1515
Annons

Taxiuppstickarna frodas i tomrummet efter Uber

I Austin lämnade delningsekonomins pionjärer i taxibranschen, Uber och Lyft, staden över en natt. I vakuumet har nya aktörer tagit över.

Mitch Hagelberg är en av många taxiförare i Austin.
Mitch Hagelberg är en av många taxiförare i Austin.Foto:Joey Abrait.

Vad händer när Uber har förändrat taxisystemet på allvar och sedan försvinner? Det är något som Austin-borna i Texas har fått erfara.

I juni i fjol fick boende i Austin se både Uber och dess största konkurrent i USA, Lyft, försvinna från stadens centrala delar. Anledningen var att varken Uber eller Lyft ville vika sig för den lokala lagstiftningen. 

Det började med att antalet brott som begicks i taxibilar i Austin ökade. Tesen var att om man kontrollerade chaufförerna och bara godkände de utan kriminell bakgrund så skulle brotten minska. 

En ny lag infördes som förutom regler om förarkontroller och krav på en synlig logga även innebar ett förbud att släppa av passagerare i vissa filer. Uber och Lyft motsatte sig lagen och investerade 9 miljoner dollar, motsvarande cirka 75 miljoner kronor, på lobbyverksamhet för att få igenom en proposition för att sätta stopp för den nya lagstiftningen. Propositionen röstades dock ned vid en folkomröstning där 56 procent stödde den nya lagstiftningen.

Foto: Joey Abrait.
Mitch Hagelberg är kritisk till hur Uber skötte situationen i Austin. Foto: Joey Abrait.

Eftersom taxijättarna inte ville följa det nya regelverket bannlystes de därmed från stadens centrala delar. 

”När de drog så lämnade de oss helt utan förvarning dagen efter omröstningen. De lämnade oss alla utan jobb”, säger Mitch Hagelberg som tidigare var Uber-chaufför.

”Den nya lagen påverkade inte ens bolagen. Det var vi chaufförer som var tvungna att åka in och betala 30 dollar för att få tillstånd att köra. Men det gör det svårare för dem att få förare eftersom de betalar minimilön.”

Trots att Austin vant sig vid att ha både Uber och Lyft så kan en stad på mindre än en miljon invånare hantera ett sådant bortfall. Austin är däremot även hemvist för en av de största festivalerna för musik, film och teknisk innovation – SXSW – som infaller varje år i mars. 

Den växande festivalen, som varje år lockar runt 150 000 personer till staden, fyller upp hotellen och barerna samt ökar behovet av ett fungerande taxisystem. 

De äldre taxifirmorna har inte hängt med i utvecklingen och under fjolåret var det, utöver cykeltaxi, Lyft och Uber som skjutsade de flesta dit de ville. 

I år ser det dock annorlunda ut. I kölvattnet av Uber och Lyft har nämligen andra lokala aktörer växt fram. De populäraste alternativen är taxiappen Fasten och det icke vinstdrivande bolaget Ride Austin. Och de två bolagens chaufförer kommer till stor del från Uber.

”Jag körde tidigare för Uber. Fasten är helt okej men plattformen är lite skakig. Under nyår kraschade den och jag förlorade tusentals kronor på att inte kunna köra”, säger Yaser som kör taxi medan han väntar på ett nytt kontrakt som IT-konsult.

Det är främst på högtider och under SXSW som uppstickarnas plattformar fallerar. 

”Då och då när det är ett av de här galet populära evenemangen så har vi lite problem med servern men det är de enda problemen vi har”, säger Mitch Hagelberg som uttryckligen avskyr Uber och hur bolaget hanterade omröstningen i Austin. 

”De försökte skrämma oss med att säga att de var de enda som kunde göra det här men så är det inte. Det är egentligen ett rätt enkelt koncept.”

Ubers vara eller icke vara i Austin har lett till en het debatt i sociala medier och många techprofiler har ställt sig på taxipionjärernaas sida i frågan.

Även om deltagarna på SXSW gärna hade sett att Uber och Lyft fortfarande fanns kvar i Austin är taxichaufförerna, både de som kör för appar och traditionella bolag, av delad mening. Vissa menar att det var bättre förr men Steven Tapia, som tidigare körde för Uber, föredrar att köra för det icke vinstdrivande bolaget Ride Austin.

”Uber var bra men det här är mycket bättre. Nu får jag alla pengar som jag tjänar. Uber tog ju 20 procent av kostnaden för resan”, säger han när han plockar upp oss i södra Austin.

Foto: Joey Abrait.

Steven Tapio kör Ride Austin efter att Uber lämnade staden. Foto: Joey Abrait. 

En av anledningarna till att Lyft och Uber vägrade gå med på reglerna var att det skulle göra det svårare för både passagerare och deltidschaufförer. Det är däremot ingenting som Phil Hedges upplevde när han ansökte om att köra för Ride Austin.

”Det gick rätt smidigt att ansöka om att bli chaufför. Det här är min andra dag. Anledningen till att jag gör det är för att jag och min fru ska köpa ett hus och då är det bra med lite extrapengar”, säger han.  

Foto: Joey Abrait.

Phil Hedges som jobbar heltid som systemarkitekt kör extra för Fasten under SXSW. Foto: Joey Abrait. 

Trots att det finns villiga chaufförer och många bilar i stan så är det svårare att få tag i en taxi under årets upplaga av SXSW i jämförelse med för ett år sedan. Men de chaufförer som kör för de nya lokala taxibolagen kan ändå vara vinnare med tanke på att taxiresorna kostar det dubbla när behovet är som störst.

”Nu måste jag åka. Fältet på kartan är helt blått”, säger Steven Tapio glatt samtidigt som han pekar på skärmen och hoppar in i sin bil.

För vissa har den nya situationen förändrat mer än vem man kör för.

”Jag tjänar nästan tre gånger så mycket nu än tidigare. Så om Uber kommer tillbaka hit kommer jag antagligen att sälja bilen. Det är inte värt det då”, säger Mitch Hagelberg.


Det här är SXSW:

  • South by Southwest (förkortat SXSW) är världens största festival för musik, teknik och ”de kreativa industrierna”.
  • Festivalen, som grundades år 1987, har blivit känd som en grogrund för nya trender i den digitala världen.
  • Tjänster som Twitter, Foursquare och senare även videotjänsten Meerkat fick alla sitt genombrott på SXSW.

Di Digital är på plats på SXSW – följ vår Facebooksida för senaste nytt om mässan.


Mer om detta och SXSW i veckans avsnitt av Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/sigmastocks-uber-forbudochnyttspelbolagmotborsen

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?