Annons

Tävlingscyklistens bolag expanderar i Europa

När hans nya flådiga BMW fastnade i köer och parkeringsletande fick uppfinningen på två hjul komma till undsättning. Tomas Grönqvist, som hade slutat tävlingscykla, trodde att cyklandets höjdpunkt var över. Tre år efter att han grundat cykelserviceföretaget Mioo expanderar det nu inom Europa. 

Tomas Grönkvist fick nog av bilköerna i Stockholm och tog cykeln istället. Då väcktes idén om ett cykelserviceföretag på hjul.
Tomas Grönkvist fick nog av bilköerna i Stockholm och tog cykeln istället. Då väcktes idén om ett cykelserviceföretag på hjul.Foto:Mioo

Hans bakgrund som tävlingscyklist kan verka vara en självklar anledning till att han startade Mioo. Men för honom var den en annan. 

”Jag hade fått jobb som marknadschef i centrala Stockholm och insåg tidsförlusterna med att åka bil där. Då började jag använda cykeln som transportmedel och blev som nyfrälst”, berättar Tomas Grönqvist.

Som nybliven cykelpendlare började han snabbt engagera sig och ville förbättra och underlätta för cyklister. Något som hans företagsidé utgick ifrån.

Mioo erbjuder nämligen cykelservice via en app där man har tillgång till ett nätverk av rullande hjälpredor i form av cykelentusiaster. Dessa täcker olika stora områden och kan anlitas för att exempelvis laga en punktering eller smörja cykelns kedja. 

”Vi kallar dem för bike buddies. I Stockholm och London är de drygt hundra till antalet och varje person har en egenvald yta inom vilken de kan välja att ta sig an uppdrag. Den kan vara alltifrån 200 meter till ett par mil. Det här nätverket bildar en karta där vi täcker hela behovet av service”, säger Tomas Grönqvist. 

När Mioo servar din cykel så loggas det i ett serviceprotokoll.
När Mioo servar din cykel så loggas det i ett serviceprotokoll.Foto:Mioo

Mioos främsta kanal för att nå nya användare är via direkta samarbeten med e-handlare. I Sverige samarbetar man med cykelhandlaren Bikester där Mioo hjälper till med slutmonteringen av cykeln hemma hos kunderna. Kunderna kan vid köpet dessutom välja till ett serviceavtal, som innebär regelbunden service och hjälp på plats vid punkteringar eller andra fel. 

Konceptet har varit lyckat. Nu tar Mioo sina tjänster till utlandet för vidare expansion hos e-handelsjättar, däribland Amazon.

”Det har varit så pass framgångsrikt så nu tar vi det till en av Tysklands största e-handlare nästa år. Sen har vi nyligen signerat ett samarbete med Amazon i Storbritannien så vi blir exklusiva för dem”, säger Tomas Grönqvist. 

Mioos företagsteam och bike buddies tillsammans.
Mioos företagsteam och bike buddies tillsammans.Foto:Mioo

Bakom expansionen ligger, enligt honom, ett växande cykelintresse i Europa. Ett intresse som kan ses i hög cykelförsäljning och anpassningar av städers cykelinfrastruktur. 

”Det skapar möjligheten att snabbt etablera sig på nya marknader, och att investerare tror på vår idé. Vi tog nyligen in EIT Mobility som investerare och de har varit en viktig del i den senaste finansieringsrundan inför vår etablering i Tyskland och Storbritannien”, säger Grönqvist.

I Europa finns det flera marknader som är tillräckligt stora för att starta upp Mioo, som omsatte 4 Mkr och gick back 6,4 Mkr under 2021, på. Det krävs nämligen en viss befolkningstäthet för att affärsidén ska bära frukt.

”Det som talar emot ytterligare expansion i Sverige är att det i princip bara är i Stockholm, Göteborg och Malmö där vi kan få någon form av densitet av människor. Sedan säljs det för lite cyklar för att det ska vara intressant för oss att skala upp. I Sverige säljs det runt 600.000 cyklar per år medan det i Tyskland säljs närmare 5 miljoner.” 

När Mioo kliver in på den tyska marknaden så görs det fullskaligt. 600 bikebuddies kommer att täcka landet från Hamburg i norr till München i söder. I Storbritannien ser man liknande möjligheter. Frankrike, Nederländerna och Italien är tre intressanta kandidater framöver, där både cykelförsäljning och antalet cyklar på vägarna talar för att Mioos tjänst kan fungera där. Intresset för att samarbeta med bolaget är stort, enligt grundaren själv. 

”Vi ser samma trend oavsett om det är Sverige, Storbritannien eller Tyskland. Cyklister är väldigt benägna med att hjälpa varandra. Mycket handlar om att vilja vara med för att få fler att cykla, snarare än ett heltidsjobb där huvudsyftet är att tjäna pengar”, säger Tomas Grönqvist. 

Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera