar att målet varit att skapa en friare taxibransch, men ändå med fokus på säkerhet för passagerare och förare.

"Uber Pop ersatte taxilegitimationen med en självreglering där användare betygsatte förare via en app. Utredningen bedömer att branschen inte är mogen för den typen av självreglering utan att taxilegitimationerna kommer att behöva finnas kvar", säger hon.

Läs mer: Efter kontroverserna: Uberpop läggs ner i Sverige 


Innehåll från AdmincontrolAnnons

En digitaliserad arbetsplats – med minskad risk för cyberattacker

På senare år har en digitaliserad arbetsplats varit en hög prioritet för många företag. Samtidigt jobbar allt fler hemifrån, vilket ökar behoven av säkra och fullt digitala lösningar – inte minst när mängden cyberattacker blir alltmer förekommande och förödande.

– Genom vår styrelseportal kan dokument delas och signeras digitalt på ett väldigt enkelt och säkert sätt, säger Rebecka Soma, Country Manager på Admincontrol i Sverige.

Sättet vi lever på har förändrats drastiskt i samband med coronapandemins intåg runt om världen, men kanske allra främst hur och var vi arbetar. Dessförinnan var kontoret allt som oftast en obligatorisk arbetsplats på daglig basis. När hemmakontor blivit allt vanligare har flera svenska bolag under det senaste året vittnat om en markant ökning av cyberattacker, och både SÄPO och Internetstiftelsen har i flera rapporter skrivit om hur attackerna blir fler i pandemins spår. Enligt Rebecka Soma, Country Manager på Admincontrol i Sverige, kommer därför kompetens inom cybersäkerhet bli av högsta vikt framöver.

Tidigare med hjälp av en kontorsnärvaro kunde viktiga dokument signeras direkt på plats, något som innebar en problematik när företag stängde ner och drev sin verksamhet via distans. Det ställde nya krav på smidiga och säkra digitala lösningar, och Admincontrol blev snabbt ett alternativ som visade sig gynnsamt för den nya tidens behov. 

– Säkerhet är väldigt viktigt för oss. Vi kan se att behovet ökat lavinartat under pandemin; elektronisk signering används mer än någonsin. Vår tjänst möjliggör att alla tryggt kan jobba var som helst utan att behöva infinna sig i styrelserummet så fort något ska signeras, berättar Rebecka Soma.

Säkerheten måste prioriteras

Den snabba omställningen till hemmakontor och virtuella möten gjorde att många bolag förlitade sig på olika digitala tjänster – som inte alltid var helt optimala och tillräckligt säkra för ändamålet. Företagens styrelseledning måste därför förstå området kring cybersäkerhet och hur de kan arbeta för att motverka det, menar hon.

– Alla kommer behöva sträva mot en bra säkerhetskultur inom sina företag. En absolut majoritet av felen som sker på en arbetsplats är ”human errors”, och risken för att göra fel när man inte vistas på kontoret ökar ju också. Därför blir en god säkerhetskultur extremt viktigt.

Enligt statistik från tidigare i år, framtaget av cybersäkerhetsföretaget Cybint är just human errors anledningen till hela 95 procent av alla intrång.

– Har man ett bra säkerhetstänk är man mycket bättre rustad för en eventuellt kommande cyberattack. En bra och enkel åtgärd är att använda tvåfaktorsautentisering, men det till trots är det bara fyra av tio som nyttjar det.

En tjänst för nya tider

Det talas mycket om vad som väntar arbetsvärlden och den nya samtiden när vi återgår till det normala. Många är eniga om att pandemin avsevärt skyndat på digitaliseringen och många av de tjänster och arbetssätt som vi idag tillämpat förväntas stanna kvar även efter pandemin.

En av dessa är just elektronisk signering, och företag som inte rustat upp med tjänster likt dessa förväntas snabbt hamna efter i förhållande till sina konkurrenter. 

– Vinningen är oerhört stor med att kunna signera digitalt. Dels är det mer miljövänligt i och med att det eliminerar stora mängder papper, men det möjliggör också en större frihet för alla inblandade när de inte behöver infinna sig på en specifik plats.

Med Admincontrol samlas allt från digital dokumentstyrning och ett förenklat samarbete för styrelse och ledning på en och samma plats. Dessutom är det Sveriges enda ISO 27001:2013-certifierade styrelseportal och utlovar effektiva och säkra styrelsemöten – på ett användarvänligt vis.

– Med Admincontrol blir det en säkrare hantering när vi inte längre har samma förutsättningar som förr, avslutar Rebecka Soma.

Ladda ner Admincontrols e-bok för att lära dig mer om ”utvärdering av dina investeringar i styrelsens teknologi” här 

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?